2n BATX Matemàtiques

 

Nom de la matèria : MATEMÀTIQUES Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

 

1r Batxillerat       ▢

2n Batxillerat       x

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1 U1. DERIVADES ●                   Taxes mitjanes de canvi. Aproximar i interpretar taxes instantànies de canvi en models científics. Càlcul gràfic del pendent d’una corba en un punt a partir del pendent de la recta tangent: construcció gràfica de la funció derivada.

 

●                   Càlcul de funcions derivades: derivades de les funcions elementals, les derivades i les operacions amb funcions. Derivades successives. Càlcul de la recta tangent a una corba en un punt.

 

●                   Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica.

●                   Activitats de pràctica i consolidació de rutines i tècniques fonamentals.

 

●                   Resolució de problemes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

●                   Resoldre problemes matemàtics.

 

●                   Comunicar-se matemàticament.

 

●                   Raonar matemàticament.

 

●                   Valorar la matemàtica i la seva construcció.

 

●                   Tenir confiança en la pròpia capacitat matemàtica.

U2. FUNCIONS CONTÍNUES I DERIVABLES ●                   Una aproximació al concepte de límit d’una funció en un punt i a l’infinit. Asímptotes verticals i horitzontals.

 

●                   Continuïtat. Classificació dels punts de discontinuïtat.

 

●                   El teorema de Bolzano: un mètode per aproximar arrels.

 

●                   Estudi dels punts de no derivabilitat d’una funció.

U3. APLICACIONS DE LA DERIVADA ●                   Estudi de funcions: domini i recorregut, signe, punts de tall amb els eixos, simetries, límits a l’infinit, asímptotes, intervals de creixement i decreixement, màxims i mínims relatius, màxims i mínims absoluts, concavitat i convexitat, punts d’inflexió. Representacions gràfiques. Aplicació a situacions geomètriques, científiques i tecnològiques.

 

●                   Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica.

 

●                   Problemes d’optimització.

2 U4. INTEGRALS INDEFINIDES ●                   Antiderivades o primitives d’una funció. Càlcul de primitives quasi immediates que es puguin fer directament aplicant les dues regles bàsiques del càlcul integral o amb canvis de variable senzills, i el mètode d’integració per parts.
U5. INTEGRALS DEFINIDES ●                   Introducció al concepte d’integral definida a partir de l’aproximació del càlcul de l’àrea sota una corba. Aplicació al càlcul d’àrees.
U6. MATRIUS I DETERMINANTS ●                   Les matrius com a eina per resoldre sistemes, representar algunes transformacions geomètriques i, en general, per treballar amb dades estructurades en taules.

 

●                   Operacions amb matrius. Aplicació a contextos reals.

 

●                   Determinants d’ordre 2 i 3. Rang d’una matriu. Càlcul de la matriu inversa.

U7. SISTEMES D’EQUACIONS ●                   Discussió i resolució de sistemes d’equacions lineals. Plantejament de problemes.
3 U8. VECTORS A L’ESPAI ●                   Vectors lliures a l’espai. Dependència i independència lineal.
U9. EQUACIONS DE RECTES I PLANS ●                   Equacions del pla i de la recta.

 

 

U10. POSICIÓ RELATIVA DE RECTES I PLANS ●                   Posicions relatives de rectes i plans. Interpretació geomètrica de sistemes lineals amb tres incògnites.

 

●                   Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica.

U11. ANGLES I DISTÀNCIES ●                   Producte escalar. Perpendicularitat i angles.

 

●                   Producte vectorial i mixt. Interpretació geomètrica i aplicacions al càlcul d’àrees i volums.

 

●                   Càlcul de distàncies.

Objectius de la matèria
 

●                   Reconèixer situacions reals concretes on la matemàtica és un instrument necessari per organitzar i interpretar informació, i per prendre decisions ben fonamentades.

●                   Aplicar i relacionar els conceptes i procediments apresos, en diferents àmbits de les ciències i de la tecnologia.

●                   Decidir quins models matemàtics, d’entre els estudiats, s’ajusten millor a determinades situacions que puguin plantejar-se en la vida quotidiana de l’alumnat, saber representar-los simbòlicament, aplicar-los i extreure’n conclusions.

