2n ESO Català

 

Nom de la matèria Curs i etapa
 

Llengua catalana i literatura

 

 

2n d’ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 1 La síl·laba. Diftongs i hiats. Sinalefa i elisió. Accentuació, dièresi i accent diacrític. Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

2 PROJECTE:

Introducció a la literatura medieval. Context general. La poesia trobadoresc i l’amor cortès.

“El llibre de les bèsties” de Ramon Llull.

Recursos estilístics: anàfora, metàfora, símil, hipèrbaton, hipèrbole, paral·lelisme i enumeració.

Poesia dibuixada: escriptura d’una poesia, producció de dibuixos, edició d’un vídeo com a producte final.

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió literària .

 

Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Competència 12: escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

 

3 Les vocals neutres e/o. L’apòstrof. El guionet. La contracció. El consonantisme. Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita

 

Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

Competència 6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal .

2 4 PROJECTE:

Introducció al gènere teatral.

Lectura de “Romeu i Julieta”.

Producció de textos teatrals, locució i gravació en àudio (format de radionovel·la).

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió literària.

 

Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

Competència 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

5 Les categories gramaticals. Subjecte i predicat. El SN i S Adjectival. Els complements del nom. L’estil directe i indirecte.

El debat oral.

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió comunicació oral.

Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls.

 

Competència 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

Competència 9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

6 El sintagma verbal, preposicional i adverbial. Modalitats de les oracions.

 

Dimensió comprensió lectora.

 

 

Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls.
3 7 PROJECTE:

Introducció al text expositiu.

Elaboració de reportatges i notícies.

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

 

Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

Competència 3. Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística

8 Derivació i composició.

Formació i evolució de la llengua.

Treball sobre  la lectura del tercer trimestre.

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

Competència 7. Obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

 

Competència 11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos

Criteris d’avaluació i recuperació
Avaluació contínua. Al llarg de cada trimestre es faran diverses activitats avaluables: exercicis a classe i  a casa, debats, redaccions, comprensions lectores i orals, expressió oral, dictats, etc. També es tindran en compte l’actitud a l’aula, la presentació dels dossiers de treball i l’ús de la llengua catalana a classe.

 

-Alumnat que aprovi l’avaluació inicial i el primer trimestre del curs actual: li quedarà aprovada automàticament la matèria pendent de Llengua del curs anterior.

– Alumnat que no aprovi el primer o segon trimestre: podrà recuperar la matèria aprovant les successives avaluacions.

 

 

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

2A:https://meet.google.com/lookup/h5iyyneyao?authuser=0&hs=179

 

2B: https://meet.google.com/lookup/env4zxgmnt?authuser=0&hs=179

 

2C: https://meet.google.com/lookup/hojzog4bwi?authuser=0&hs=179

 

2D: https://meet.google.com/lookup/bfvmcjtrz7?authuser=0&hs=179

 

2E: https://meet.google.com/lookup/bbex7cyzro?authuser=0&hs=179

 

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Llibre de text de Llengua Catalana i Literatura de 2n d’ESO, de l’editorial Teide.

 

Lectura obligatòria del primer trimestre: El llibre de les bèsties de Ramon Llull en l’adaptació de Roc Casagran.

 

Lectura obligatòria del segon trimestre: Romeu i Julieta, editorial Barcanova, Col·lecció: Clàssics a Mida.

 

Lectura del tercer trimestre a escollir per l’alumnat a partir d’una llista proposada pel professorat.

 

Material complementari al classroom de la matèria.

 

Programació detallada (optatiu)
 
Enllaços d’interès
Aula de català:

http://www.auladecatala.com/

Lectures recomanades
Els alumnes poden trobar un llistat per gèneres de lectures recomanades al següent enllaç:

 

http://www.xtec.cat/~dramire1/mod5/pagines/recoprimereso.htm

 

Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
 
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Enxaneta: exercicis de repàs i consolidació de gramàtica catalana.

http://enxaneta.info/

 

Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Recursos per aprendre català:

http://www.auladecatala.com/catala-inicial/recursos/