Claus del projecte RB4: dinamització cultural i educativa amb activitats d’innovació.

treball-per-projectes-1r

FUNDACIO TALLERS1

  • La Carpeta Digital,
  • El Projecte de Neuroeducació: reformulació del Pla d’Acció Tutorial i del Projecte Curricular d’acord amb les noves aportacions de les neurociències amb èmfasi en l’enfocament holístic de la nostra acció pedagògica, en l’educació emocional, en la revalorització de la memòria i de les activitats de consolidació i de reforç i en l’ús de bones eines de diagnosi i de seguiment; col·laboració amb la professora Anna Forés i amb iniciatives orientades a la difusió de les bones pràctiques neuroeducatives;  difusió de les nostres experiències en el terreny de la neuroeducació; i utilització del potencial neurodidàctic de les de les arts escèniques i plàstiques, i de la    Màgia;
  • la Mediació;
  • el Conveni de Col·laboració amb el Campus Universitari de Torribera (des del 2012);
  • el Projecte Llocs de la Memòria que inclou visites i itineraris per espais emblemàtics on l’alumnat pot empatitzar amb els nostres avantpassats i mantenir viu el record del passat (visita a camps de concentració com els de Mauthausen o Bunchenwald (des del 2013), recorreguts per la ruta seguida per l’exili republicà (des del 2013); Ruta 1714 (des del 2014); Colònia Vidal; Sant Jeroni de la Murtra, Arxiu-Biblioteca Arús,
  • el Pla d’impuls de la lectura (des del 2011);
  • el Projecte “Parelles lingüístiques” de foment de l’ús del català;
  • el PILE (Projecte d’Impuls de les Llengües Estrangeres) des del 2012, desprès rebatejat com a Erasmus Plus (des de 2014);

image023

  • les Colònies d’Anglès per a 1r d’ESO (des del curs 2013-14); l’auxiliar de conversa en anglès durant l’horari ordinari i les classes d’anglès com a activitat extraescolar;
  • El Crèdit de Síntesi en Anglès a la Costa Brava per a 2n d’ESO, des del 2014;
  • el Projecte ILEC, per millorar la comprensió lectora del nostre alumnat.
  • el Projecte Euromania, projecte europeu centrat en tècniques de comprensió lectora de les llengües romàniques: francès, occità, castellà italià, romanès, portuguès …
  • l’organització d’exposicions al centre dissenyades per altres institucions (per exemple : Amical Mauthausen);
  • el projecte El camí de l’institut que té com a objectiu la millora de les condicions d’accessibilitat del centre i promoure els valors sociabilitzadors i mediambientals associats a les rutes escolars,  en col·laboració amb l’Ajuntament i amb la Diputació (iniciat al 2014);

image156

  • el Projecte sobre Cooperativisme (des del curs 2012-2013);
  • l’intercanvi d’exposicions amb treballs del nostre alumnat amb altres entitats;
  • conferències i anàlisi crítica de l’actualitat;
  • sortides i viatges amb sòlids continguts culturals (Viatges de 4t i de 1r de Btaxillerat);
  • intervencions de dinamització educativa, artística i cultural als centre de Primària (l’última, la gira d’actuacions de l’alumnat del Batxillerat Escènica per presentar la Plantada 2015 a les escoles de la nostra zona i sensibilitzar el seu alumnat dels problemes ambientals i, el curs passat, el disseny del mural de l’Escola Lluís Millet);
  • biblioteques en funcionament als dos edificis durant el temps d’esbarjo amb bibliotecaris de 2n de batxillerat;
  • l’Associació Esportiva Ramon Berenguer;

