2n BATX Història i fonaments de les Arts

 

Nom de la matèria : FONAMENTS DE LES ARTS 2 Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

1r Batxillerat        ▢

2n Batxillerat       X

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1 Continguts comuns i transversals

 

–       El concepte d’art i d’estètica en els diferents moviments culturals.

–       Crisis i revolucions artístiques.

–       Els significats i funcions socials de l’art i dels altres objectes culturals en els diferents contexts històrics.

–       El paper de l’artista i dels altres subjectes que intervenen en l’encàrrec, producció, difusió i recepció de l’objecte cultural en cada context històric.

▪ Establint connexions entre els diferents àmbits de producció artística.

▪ Memòria visual pel que fa referència als trets fonamentals de les imatges.

▪ Identificar els autors i contextualitzar les seves aportacions en l’entorn social.

▪ Analitzar i interpretar les diverses formes d’expressió artística de les diferents èpoques.

▪ L’ús de la terminologia adequada en l’estètica, la producció i la difusió de l’obra cultural.

 

 

 

 

–       Competències generals del batxillerat i competències específiques de les matèries.

–       Competència comunicativa

–       Competència comunicativa

–       Competència en gestió i tractament de la informació.

–       Competència digital.

–       Competència en recerca.

–       Competència personal i interpersona

–       Competència personal i interpersonal

–       Competència en el coneixement i interacció amb el món

 

2 El segle XIX: del Romanticisme al postimpressionisme –       El Romanticisme: l’individualisme i l’historicisme.

–       Goya: entre la Il·lustració i el Romanticisme.

–        La industrialització: l’arquitectura del ferro i els inicis del disseny, les Arts & Crafts.

–       El realisme.

–       L’impressionisme.

–       El nacionalisme musical.

–       Els moviments modernistes: de l’Art Nouveau francès al Modernisme català.

–       La dansa i altres arts escèniques al segle XIX.

–       La revolució de la reproducció tècnica: la seriació de la imatge, els inicis de la fotografia i del cinema.

–        Els precedents de les avantguardes : el postimpressionisme i el Simbolisme.

3 La primera meitat del segle XX: les primeres avantguardes i el funcionalisme –       Les primeres avantguardes: fauvisme, expressionisme, cubisme, futurisme, De Stijl (neoplasticisme), suprematisme, constructivisme, dadaisme i surrealisme.

–        L’arquitectura i el disseny funcionalistes: l’escola Bauhaus, el funcionalisme orgànic i l’estil internacional.

–       L’art déco: la cultura visual popular a l’època d’entreguerres. El cartell.

–       La Segona Guerra Mundial: l’art al servei dels totalitarismes i de la guerra.

–       Les manifestacions culturals als mitjans durant la primera meitat del segle XX: el cinema, el còmic, la fotografia i el documental.

–       La música a la primera meitat del segle XX: dodecafonisme, expressionisme, impressionisme, neoclassicisme (Gerhard, Mompou, Toldrà, Falla, Turina, Halffter…).

–       La dansa i altres arts escèniques a la primera meitat del segle XX.

4 La segona meitat del segle XX: de les segones avantguardes a la postmodernitat –       Les segones avantguardes: expressionisme abstracte i informalisme, nova figuració, art pop, nova abstracció, art cinètic, art conceptual, art d’acció i altres tendències artístiques rupturistes.

–       L’arquitectura i el disseny funcionalistes en la segona meitat del segle XX.

–       El trencament amb la modernitat: la postmodernitat i el deconstructivisme.

–        El disseny de moda.

–       Les manifestacions culturals als mitjans durant la segona meitat del segle XX: el cinema i l’animació, el còmic, la fotografia i la televisió.

–       La música a la segona meitat del segle XX: serialisme integral, música aleatòria, música concreta, música electrònica, minimalisme, música digital…

–       La dansa i altres arts escèniques a la segona meitat del segle XX.

5

 

El fet artístic al segle XXI: la cultura visual i audiovisual contemporània –       La interdisciplinarietat creativa.

–       L’art i el compromís social: ecologia i activisme.

–        La darreres tendències arquitectòniques i de disseny.

–        Les manifestacions culturals als mitjans: els nous mitjans creatius digitals, el nou cinema i les noves sèries de televisió.

