2n BATX Dibuix tècnic

 

Nom de la matèria 

Curs i etapa  

DIBUIX TÈCNIC

2n. Batxillerat

Període avaluatiu 

Unitats didàctiques  

Continguts  

Competències prioritzades  i objectius

1

 

Continguts comuns: aproximació als referents històrics i a la contextualització

 

• Contextualització dels principals continguts de la matèria i exemplificació de les seves aplicacions en les principals obres de la història de l’art, la tecnologia i el disseny.

 

• Incorporació a les activitats teòriques i pràctiques de contextualitzacions a la realitat propera com a objecte i suport d’aquestes activitats.

 

Les competències pròpies de la matèria són la capacitat creativa per trobar relacions i incorporar elements de l’entorn i idees en les creacions i projectes de dibuix tècnic. També es considera una competència de

la matèria l’adquisició i el reconeixement del llenguatge propi i universal del dibuix tècnic, així com la transferència en l’aprenentatge personal de les capacitats resolutives, representatives i comunicati-

ves dels mitjans de les noves tecnologies aplicades al dibuix tècnic.

 

OBJECTIUS

La matèria de dibuix tècnic del batxillerat té a com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents:

 

1. Comprendre els fonaments, els conceptes i els procediments de la geometria mètrica aplicada al dibuix tècnic, i els dels sistemes de representació, i entendre’ls com a conjunts de continguts relacionats i susceptibles de ser emprats en qualsevol activitat o projecte.

 

2. Reconèixer el caràcter comunicatiu i transmissor d’informació del dibuix tècnic i del programari informàtic, la seva terminologia pròpia i la universalitat dels seus codis, i considerar-lo com una eina de coneixement, de recerca i concreció d’idees.

 

3. Emprar el dibuix d’esbós i de croquis per al plantejament previ a qualsevol activitat tècnica, com a elements integradors del coneixement en els processos de recerca, disseny i solució de problemes

de dibuix tècnic, tot incorporant, si cal, els recursos de representació provinents del vessant artístic del dibuix.

 

4. Utilitzar els estris i els materials de dibuix tècnic reconeixent les seves propietats i possibilitats de rendibilitat dins els processos de resolució i construcció, i utilitzar-los amb destresa suficient, desenvolupant la capacitat d’expressar-se gràficament amb fluïdesa i coherència, i aportant explicacions i reflexions vers les solucions observades en les concrecions gràfiques.

 

5. Emprar amb profunditat els recursos del dibuix geomètric i de la geometria descriptiva, fent especial incidència en el sistema dièdric, a fi de plantejar i resoldre problemes i concretar gràficament figures

i conjunts bi i tridimensionals, així com espais en el pla.

 

6. Desenvolupar capacitats d’anàlisi i raonament per trobar solucions coherents, alternatives, ampli-

ant els coneixements propis, i aplicant estratègies i procediments metodològics seqüenciats amb processos deductius i inductius.

 

7. Emprar els recursos informàtics de representació tècnica bi i tridimensionals, i de geometria dinàmica

més habituals, com a eina de complementació i ampliació dels recursos tradicionals, per afavorir l’apreciació i la comprensió de la representació, de les propietats de les formes i dels problemes geomètrics que aquestes plantegen.

 

8. Treballar d’una manera organitzada i desenvolupar les activitats amb constància i responsabilitat, i tenir capacitat per concretar formes bi i tridimensionals en el pla amb claredat, correcció, rigor i

competència comunicativa.

 

9. Plantejar projectes i activitats treballades amb exemples reals com a referents a partir dels quals es puguin identificar propietats geomètriques aplicables al dibuix tècnic.

 

10. Integrar en les activitats situacions de realitat i referents històrics i del patrimoni cultural, relacionades amb el dibuix tècnic i la geometria.

 

11. Valorar la universalitat de la normalització en el dibuix tècnic i aplicar les principals normes UNE i ISO referides a l’obtenció, posició i acotació de les vistes d’un cos.

 

 

2

 

Geometria mètrica plana

 

• Aplicació d’estratègies gràfiques en la resolució de problemes de construcció de triangles i de figures planes més complexes, que impliquin conceptes i procediments de proporcionalitat, rectes i punts notables, arc capaç, homologia, homotècia i semblança.

 

• Anàlisi de casos de tangències a partir de composicions amb rectes, punts, circumferències i figures complexes. • Sistematització en la resolució gràfica d’exercicis amb aplicació d’eix radical, potència i inversió.

 

• Anàlisi de casos de tangències en les corbes còniques.