image282

  • la Marxa de la regularitat organitzada pel Departament d’Educació Física;
  • Col·laboració amb les universitats de Barcelona i de Vic i amb els centres de FP per realitzar pràctiques al centre que reverteixin en la millora acadèmica del nostre alumnat (som centre formador);
  • Formació Interna per al professorat sobre TIC, tecnologies i estratègies per a la millora dels resultats (tant per al professorat com per a les famílies);
  • Participació en el Pla d’entorn de la ciutat
  • Escola de Pares– amb la col·laboració del nostre equip de pedagogs i de l’EAP-;
  • Participació fidel a la Diada de l’Ensenyament de Sta. Coloma de Gramenet;
  • Participació al Concurs de cuina del Campus Torribera,
  • Participació a la Comissió de Formació Professional, Permanent i Universitària (FPPiU) de la ciutat.
  • La Festa de l’Orla amb la col·laboració de l’AMPA.
  • La promoció d’un cicle de Grau superior de Processos i qualitat en indústries alimentàries,
  • La promoció d’un cicle de Grau superior de Química Ambiental i d’Educació i control Ambiental,
  • El Projecte EFEC, d’Educació Financera per a les Escoles, de Institut d’Estudis Financers
  • El Projecte Equip Crònica amb alumnat voluntari de tots el nivells que, sota la supervisió del dos professors, fa la ressenya de les activitats del centre.
  • La participació a les proves Cangur de Matemàtiques.
  • La creació del taller El racó literari.
  • La creació d’apps amb finalitat educativa.
  • La promoció de la formació en multimèdia i 3D.
  • Participació a la Setmana de la la Cooperació.
  • Participació a la Setmana de la Ciència.
  • Participació als Jocs Florals i als concursos literaris.
  • El Projecte Mobile History Map (PHM), que parteix d’una nova aplicació mòbil de geolocalització que permet als alumnes crear contingut relatiu a punts d’interès patrimonial i i històric propers al seu centre educatiu per reflectir-los en una mapa online i desenvolupar també així les seves competències digitals.
  • El programa mSchools, una iniciativa impulsada per la Fundació Mobile World Capital Barcelona, que fomenta la creativitat de l’alumnat en el terreny de la tecnologia mòbil.
  • El projecte de col·laboració amb la biblioteca de Singuerlín Salvador Cabré (foment de la lectura, exposicions i intervencions artístiques dels nostres alumnes de l batxillerat d’arts, etc.)
  • EL PROJECTE DEBATS ESCOLARS amb la Xarxa Vives:  https://lligadebatuab.wordpress.com/

 

I donem una especial importància a la promoció de les arts plàstiques i escèniques:

Batxillerat d’Arts Plàstiques i d’Arts Escèniques, El centre compta amb un complet i compenetrat equip de professors de l’àmbit artístic (8 en total) 

