Job shadowing: una nova via d’innovació educativa

Sóc en Miguel Ángel, professor de ciències, i he realitzat un període d’observació a un institut estranger amb el finançament d’Erasmus+.

Una estada i una experiència a Lappenranta, una ciutat situada al sud-est de Finlàndia, m’ha permès comprovar les similituds i diferències educatives a les quals ens enfrontem davant l’alumnat. El dia a dia, els recursos, l’organització, les dinàmiques d’aula, entre d’altres, són característiques del tarannà finès, molt ideal, però difícil d’assolir.

Anar en mitjons pels passadissos i les aules, dinar a les onze del matí, fer breaks d’un quart d’hora cada 45 minuts, ràtios d’alumnat molt baixes, una aula d’economia domèstica, han fet que pugui tenir una perspectiva diferent al que coneixia fins ara.

En el centre educatiu, incorporen les noves eines i recursos tecnològics a les matèries de l’àmbit científic i matemàtic. D’aquesta forma, generen projectes específics i motivadors per l’alumnat en aquestes àrees, que els engresquen en un context educatiu proper a la realitat del seu entorn.

És un centre amb bandera verda, és a dir, una escola sostenible, en la qual treballen amb petites accions els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Juntament, amb la xarxa de centres educatius de la localitat, prenen mesures i fan accions per a la millora del seu entorn, educatiu, familiar, mediambiental, etc. Un petit objectiu que genera gran repercussió, on l’esperit de comunitat que tenen, és el valor afegit més important, aquestes petites accions fan que hi hagi un sentiment arrelat cap un futur sostenible.

Cal per tant, emmirallar-se en aquest encàrrec que implícitament el món ens demana i com a societat hem de posar-nos les piles per aconseguir una societat amb valors que promouen la sostenibilitat ecològica, econòmica, cultural i social.

En el nostre cas, hem de començar a comprometre’ns i vetllar per l’empremta de carboni, focalitzar-nos en petites accions, pas a pas, treballades com a centre educatiu i des de tots els àmbits, així com establir un vincle entre tota la comunitat educativa de la localitat i les institucions i entitats, perquè és la forma que el missatge vagi impregnant les nostres accions.

1. zhytro

Miguel ets molt gran!
    Quina experiència! Espero que hagi estat un viatge d’inspiració, i que n’hagis extret cosetes per transformar en mesura petites coses aquí.