3r ESO Visual i Plàstica

 

Nom de la matèria Curs i etapa
 

Visual i plàstica

 

3r      ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 Centre d’interès: El cos humà.

 

1- De cap a peus

 

 

-El cos humà.

-La proporció àuria.

-El cànon.

-la retòrica de les imatges.

-La publicitat.

 

 

 

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

Dimensió percepció.

 

CB 1

Utilitzar estratègicament

els elements dels llenguatge

visual per analitzar les produccions

artístiques.

CB 4.

Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals,

estàtiques i en moviment.

CB 6

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB 10

Fer ús del coneixement artístic i de les

seves produccions com a mitjà de

cohesió i d’acció social.

 

 

  Centre d’interès:  la percepció.

 

2- El meu món interior

-la percepció i el llenguatge de les formes.

– La composició artística.

-Tendències de l’art contemporani.

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

Dimensió percepció.

Dimensió societat i cultura.

CB 1

Utilitzar estratègicament

els elements dels llenguatge

visual per analitzar les produccions

artístiques.

CB 4.

Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals,

estàtiques i en moviment.

CB 6

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB 10

Fer ús del coneixement artístic i de les

seves produccions com a mitjà de

cohesió i d’acció social.

2

 

Centre d’interès: Espai i volum

 

1-El meu espai

 

 

-Els polígons regulars.

-Corbes tècniques.

-Cossos geomètrics.

-Xarxes modulars.

 

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

 

CB4  interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

 

CB5 compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

 

Centre d’interès:

Sistemes de representació tècnica.

 

2- Em mostro, em veuen

-Sistema dièdric

-Perspectiva axonomètrica.

-Perspectiva cònica.

 

 

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

CB 1

Utilitzar estratègicament

els elements dels llenguatge

visual per analitzar les produccions

artístiques.

CB4  interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

CB 6

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

 

3 Centre d’interès:

Color i noves tecnologies.

 

1- Sento

 

 

 

 

-Teoria del color.

-La imatge digital

 

Dimensió percepció.

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

 

CB 1

Utilitzar estratègicament

els elements dels llenguatge

visual per analitzar les produccions

artístiques.

CB5 compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB6

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB7

desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

 

 

Centre d’interès: La comunicació visual i artística i les noves tecnologies

2- Em comunico

– la función de la imatge.

-L’art i la seva funció.

-Art i noves tecnologies.

 

Dimensió percepció.

Dimensió expressió,

interpretació i creació.

Dimensió societat i cultura

 

 

CB 1

Utilitzar estratègicament

els elements dels llenguatge

visual per analitzar les produccions

artístiques.

CB5 compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB6

Experimentar i/o improvisar amb

instruments i tècniques pròpies del

llenguatge artístic.

CB7

desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

CB 8

valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

CB 9

gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

CB 10:

fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

 

 

 

Criteris d’avaluació i recuperació
 

CRITERIS DE AVALUACIÓ 3R ESO VIP Professor: Francisco Tauste

Els instruments d ́avaluació seran els següents:

L ́avaluació es portarà a terme a cada trimestre per tal de comprovar el grau d ́assoliment de les

competències d ́acord amb els diferents ritmes d ́aprenentatge. Durant tot el procés d ́aprenentatge es

duran a terme diferents tipus d ́​avaluació inicial ​al començament de cada unitat, avaluació formativa

per aprendre de les correcions fetes pel professor, ​avaluació formadora ​per ajudar a l ́ alumnat a

reflexionar i millorar i una ​avaluació sumativa per prendre decisions i avaluar el grau d ́assoliment de les competències.

Dins els continguts de la matèria de Visual i Plàstica hi ha una part teòrica (elaboració i justificació de projectes amb memòries dels treballs realitzats) i una pràctica (làmines, exercicis i projectes finals).

● S’hauran d’entregar les làmines i exercicis pràctics (procediment). Una làmina no entregada

comptarà com a suspesa i es podrà recuperar durant el trimestre.

● Els dossiers, que seran bàsicament pràctics (continguts).

● S ́avaluarà la competència social i ciutadana amb una rúbrica d ́autoavaluació..

La nota final de curs serà la mitja dels tres trimestres. Si la nota resultant és inferior al 5, s’haurà de

recuperar tota l’assignatura sencera al setembre.

