Nou compostador a l’institut de la mà d’alumnat de primer de batxillerat

L’alumnat de primer de batxillerat de Biologia i Ciències de la Terra i del Medi Ambient ens hem plantejat, en aquest darrer trimestre, reptes al voltant dels residus domèstics. Hem fet un estudi de composició de les escombraries generades a la cuina de l’institut i ens ha sorprès la quantitat de restes orgàniques que es llencen en una cuina, a les quals els estem donant sortida mitjançant un compostador.

Amb suport de la Mancomunitat Intermunicipal del Penedès i Garraf hem posat en marxa un compostador casolà per a l’hort del Benaprès. El compost és un adob natural que s’obté de la descomposició de restes orgàniques de les deixalles. Fer compost casolà no és fàcil, cal administrar les fraccions seques (aporten carboni) i les fraccions humides (aporten Nitrogen) adequades, cal humitejar el contingut regularment i voltejar la pila per donar accessibilitat d’Oxigen als microorganismes que han de realitzar una fermentació aeròbica.

La nostra experiència, durant aquest repte, ha estat molt bona, ja que ens ha aportat molts coneixements sobre el cicle de la matèria, la sostenibilitat i sobretot el treball en equip. Aquesta en ser una activitat a l’exterior ens ha motivat i també ha permès que la interacció entre els companys hagi estat molt més dinàmica, organitzant-nos i planejant-nos quin tipus de restes orgàniques havia de portar cadascú, qui havia de prendre la temperatura del compostador… Tot això per poder aconseguir l’objectiu conjunt d’aprendre com podem fer del nostre món un món més sostenible.

Text: Benicio Hernández i Júlia Martín