  • El Projecte RB4 Vivim l’Art : creació, disseny i confecció d’elements artístics com a logos, cartells, murals, fulletons i objectes diversos de caràcter artístic (ambientals, decoratius, escenogràfics, etc.) per a altres institucions i entitats; i col·laboració amb artistes professionals com hem fet amb l’artista Sina Greinert a la Cavalcada de Reis o les accions artístiques als espais urbans com els murals a l’antiga CIBA.
  • Col·laboració d’antics alumnes Tallers amb el nostre professorat i alumnat a les escoles de primària (per exemple l’elaboració de murals a l’escoles. com els que vàrem dissenyar al Lluís Millet i al Primavera).
  • La confecció del cartells de la campanya Posa fi a la imatge del Consorci de Normalització Lingüística i l’Agrupació del Comerç i la indústria (aquest curs).
  • Realització de murals per a les escoles de primària (aquest curs el de l’Escola Unamuno) i edificis d’equipaments públics (el curs passat el de l’edifici de la CIBA).
  • Dinamització de totes les activitats extraescolars del centre
  • El Projecte RB4 Escena que inclou totes les activitats de formació, d’animació i de dinamització escènica que el centre ofereix a les entitats i a les institucions del nostre entorn i al mateix centre (formació Teatral per al professorat participant a la Mostra d’Arts Escèniques -Teatre Sagarra-, actuacions al centres de primària de la nostra ciutat i de Badalona, animació dels Jocs Florals i de la Diada de la Lectura -Casal del Mar de Barcelona-, Festa del barri de la Serra de Marina, Festa de Nadal, Diada de les Arts, Carnestoltes,  Diada de Sant Jordi,  Festa de l’Orla, etc.). I, des de 2019, representacions al Teatre Sagarra d’obres amb contingut social de creació pròpia  per a tota la ciutat (al mes de març i al mes d’abril de 2020).  
  • Masterclasses a càrrec de creadors, d’artistes, d’actors, de ballarins i de ballarines, de músics, etc.
  • L’Exposició anual (mes d’abril) i itinerant Devorant Art, amb els treballs de nostre alumnat del Batxillerat d’Arts Plàstiques, i que va iniciar el seu periple a la sala d’exposicions de la Biblioteca de Can Peixauet l’any 2000.
  • Participació en el Congrés de Teatre Escolar.
  • Teatre en Anglès en el marc del Projecte Erasmus+.
  • Dinamització escènica anual del Certamen de lectura en veu alta del Departament d’Educació al Casal del Mar de Barcelona des del 2013.
  • Col·laboració amb l’Institut del Teatre
  • Col·laboracions i convenis amb companyies de teatre i dansa professional, escoles de teatre (Institut de Teatre, la Excèntrica, Carro de Baco, etc.), conservatoris i escoles de Música (de Sta. Coloma i Badalona), etc.
  • Col·laboració del nostre alumnat en obres de teatre professional.
  • Gires d’actuacions de l’alumnat del batxillerat d’arts escèniques per a la sensibilització solidària, ambiental, social i cultural dels centres escolars del barri i de la ciutat (per exemple per preparar la Plantada 2020) i del nostre entorn .
  • Stages i/o intercanvis d’arts escèniques;
  • Actuacions diverses promogudes pel nostre centre al Teatre Sagarra i a les entitats del nostre entorn com la participació anual en la Festa de l’Associació de veïns de la Serra de Marina.
  • Dinamització dels esdeveniments del centre.
  • Espectacles i representació d’obres de teatre en coordinació amb la Fundació Tallers.
  • Presentació amb animació, sketchs, màgia i cançons de la Mostra d’Arts Escèniques de la ciutat;
  • Participació a la Fira de l’Ensenyament de Badalona amb actuacions i un
  • Visites d’artistes a través de la regidoria de Cultura i del nostra xarxa de contactes,
  • Celebració del Dia Mundial del Teatre del Teatre a Sta.Coloma amb actuacions públiques en llocs emblemàtics (Teatre Sagarra, Plaça de la Vila, Biblioteca de Singuerlín, Casal del Mar de Barcelona, etc….).
  • Participació activa a les exposicions de Can Sisteré;
  • Participació en la Diada de l’Ensenyament de Sta. Coloma de Gramanet
  • Impuls d’un itinerari de batxillerat tecnològic amb matèries del batxillerat artístic plàstic centrat en l’elaboració de continguts multimèdia i 3D, i que permeti fer pràctiques en empreses d’aquest àmbit i accedir amb una bona preparació als graus universitaris d’aquest àmbit.
  • Projecte REACCIONA d’elaboració de vídeos per a promoure valors solidaris, cívics i ambientals i recolzar entitats que els promouen, amb recolzament suport tècnic especialitzat.
  • Participació al Concurs de Teatre Buero de Teatro Joven (hem guanyat les quatre últimes edicions anterior).
  • Participació als Premis d’innovació educativa Baldiri Rexac (2020) que potencien els projectes que mitjançant la cultura i els llenguatges artístics volen transformen l’educació.

Com veieu, es tracta d’un projecte atractiu i ambiciós que portem endavant gràcies a l’empenta il·lusionada de la nostra comunitat educativa i al suport de moltes institucions i entitats amb les quals cada vegada estem més vinculats: la Unió Europea, el Departament d’Ensenyament, el Ministerio de Educación, l’Ajuntament de Sta. Coloma -Regidories d’Educació, Cultura i Solidaritat, Medi ambient, Joventut i Solidaritat-, la Diputació de Barcelona, la Regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament de Badalona, el Parc de la Serra de Marina,   les escoles de primària de la ciutat, l’Associació de Veïns del nostre barri, el Pla d’Entorn, el Campus Universitari d’Alimentació Torribera, la Comissió de la Formació Professional, Permanent i Universitària (FPPiU), la Fundació Miró, Amical Mauthausen, la Universitat de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Vic, el Consell de l’Esport, el CIFO, l’Escola de Música de Sta. Coloma, el Conservatori de Badalona, l’Escola de Música Moderna de Badalona, la Excèntrica de Sta. Coloma, el Centre de Recursos Pedagògics, la Fundació Tallers, la Residència d’Avis, la Biblioteca de Can Peixauet, la Biblioteca de Singuerlín i la de  Can Sisteré, el Mas Fonollar, etc.

Com podreu comprovar els veterans, alguns són projectes ja molt consolidats, però el nostre compromís amb la innovació i amb la millora permanent no ens permet estar-nos quiets i cada nou curs seguim incorporant noves activitats i iniciatives.