–       La música, la dansa i altres arts escèniques, darreres tendències.

Objectius de la matèria
 

1. Comprendre i valorar críticament els diferents conceptes d’art i de cultura visual en el món contemporani, així com la seva evolució històrica, per tal d’establir les bases de la mateixa definició del fet artístic.

 

2. Desenvolupar la sensibilitat artística, el criteri estètic i el sentit crític com a fonts de formació i enriquiment cultural per expressar sentiments propis davant les creacions artístiques, respectant la diversitat de percepcions davant l’obra d’art i superant estereotips i prejudicis.

 

3. Reconèixer els principals moviments artístics i culturals relacionant-los amb la seva època, espai i context social per identificar els seus trets distintius, determinar les seves aportacions i valorar-ne la repercussió.

 

4. Entendre les obres d’art i les altres formes de cultura artística com un fet social per analitzar la seva funció ideològica i el seu significat identitari com a representació d’una època i d’una cultura, tot valorant especialment el paper social de l’artista o autor.

 

5. Identificar els principals tipus de manifestacions de la cultura artística propis de cada època o moviment (de les arts tradicionals a les creacions amb mitjans digitals) per reconèixer i diferenciar les característiques i el vocabulari propis de cada tipologia creativa (llenguatge, tècnica…) i aplicar-ho a la interpretació de les obres i al propi treball creatiu.

 

6. Reconèixer i analitzar els principals autors i manifestacions artístiques i culturals, fent referència específica a l’àmbit de Catalunya i Espanya per interpretar-los i contextualitzar-los en el seu entorn històric i sociocultural.

 

7. Conèixer i usar diferents mètodes, fonts i tecnologies de la informació i la comunicació per analitzar, entendre i valorar críticament les creacions artístiques. Ser capaç d’aplicar aquest aprenentatge per argumentar el propi treball creatiu.

8. Comprendre i valorar la transversalitat i interacció de les manifestacions artístiques i culturals a través del temps per relacionar els aspectes comuns entre l’art de diferents èpoques.

 

9. Comprendre i valorar la transversalitat i interacció de les manifestacions artístiques i culturals a través de l’espai i el territori per trobar les connexions entre les diferents formes d’expressió cultural per tal d’apreciar el valor del diàleg intercultural i creatiu.

 

10. Conèixer i valorar les manifestacions i activitats culturals de l’entorn més proper, emprant, sempre que sigui possible, l’observació i audició directa de les obres i produccions artístiques, així com l’ús dels equipaments culturals i la participació activa en iniciatives culturals per aconseguir la implicació de l’alumnat en la conservació i difusió del patrimoni cultural i en el desenvolupament del teixit cultural del seu entorn.

 

Metodologia (breument)
La metodología que es farà servir serà transversal i contemplarà, en tot moment, les pautes dels planteixements competencials que és persegueixen a les proves de l’area a les PAU.

Pel que fa a la metodología a l’aula seguirem aquest guió:

a) Explicació del temàri

Pel que fa als continguts de l’assignatura  farem servir el llibre de Fonaments de l’art II de la editorial Vicens vives a través de diferents mitjans difusoris com la projecció de powerPoints adaptats i ampliats, el llibre digital, l’audició, la escenificació, l’exemple objectual o la projecció de fotogrames i de pel·lícules….

 

b) Exercicis pràctics

1) La professora farà servir unes imatges determinades (fitxes)que es treballaran com a exemple per tal de fer possible que posteriorment l’alumne/a (després de les explicacions a l’aula) assoleixi de forma autónoma la comprensió iconográfica de diferents imatges i pugui realizar la posterior argumentació. En aquesta praxis caldrà saberidentificarles característiques formals i/o iconogràfiques, que permetin emmarcar-la en un context politico-social, situant-les en una línia de temps els esdeveniments rellevants de la història del món contemporani propers a l’any de producció de la imatge i, si fos el cas, els que puguin estar referenciats a partir de la imatge.

2) Tant en els exercicis que s’hauran de lliurar periòdicament com en una part de les proves avaluadores de la matèria de cada trimestre és potenciarà i incidirà en l’anàlisi i la descripció comparativa de dues o més produccions artístiques d’àmbit diferent i marc històric distint. Aquesta focalització competencial persegueix la memòria semántica en la  comprensió dels elements bàsics que aparèixen en la o les imatges.

