NOM DE LA MATÈRIA | CURS I ETAPA | |||
CULTURA I VALORS ÈTICS
|
1r ESO
|
|||
Període avaluable | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1 | LA DIGNITAT DE LA PERSONA.
|
1. Definició de cultura, de valor i d’ètica
2. L’especificitat de l’ésser humà. Cultura. El ser humà dotat de llenguatge, acció i pensament. 3. Què és ser persona?: racionalitat, llibertat i dignitat. 4. Intel·ligència emocional: educació afectiva emocional. 5. Crisi d’identitat en l’etapa de la adolescència.
|
DIMENSIÓ PERSONAL (CC5 CC12, CC 13, CC14, CC15)
• El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió . • Drets i deures en l’àmbit escolar. • El bon argument. • Els aspectes d’una bona argumentació . • L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre continent. DIMENSIÓ INTERPERSONAL (CC23, CC25, CC26, CC27, CC30). • Diversitat d’identitats. Les diferencies i els seus contextos. • Àmbits d’actuació i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. • El concepte del diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiment i de relació. • Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat… • Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de la violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat . . La cultura de la pau. Violència directa i estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau. DIMENSIÓ SOCIOCULTURAL (CC33, CC39, CC41,CC43) · Els principis i valors que perviuen en les nostres dies. · El medi natural i les seves implicacions (ètica de consum, medi ambient). · Els mitjans de comunicació : tractament de la informació. Informació i comunicació en xarxa. · Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic, solidaritat, bé comú , compromís i diàleg.
|
C1
C3 C5 C6 C7 C9 C10 |
2 | LA DIGNITAT DE LA PERSONA.
LA COMPRENSIÓ, EL RESPECTE I LA IGUALTAT DE RELACIONS INTERPERSONALS.
|
1. Dilemes morals. Resolució de conflictes: pacte i comunicació.
2. Autoconeixement. Valoració de fortaleses i debilitats. 3. Autoregulació d’emocions. Resiliència. Superar obstacles i fracassos. Perseverança, flexibilitat. Pensament alternatiu. Sentit crític. 4. Individua i societat: procés de socialització.
|
||
3 | LA COMPRENSIÓ, EL RESPECTE I LA IGUALTAT DE RELACIONS INTERPERSONALS.
|
1. Llibertat i normes: morals (ètica) i legals (dret).
2. Intel·ligència emocional: discurs, argumentar , construcció de nosaltres envers els altres, conducta assertiva, resolució de conflictes amb raons. 3. Relativisme cultura, etnocentrisme cultural. Igualtat en la diversitat. 4. Escolta activa, diàleg, aprenentatge cooperatiu.
|
||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
1. Activitats d’ensenyament/aprenentatge (50% de la nota): valoració dels exercicis i activitats, exposicions orals, deures a classe, participació activa…
2. Actitud (50% de la nota): nivell de treball, aportacions a classe, respecte del material (ordinadors i fotocòpies), no estar expulsat de l’aula, no interrompre la bona convivència , respecte als companys i als professors. 3. La nota mitjana del curs sortirà de la nota mitjana exacta de cada trimestre.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE4ODE0ODc5
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Dossier CVE 1r:
https://drive.google.com/drive/folders/1uxmlteYFiW55l8l2tyZp2vyuZAVl7Xyt?usp=sharing |
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE4ODE0ODc5 | ||||
Lectures recomanades | ||||
L’estel del mati
El mecanoscrit del segon origen |
||||
Pel·lícules, series, canals de Youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Miss Little Sunshine
El bola |
||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE4ODE0ODc5 | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE4ODE0ODc5 |