●                   Usar les eines tecnològiques com ara els fulls de càlcul, programes de càlcul simbòlic i de representació gràfica que permetin l’exploració, la simulació i la representació per tal de fer emergir i entendre conceptes i procediments matemàtics.

●                   Consolidar la idea que la matemàtica és un bon instrument per a l’aplicació del mètode científic, explorant situacions que comportin planificació, experimentació, formulació de conjectures i la seva consolidació.

●                   Reconèixer diferents tipus de raonaments propis de les matemàtiques: analogia, inducció, deducció i reducció a l’absurd. En particular, incorporar al propi bagatge cultural tot el que suposen les demostracions deductives.

●                   Saber fer càlculs senzills, tant aritmètics com algèbrics.

●                   Incorporar al propi vocabulari elements propis del llenguatge matemàtic per tal de transmetre missatges en contextos on és especialment necessària la comunicació científica.

 

Metodologia (breument)
 

●                   Exposició i desenvolupaments successius dels diferents continguts per part del professor/a.

●                   Plantejament d’activitats que puguin generar discussions entre professor/a i alumnes, i entre els mateixos alumnes.

●                   Realització i correcció diària d’activitats per part de l’alumnat, moltes, extretes directament de models de PAU.

●                   Ús d’eines tecnològiques per fer emegir i entendre conceptes i procediments matemàtics.

Criteris d’avaluació i recuperació
 

AVALUACIÓ

●             Les avaluacions es faran per unitats explicades al llarg d’un període d’avaluació (trimestre) i es podran incloure unitats explicades en anteriors avaluacions.

●             Cada una de les proves inclourà matèria addicional de les proves anteriors.

●             L’absència d’un/a alumne/a a una prova es qualificarà amb un zero, excepte aquells casos en què la justificació sigui l’adequada (justificant mèdic). Aquest requisit permetrà la repetició de la prova sempre i quan l’alumne/a es presenti al professor/a el mateix dia que s’incorpori a l’institut.

●                   Les qualificacions de les proves junt amb les notes de classe i dels treballs serviran per avaluar l’alumne/a.

●                   La qualificació trimestral s’obtindrà a partir de la ponderació següent:

 

1a prova 2a prova 3a prova Notes de classe i treballs
20% 30% 40% 10%

 

●             La qualificació final de la matèria s’obtindrà a partir de la ponderació següent sempre i quan l’alumne/a hagi aprovat la 3a avaluació:

 

1a avaluació 2a avaluació 3a avaluació
20% 30% 50%

 

 

 

 

RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA DEL CURS ACTUAL

●                   En finalitzar les classes del curs acadèmic, l’alumne/a que no hagi aprovat la matèria podrà presentar-se a la prova de recuperació de maig. La prova de recuperació inclourà els continguts corresponents a les avaluacions suspeses.

●                   Si un cop feta la prova de recuperació de maig la matèria continua suspesa, l’alumne/a es podrà presentar a la prova extraordinària de juny. La prova extraordinària inclourà tots els continguts del curs.

 

 

RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA DEL CURS ANTERIOR

●                   L’alumne/a que tingui suspesa la matèria del curs anterior s’haurà de presentar de forma obligatòria a la prova de recuperació que es realitzarà al llarg del curs, i segons el calendari previst per la direcció del centre.

●                   Si un cop feta la prova de recuperació anterior la matèria continua pendent, l’alumne/a tindrà una segona oportunitat durant el mes de maig. En aquest cas la data de la prova l’establirà el Departament de Matemàtiques.

●                   Finalment, si un cop feta l’avaluació final de curs la matèria continua pendent, l’alumne/a tindrà una última oportunitat durant el mes de juny, i segons el calendari previst per la direcció del centre.

En els tres casos la prova de recuperació inclourà tots els continguts de 1r de batxillerat.

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

https://classroom.google.com/c/MTYxNDAwMDcyNzg4?cjc=y4ixm4m

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
 

MATEMÀTIQUES II. Editorial Santillana.