Recuperació extraordinària: Mitjançant l ́entrega d ́un dossier de làmines i projectes corresponent als

continguts i competències treballades al llarg del curs.

 

GRADACIÓ DE LES COMPETÈNCIES:

La gradació ens permet comprovar el grau d ́assoliment de les competències mitjançant diferents nivells d ́assoliment: NA (no assoliment) AS (assoliment satisfactori) AN (assoliment notable) AE (assoliment excel.lent) .

Nota total de l’avaluació.

Nota total de l’avaluació. Constarà de la nota total dels exercicis pràctics, afegint les altres pertanyents a exercicis teòrics i treballs. D’aquesta manera:

70% Nota mitjana dels exercicis teorico-pràctics.

30% ús de la tècnica

40% relació del concepte a través de la praxis.

20% Nota de les proves avaluadores.

10% Nota de disposició, voluntat i treball no oficial, puntualitat en l’entrega de feines i en

arribar a classe. Tenir cura del material personal i portar-lo quan es indispensable per

la dinàmica de classe.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

3rESO D:  https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzcyODE2MDE5

3rESO B:  https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzcyODE1OTY3

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Editorial Casals   Carpeta de pàsitica visual i audioviual II  https://www.ecasals.net/es/
Programació detallada (optatiu)
Enllaços d’interès
 https://www.ecasals.net/es/
Lectures recomanades
Mujeres Artistas de los siglos XIX y XX de Uta Grosenick (Ed. Taschen-Benedikt, 2007)

Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón de Eva Heller (Ed. Gustavo Gili)

Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Curts d’animació de contingut plàstic i amb foment del valors ètics i moral a youtube de autors/es diversos.
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
http://plastica-art.blogspot.com/p/plan-lector.html
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
edu365.cat  ESO Educació visual i plàstica. http://www.edu365.cat/eso/visual/index.html

 

Annex

 

L’avaluació‎ > ‎

Àmbits, matèries, dimensions i competències

Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:

 

Àmbit lingüístic

●        Llengua catalana i literatura i

●        Llengua castellana i literatura

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

▪          Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

▪          Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

▪          Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

▪          Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

▪          Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

▪          Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

▪          Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

▪          Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

o    Dimensió actitudinal i plurilingüe

▪          Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

▪          Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

●        Llengua estrangera (anglès)

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

▪          Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l.

▪          Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa.

▪          Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització.

▪          Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics.

▪          Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics.

o    Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe

 

Àmbit matemàtic

 

●        Matemàtiques

o    Dimensió resolució de problemes

▪          Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.

▪          Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.

▪          Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses.

▪          Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes.

o    Dimensió raonament i prova

▪          Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques.

▪          Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics.

o    Dimensió connexions

▪          Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar.

▪          Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.

o    Dimensió comunicació i representació

▪          Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic.

▪          Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres.

▪          Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.

▪          Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.

 

Àmbit cientificotecnològic

 

●        Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química.

●        Tecnologia

o    Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.

▪          Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

▪          Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.

▪          Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

▪          Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.

o    Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

▪          Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.

▪          Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.

▪          Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

o    Dimensió medi ambient

▪          Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals.

▪          Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

o    Dimensió salut

▪          Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.

▪          Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives.

▪          Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.

▪          Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.

 

Àmbit social

 

●        Ciències Socials: geografia i història

o    Dimensió històrica

▪          Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

▪          Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

▪          Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

▪          Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.

o    Dimensió geogràfica

▪          Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.

▪          Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.

▪          Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació.

o    Dimensió cultural i artística

▪          Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

▪          Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

▪          Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers.

o    Dimensió ciutadana

▪          Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

▪          Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.

▪          Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

 

Àmbit artístic

 

●        Música

●        Educació visual i plàstica

o    Dimensió percepció i escolta

▪          Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

▪          Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

▪          Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

▪          Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

▪          Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

▪          Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.

▪          Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

o    Dimensió societat i cultura

▪          Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

▪          Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

▪          Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

Àmbit d’educació física

 

●        Educació física

o    Dimensió activitat física saludable

▪          Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut.

▪          Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física.

o    Dimensió esport

▪          Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports.

▪          Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició.

o    Dimensió activitat física i temps de lleure

▪          Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.

▪          Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure.

o    Dimensió expressió i comunicació corporal

▪          Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.

 

Àmbit d’educació en valors

 

●        Religió 

●        Cultura i valors

●        Tastets