Nom de la matèria | Curs i etapa | |||
Llengua catalana i literatura
|
2n d’ESO |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1 | 1 | La síl·laba. Diftongs i hiats. Sinalefa i elisió. Accentuació, dièresi i accent diacrític. | Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
|
Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l. Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. |
2 | PROJECTE:
Introducció a la literatura medieval. Context general. La poesia trobadoresc i l’amor cortès. “El llibre de les bèsties” de Ramon Llull. Recursos estilístics: anàfora, metàfora, símil, hipèrbaton, hipèrbole, paral·lelisme i enumeració. Poesia dibuixada: escriptura d’una poesia, producció de dibuixos, edició d’un vídeo com a producte final. |
Dimensió expressió escrita.
Dimensió literària .
|
Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
Competència 12: escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.
|
|
3 | Les vocals neutres e/o. L’apòstrof. El guionet. La contracció. El consonantisme. | Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita
|
Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal . |
|
2 | 4 | PROJECTE:
Introducció al gènere teatral. Lectura de “Romeu i Julieta”. Producció de textos teatrals, locució i gravació en àudio (format de radionovel·la). |
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió literària.
|
Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
Competència 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. |
5 | Les categories gramaticals. Subjecte i predicat. El SN i S Adjectival. Els complements del nom. L’estil directe i indirecte.
El debat oral. |
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió comunicació oral. |
Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls.
Competència 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
Competència 9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. |
|
6 | El sintagma verbal, preposicional i adverbial. Modalitats de les oracions.
|
Dimensió comprensió lectora.
|
Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls. | |
3 | 7 | PROJECTE:
Introducció al text expositiu. Elaboració de reportatges i notícies. |
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
|
Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
Competència 3. Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement. Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística |
8 | Derivació i composició.
Formació i evolució de la llengua. Treball sobre la lectura del tercer trimestre. |
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literària. |
Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 7. Obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
Competència 11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos |
|
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
Avaluació contínua. Al llarg de cada trimestre es faran diverses activitats avaluables: exercicis a classe i a casa, debats, redaccions, comprensions lectores i orals, expressió oral, dictats, etc. També es tindran en compte l’actitud a l’aula, la presentació dels dossiers de treball i l’ús de la llengua catalana a classe.
-Alumnat que aprovi l’avaluació inicial i el primer trimestre del curs actual: li quedarà aprovada automàticament la matèria pendent de Llengua del curs anterior. – Alumnat que no aprovi el primer o segon trimestre: podrà recuperar la matèria aprovant les successives avaluacions.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
2A:https://meet.google.com/lookup/h5iyyneyao?authuser=0&hs=179
2B: https://meet.google.com/lookup/env4zxgmnt?authuser=0&hs=179
2C: https://meet.google.com/lookup/hojzog4bwi?authuser=0&hs=179
2D: https://meet.google.com/lookup/bfvmcjtrz7?authuser=0&hs=179
2E: https://meet.google.com/lookup/bbex7cyzro?authuser=0&hs=179
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Llibre de text de Llengua Catalana i Literatura de 2n d’ESO, de l’editorial Teide.
Lectura obligatòria del primer trimestre: El llibre de les bèsties de Ramon Llull en l’adaptació de Roc Casagran.
Lectura obligatòria del segon trimestre: Romeu i Julieta, editorial Barcanova, Col·lecció: Clàssics a Mida.
Lectura del tercer trimestre a escollir per l’alumnat a partir d’una llista proposada pel professorat.
Material complementari al classroom de la matèria.
|
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
Aula de català: | ||||
Lectures recomanades | ||||
Els alumnes poden trobar un llistat per gèneres de lectures recomanades al següent enllaç:
http://www.xtec.cat/~dramire1/mod5/pagines/recoprimereso.htm
|
||||
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Enxaneta: exercicis de repàs i consolidació de gramàtica catalana.
|
||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Recursos per aprendre català:
http://www.auladecatala.com/catala-inicial/recursos/
|