3) Treballarem les connexions de comparació que contemplin la relació del pensament associatiu i visual, de pensament lingüístic i analític i de pensament associatiu i analític fent servir material divers com imatges, fotogrames de pel·lícules, textos “manifestos”, fotografies….

Es faran activitats en les que a través de la comprensió comparativa es podran:

▪  Establir connexions entre els diferents àmbits de producció artística, identificar i contextualitzar els autors a través dels trets fonamentals de la tendencia a la qual pertanyin, interpretar les creacions de forma crítica i argumentada des del procés de producción i mostrar l’interès per l’art i la capacitat de gaudir-hi, així com el criteri estètic propi.

▪   Reflexionar i saber expressar pensaments sòlids sobre el canvi històric des del s. XIX en la difusió i recepció de l’obra cultural.

▪    Aprendre a fer un bon ús de terminologia adequada al tipus de referent proposa

c) Projeccions de films, vídeos i referents sonors,… entre altres.

Criteris d’avaluació i recuperació
Conèixer i utilitzar les tècniques bàsiques d’indagació i explicació històrica, seleccionar i contrastar informacions procedents de diferents fonts, valorar críticament el seu contingut i comunicar els resultats amb rigor i usant el vocabulari històric adient. Relacionar la dimensió local dels fenòmens amb contextos més generals.

2.             Reconèixer, situar cronològicament i valorar els processos i esdeveniments rellevants anteriors a l’època contemporània que permetin l’anàlisi de situacions posteriors i les particularitats de l’evolució  històrica de Catalunya i d’Espanya.

3.             Analitzar i caracteritzar la crisi de l’Antic Règim a Catalunya i Espanya, així com el procés de construcció de l’estat liberal, reconeixent l’abast dels canvis i les seves limitacions, i relacionant les fases particulars amb el context europeu i hispanoamericà.

4.             Descriure i analitzar, a través de les fonts estadístiques i gràfiques, la natura i dimensió dels canvis socials i econòmics que tenen lloc al llarg del segle XIX, posant un èmfasi especial en les particularitats del procés industrial i del moviment obrer a Catalunya.

5.             Descriure el sistema polític de la Restauració i identificar algunes de les realitzacions i fracassos de l’etapa. Caracteritzar els trets bàsics de les formulacions del nacionalisme polític a Catalunya.

6.             Valorar la transcendència històrica de la Segona República, identificant els projectes modernitzadors i les realitzacions, a partir del contrast de diferents fonts històriques. Caracteritzar i analitzar l’obra de la Generalitat republicana en el seu context històric.

7.             Resumir les causes, desenvolupament i conseqüències de la guerra civil espanyola, amb especial èmfasi en l’evolució del conflicte a Catalunya i la situació de la població civil, i identificar les implicacions internacionals de l’esdeveniment.

8.             Identificar els trets definitoris de la dictadura franquista, les particularitats ideològiques i institucionals del règim polític i les fases principals de l’evolució social i econòmica. Valorar les conseqüències de la repressió política, ideològica, social i identitària en el conjunt d’Espanya i en l’àmbit català en particular, i analitzar les formes d’oposició al règim.

9.             Descriure les característiques i dificultats del procés de transició democràtica i explicar els principis que regulen l’organització política i territorial de l’estat espanyol. Conèixer el procés de recuperació de l’autogovern català i les funcions de les institucions que en formen part.

10.          Valorar positivament el procés de recuperació de les llibertats i la necessitat de preservar la memòria de la lluita per la democràcia. Analitzar els problemes socials pendents des d’una visió crítica, proposant solucions per mitjà del diàleg i la cooperació, superant estereotips i prejudicis.

 

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

2BAT A/B: vfvygt2

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Material editat al classroom

Recull d’ exàmens de selectivitat

Material fotocopiat d’ altres editorials

Material de recerca en xarxa

Programació detallada (optatiu)

Enllaços d’interès
Els indicats al classroom
Lectures recomanades
Les indicades al classroom
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Les indicades al classroom
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Sortides
MNAC, Macba, Caixa Forum, Museu Picasso, CCCB, Santa Mònica …..