Nom de la matèria : MATEMÀTIQUES | Curs 2020-2021 | |||||||||||||||||
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/
En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries
Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020 https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf
|
1r Batxillerat ▢
2n Batxillerat x Marqueu amb una x el nivell de la matèria |
|||||||||||||||||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Tipologia d’activitats | Competències de la matèria que es treballen | ||||||||||||||
1 | U1. DERIVADES | ● Taxes mitjanes de canvi. Aproximar i interpretar taxes instantànies de canvi en models científics. Càlcul gràfic del pendent d’una corba en un punt a partir del pendent de la recta tangent: construcció gràfica de la funció derivada.
● Càlcul de funcions derivades: derivades de les funcions elementals, les derivades i les operacions amb funcions. Derivades successives. Càlcul de la recta tangent a una corba en un punt.
● Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica. |
● Activitats de pràctica i consolidació de rutines i tècniques fonamentals.
● Resolució de problemes.
|
● Resoldre problemes matemàtics.
● Comunicar-se matemàticament.
● Raonar matemàticament.
● Valorar la matemàtica i la seva construcció.
● Tenir confiança en la pròpia capacitat matemàtica. |
||||||||||||||
U2. FUNCIONS CONTÍNUES I DERIVABLES | ● Una aproximació al concepte de límit d’una funció en un punt i a l’infinit. Asímptotes verticals i horitzontals.
● Continuïtat. Classificació dels punts de discontinuïtat.
● El teorema de Bolzano: un mètode per aproximar arrels.
● Estudi dels punts de no derivabilitat d’una funció. |
|||||||||||||||||
U3. APLICACIONS DE LA DERIVADA | ● Estudi de funcions: domini i recorregut, signe, punts de tall amb els eixos, simetries, límits a l’infinit, asímptotes, intervals de creixement i decreixement, màxims i mínims relatius, màxims i mínims absoluts, concavitat i convexitat, punts d’inflexió. Representacions gràfiques. Aplicació a situacions geomètriques, científiques i tecnològiques.
● Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica.
● Problemes d’optimització. |
|||||||||||||||||
2 | U4. INTEGRALS INDEFINIDES | ● Antiderivades o primitives d’una funció. Càlcul de primitives quasi immediates que es puguin fer directament aplicant les dues regles bàsiques del càlcul integral o amb canvis de variable senzills, i el mètode d’integració per parts. | ||||||||||||||||
U5. INTEGRALS DEFINIDES | ● Introducció al concepte d’integral definida a partir de l’aproximació del càlcul de l’àrea sota una corba. Aplicació al càlcul d’àrees. | |||||||||||||||||
U6. MATRIUS I DETERMINANTS | ● Les matrius com a eina per resoldre sistemes, representar algunes transformacions geomètriques i, en general, per treballar amb dades estructurades en taules.
● Operacions amb matrius. Aplicació a contextos reals.
● Determinants d’ordre 2 i 3. Rang d’una matriu. Càlcul de la matriu inversa. |
|||||||||||||||||
U7. SISTEMES D’EQUACIONS | ● Discussió i resolució de sistemes d’equacions lineals. Plantejament de problemes. | |||||||||||||||||
3 | U8. VECTORS A L’ESPAI | ● Vectors lliures a l’espai. Dependència i independència lineal. | ||||||||||||||||
U9. EQUACIONS DE RECTES I PLANS | ● Equacions del pla i de la recta.
|
|||||||||||||||||
U10. POSICIÓ RELATIVA DE RECTES I PLANS | ● Posicions relatives de rectes i plans. Interpretació geomètrica de sistemes lineals amb tres incògnites.
● Ús de calculadores i/o programes informàtics que faciliten tant el càlcul simbòlic com la representació gràfica. |
|||||||||||||||||
U11. ANGLES I DISTÀNCIES | ● Producte escalar. Perpendicularitat i angles.
● Producte vectorial i mixt. Interpretació geomètrica i aplicacions al càlcul d’àrees i volums.
