2n BATX Disseny

 

Nom de la matèria : DISSENY (OPTATIVA 2n) Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

1r Batxillerat         ▢

2n Batxillerat         X

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu      Continguts Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1  

_Introducció: què és el disseny? Tipus i característiques. El context del disseny.
– El dibuix com a eina d’expressió del disseny.
– Elements compositius del disseny. Punt, línia,forma, pla, textura, escala i color. Lleis de la Gestalt.
– Disseny gràfic com a fet projectual. Anàlisi de la imatge gràfica, senyalètica, identitat corporativa (marca i branding), packaging, disseny editorial, tipografia, cartell i web.
– Història del disseny (I): l’evolució del disseny gràfic (cartellisme, art nouveau, avantguardes, art deco…).
– Referents actuals del disseny gràfic.

 

 

 

Exercicis pràctics per treballar el concepte a través de la praxis.

 

1.     Exercicis de praxis de tipografies i pràctica de la cal·ligrafia.

2.     Estudi, anàlisi i realització d’un cartell publicitari.

3.     Realització d’un PACKAGING

4.     Construcció i estudi d’una Làmpada.

5.     Disseny Industrial: etiquetatge i cartell publicitari d’una cervesa ecològica.

6.     Disseny interior: estudi corporatiu del catàleg i realització posterior de la maqueta d’una cadira.

7.     Estudi i realització d’un logotip.

8.     Estudi i   realització de PICTOGRAMES.

9.     Anàlisi de transformació d’un element gràfic.

10.  ESTUDI I REALITZACIÓ D’UNA IMATGE CORPORATIVA 2 /3/4/5/6

……………………

 

 

 

 

1. Comprendre el fet del disseny.

 

2. Valorar els vessants funcionals, comunicatius, de context.

 

3. Desenvolupar capacitats perceptives, analítiques i crítiques respecte a l’entorn objectual, espacial i gràfic.

 

4. Resoldre exercicis projectuals de caràcter elemental referits al disseny gràfic, objectual i de l’espai habitable, i d’altres àmbits.

 

5. Adquirir hàbits d’investigació i creació.

 

6. Elegir apropiadament i utilitzar amb destresa els recursos de dibuix i les tècniques plàstiques.

 

7. Reconèixer i analitzar obres i autors dels diferents àmbits del disseny.

 

8. Harmonitzar les experiències cognoscitives i sensorials.

 

9. Comprendre i emprar amb propietat la terminologia propia.

10. Comportar-se a l’aula taller de manera responsable, tenint cura d’estris i materials.

2  

– Disseny de producte com a fet projectual. Anàlisi de l’objecte, funcionalitat, ús de l’ergonomia,
biònica i antropometria, mobiliari, objectes a
petita escala, etc.
– Mètodes de representació del disseny.
Esborrany, croquis. La perspectiva, vista i
acotació, sistema dièdric.
– Materials i noves tecnologies de construcció
– Història del disseny (II): l’evolució del disseny de
producte (Arts and Crafts, Escola de la
Bauhaus…).
– Referents actuals del disseny industrial.

 

3  

_Disseny d’espai com a fet projectual. Organització de l’espai. Disseny
urbanístic i de l’espai habitable, interiorisme, museografia, escenografia teatral, cinematográfica i televisiva. Anàlisi de l’espai.
– Història del disseny (III): l’evolució del disseny d’espais (funcionalisme,
Escola de Chicago…).
– Referents actuals del disseny d’espai.

 

 

Objectius de la matèria
 

1. Comprendre el fet del disseny, diferenciar-lo d’altres manifestacions científiques, tecnològiques o artístiques, i analitzar de manera crítica el disseny d’objectes quotidians i també els propis dissenys (competència en la sensibilitat estètica i competència cultural artística).

2. Valorar els vessants funcionals, comunicatius, de context i de factibilitat propis de tota producció de disseny (competència en la sensibilitat estètica i competència en el domini teoricopràctic de les tècniques i els procediments de la producció artística).

3. Desenvolupar capacitats perceptives, analítiques i crítiques respecte a l’entorn objectual, espacial i gràfic (competència en el domini teoricopràctic de les tècniques i els procediments de la producció artística).

4. Resoldre exercicis projectuals de caràcter elemental referits al disseny gràfic, objectual i de l’espai habitable, i d’altres àmbits, trobant solucions creatives i adequades a la intenció comunicativa o funcional (competència en el domini teoricopràctic de les tècniques i els procediments de la producció artística).

5. Adquirir hàbits d’investigació i creació que potenciïn respostes renovadores envers les necessitats materials, socials i culturals (competència en recerca,competència cultural artística).

6. Elegir apropiadament i utilitzar amb destresa els recursos de dibuix i les tècniques plàstiques, emprar-los en la ideació, projectació i presentació d’obres de disseny, tot obtenint resultats valorables quant a la seva adequació, correcció i expressió (competència en el

domini teoricopràctic de les tècniques i els procediments de la producció artística).

7. Reconèixer i analitzar obres i autors dels diferents àmbits del disseny, en particular dels que ja formen part de la història o del nostre entorn actual, i relacionar-los amb els fets i les característiques pròpies del seu context (competència en recerca, competència cultural artística).

8. Harmonitzar les experiències cognoscitives i sensorials de les diferents matèries afins que conformen la capacitat per emetre valoracions constructives i potenciar la capacitat d’autocrítica per desenvolupar el sentit del gaudi estètic (competència en la creativitat artística).

9. Comprendre i emprar amb propietat la terminologia pròpia de la matèria (competència cultural artística).

10. Comportar-se a l’aula taller de manera responsable, tenint cura d’estris i materials. Col·laborar d’una manera activa, oberta i responsable en els treballs en grup i analitzar de forma constructiva els resultats d’aquests treballs d’altri (compentències personals i interpersonals)

 

 

 

 

 

Metodologia (breument)
La metodologia serà teòrica pràctica.

Pel que fa a la part teòrica es faran treballs amb caràcter de potenciar la interiorització de etimologia especifica de la praxis del DISSENY així com, també, de defensar conceptes de la història i evolució de la mateixa praxis.

Pel que fa a la pràctica treballarem amb l’ús del material específic per a proporcionar un aprenentatge en l’ús que contribueixi a una bona expressió de la idea del concepte que es treballa.

Criteris d’avaluació i recuperació
– Ideació, concepte, argumentació, preparació i execució de projectes de disseny.
− Activitats teòrico-pràctiques a classe. Puntualitat i qualitat de les feines.
− Anàlisi estètica d’objectes, espais i composicions gràfiques.
− Presentacions orals i debats.

– Implicació i motivació.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
2BAT A/B: zf6cplj

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Material editat al classroom

Recull d’ exàmens de selectivitat

Material fotocopiat d’ altres editorials

Material de recerca en xarxa

Enllaços d’interès
Els indicats al classroom
Lectures recomanades
Les indicades al classroom
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Les indicades al classroom
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Sortides
Museu del Disseny de Barcelona.

s’anirà indicant al classroom sortides familiars recomanades per a cada part de la matèria.