 

• Exploració i investigació de tangències fent ús del programari informàtic.

3

 

Aprofundiment en el sistema dièdric directe de representació

 

• Coneixement dels elements fonamentals per a l’operativitat del sistema dièdric mitjançant l’estudi de les tipologies dels punts, les rectes i els plans segons la seva posició entre ells i respecte als plans de projecció, i amb l’aplicació gràfica dels conceptes implícits de pertinença i veritables magnituds.

 

• Construcció de figures planes partint de dades diverses, aplicant conceptes de paral·lelisme i perpendicularitat, amb aplicació pràctica de les rectes notables dels plans, i amb anàlisi de les possibilitats aplicatives de les posicions favorables dels elements geomètrics.

 

• Estudi d’interseccions diverses entre rectes, plans i figures tridimensionals, i resolució de problemes amb concreció gràfica de les interseccions amb parts vistes i ocultes.

 

• Anàlisi de la tipologia de moviments, i aplicació pràctica en la resolució de problemes amb figures bidimensional i tridimensionals.

 

• Determinació d’angles i distàncies entre punts, rectes i plans.

 

• Estudi i construcció de poliedres regulars i figures de revolució, en diferents posicions en l’espai i traçat de desenvolupaments.

 

Sistemes de representació i dibuix industrial. Implicació del dibuix en els projectes

 

• Estudi de la simbologia i convencionalismes del dibuix industrial: aplicació a la realització d’acotacions, talls, seccions i trencaments, representació de rosques i elements normalitzats.

 

• Realització de representacions axonomètriques normalitzades en DIN A5 i aplicació de la perspectiva axonomètrica al dibuix especejat amb mitjans informàtics.

 

• Realització d’activitats d’exposició escrita i gràfica del procés projectual

 

• Elaboració de projectes de construcció, industrials i/o d’instal·lació.

Criteris d’avaluació i recuperació 

      Examen de cada unitat (60%)

      Entrega de treballs (30%)

      Treball diari i actitud a classe (10%)

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)


https://meet.google.com/lookup/c2b3u4v7d7

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)   

 

Programació detallada (optatiu)  

 

Enllaços d’interès 

 

Lectures recomanades  

 

Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.  

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa 

 

Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa  

 

 

 

 

 

 

 

 

Annex 

 

L’avaluació >

Àmbits, matèries, dimensions i competències

Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:

 

Àmbit lingüístic

      Llengua catalana i literatura i

      Llengua castellana i literatura

      Dimensió comprensió lectora

      Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

      Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

      Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

      Dimensió expressió escrita

      Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

      Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

      Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

      Dimensió comunicació oral

      Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

      Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

      Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

      Dimensió literària

      Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

      Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

      Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

      Dimensió actitudinal i plurilingüe

      Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

      Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

      Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

      Llengua estrangera (anglès)

      Dimensió comunicació oral

      Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

      Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

      Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

      Dimensió comprensió lectora

      Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

      Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l.

      Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement.

      Dimensió expressió escrita

      Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa.

      Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització.

      Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports.

      Dimensió literària

      Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics.

      Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics.

      Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe

 

Àmbit matemàtic

 

      Matemàtiques

      Dimensió resolució de problemes

      Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.

      Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.

      Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses.

      Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes.

      Dimensió raonament i prova

      Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques.

      Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics.

      Dimensió connexions

      Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar.

      Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.

      Dimensió comunicació i representació

      Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic.

      Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres.

      Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.

      Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.

 

Àmbit cientificotecnològic

 

      Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química.

      Tecnologia

      Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.

      Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

      Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

      Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

      Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.

      Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

      Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.

      Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

      Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.

      Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.

      Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

      Dimensió medi ambient

      Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals.

      Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

      Dimensió salut

      Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.

      Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives.

      Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.

      Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.

 

Àmbit social

 

      Ciències Socials: geografia i història

      Dimensió històrica

      Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

      Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

      Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

      Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.

      Dimensió geogràfica

      Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.

      Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.

      Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació.

      Dimensió cultural i artística

      Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

      Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

      Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers.

      Dimensió ciutadana

      Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

      Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.

      Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

 

Àmbit artístic

 

      Música

      Educació visual i plàstica

      Dimensió percepció i escolta

      Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

      Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

      Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

      Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

      Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

      Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.

      Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

      Dimensió societat i cultura

      Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

      Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

      Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

Àmbit d’educació física

 

      Educació física

      Dimensió activitat física saludable

      Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut.

      Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física.

      Dimensió esport

      Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports.

      Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició.

      Dimensió activitat física i temps de lleure

      Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.

      Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure.

      Dimensió expressió i comunicació corporal

      Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres.

      Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.

 

Àmbit d’educació en valors

 

      Religió 

      Cultura i valors 

      Tastets