● Càlcul de distàncies. |
|||||||||||||||||
Objectius de la matèria | ||||||||||||||||||
● Reconèixer situacions reals concretes on la matemàtica és un instrument necessari per organitzar i interpretar informació, i per prendre decisions ben fonamentades. ● Aplicar i relacionar els conceptes i procediments apresos, en diferents àmbits de les ciències i de la tecnologia. ● Decidir quins models matemàtics, d’entre els estudiats, s’ajusten millor a determinades situacions que puguin plantejar-se en la vida quotidiana de l’alumnat, saber representar-los simbòlicament, aplicar-los i extreure’n conclusions. ● Usar les eines tecnològiques com ara els fulls de càlcul, programes de càlcul simbòlic i de representació gràfica que permetin l’exploració, la simulació i la representació per tal de fer emergir i entendre conceptes i procediments matemàtics. ● Consolidar la idea que la matemàtica és un bon instrument per a l’aplicació del mètode científic, explorant situacions que comportin planificació, experimentació, formulació de conjectures i la seva consolidació. ● Reconèixer diferents tipus de raonaments propis de les matemàtiques: analogia, inducció, deducció i reducció a l’absurd. En particular, incorporar al propi bagatge cultural tot el que suposen les demostracions deductives. ● Saber fer càlculs senzills, tant aritmètics com algèbrics. ● Incorporar al propi vocabulari elements propis del llenguatge matemàtic per tal de transmetre missatges en contextos on és especialment necessària la comunicació científica.
|
||||||||||||||||||
Metodologia (breument) | ||||||||||||||||||
● Exposició i desenvolupaments successius dels diferents continguts per part del professor/a. ● Plantejament d’activitats que puguin generar discussions entre professor/a i alumnes, i entre els mateixos alumnes. ● Realització i correcció diària d’activitats per part de l’alumnat, moltes, extretes directament de models de PAU. ● Ús d’eines tecnològiques per fer emegir i entendre conceptes i procediments matemàtics. |
||||||||||||||||||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||||||||||||||||
AVALUACIÓ ● Les avaluacions es faran per unitats explicades al llarg d’un període d’avaluació (trimestre) i es podran incloure unitats explicades en anteriors avaluacions. ● Cada una de les proves inclourà matèria addicional de les proves anteriors. ● L’absència d’un/a alumne/a a una prova es qualificarà amb un zero, excepte aquells casos en què la justificació sigui l’adequada (justificant mèdic). Aquest requisit permetrà la repetició de la prova sempre i quan l’alumne/a es presenti al professor/a el mateix dia que s’incorpori a l’institut. ● Les qualificacions de les proves junt amb les notes de classe i dels treballs serviran per avaluar l’alumne/a. ● La qualificació trimestral s’obtindrà a partir de la ponderació següent:
● La qualificació final de la matèria s’obtindrà a partir de la ponderació següent sempre i quan l’alumne/a hagi aprovat la 3a avaluació:
RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA DEL CURS ACTUAL ● En finalitzar les classes del curs acadèmic, l’alumne/a que no hagi aprovat la matèria podrà presentar-se a la prova de recuperació de maig. La prova de recuperació inclourà els continguts corresponents a les avaluacions suspeses. ● Si un cop feta la prova de recuperació de maig la matèria continua suspesa, l’alumne/a es podrà presentar a la prova extraordinària de juny. La prova extraordinària inclourà tots els continguts del curs.
RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA DEL CURS ANTERIOR ● L’alumne/a que tingui suspesa la matèria del curs anterior s’haurà de presentar de forma obligatòria a la prova de recuperació que es realitzarà al llarg del curs, i segons el calendari previst per la direcció del centre. ● Si un cop feta la prova de recuperació anterior la matèria continua pendent, l’alumne/a tindrà una segona oportunitat durant el mes de maig. En aquest cas la data de la prova l’establirà el Departament de Matemàtiques. ● Finalment, si un cop feta l’avaluació final de curs la matèria continua pendent, l’alumne/a tindrà una última oportunitat durant el mes de juny, i segons el calendari previst per la direcció del centre. En els tres casos la prova de recuperació inclourà tots els continguts de 1r de batxillerat. |
||||||||||||||||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||||||||||||||||
https://classroom.google.com/c/MTYxNDAwMDcyNzg4?cjc=y4ixm4m
|
||||||||||||||||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||||||||||||||||
MATEMÀTIQUES II. Editorial Santillana. |