2n BATX Dibuix Artístic

 

Nom de la matèria : DIBUIX ARTÍSTIC 2 Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

1r Batxillerat       ▢

2n Batxillerat       X

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu Unitats didàctiques Continguts Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1 – LES DUES DIMENSIONS: La línia, el buit, el ritme i la memòria . Representació gràfica i plàstica de la realitat i de les idees.

– Ús eficient de la terminologia, els materials, les eines i els procediments propis de la matèria.

– Aproximació als conceptes fonamentals de la teoria de l’art i a les obres rellevants del patrimoni artístic i cultural: diferents moviments, estils i autors.

– Valoració de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni com a herència cultural dels grups humans.

– Recerca, experimentació i valoració de solucions creatives en les concrecions plàstiques.

– Valoració reflexiva i crítica envers les realitzacions pròpies i les d’altri, i interiorització de les experiències.

 

–        Exercicis pràctics per a la representació de les idees i de la fidelitat del model (preferiblement amb tècniques seques)

 

–        Exercicis pràctics per a l’anàlisi cromàtic i semàntic de dibuixos (orientat a la prova de selectivitat)

 

–        Potenciació de l’aprenentatge basat en la metodologia intuïtiva respectant la sensibilitat i necessitats especifiques per que esdevingui un treball propi i personal.

 

 

 

a)Competència en la repre-sentació gràfica objectiva.

b) Competència en la sensibilitat estètica.

c) Competència en la creativitat artística.

d) Competència cultural artística.

e) Competència en l’anàlisi de la representació (cromàtica i semàntica).

 

2 – EL COLOR COM A LLUM DELS OBJETOS – Estudi del color com a fenomen físic. Experimentació de les seves qualitats i relacions (harmonia i contrast, interacció i color local).

– Elaboració de barreges additives i sostractives mitjançant procediments tradicionals i les noves tecnologies.

– Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb finalitats expressives. Anàlisi de l’ús simbòlic del color.

3 – DIBUIX DESCRIPTIU D’ESPAIS – Representació de la profunditat en el pla i anàlisi dels seus indicadors gràfics.

– Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica. Interpretació i determinació gràfica d’aquests elements a partir d’una representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva cònica i en la representació de les ombres.

– Realització de perspectives intuïtives per a la representació d’espais interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives.

4 EL PAISATGE OBERT I TANCAT – El ple i el buit en el paisatge oriental i occidental.

-Paisatge urbà (la bèstia de l’artifici)

-Perspectiva cònica intuïtiva aplicada al paisatge.

5 EL MÓN A TRAVÉS DE L’ULL D’UN PEIX

 

-El paisatge oníric, una altre univers del somni i l’inconscient.

– El frottagge per a generar altres territoris irreals i suggeridors.

-Seductora i perversa: altres universos a través de la flora i/o la gastronomia.

6  

FIGURA HUMANA

-Estudi anatòmic del cos i del moviment.

-Representació del ritme.

-L’ésser i la seva representació en l’espai.

-La figura humana i la representació de l’ànima.

7 RETRAT I AUTORETRAT -Estudi del rostre.

-Anàlisi de la expressivitat no verbal en la representació del rostre i de la gesticulació de les mans i el bust.

-La immortalitat de l’ego.

– Narcís, que representa el mite en el dibuix de la figura humana?

Objectius de la matèria
1. Conèixer la terminologia i el vocabulari específic, els procediments tradicionals i les noves tecnologies, els materials i els estris propis, i saber-los emprar de manera adient en descripcions verbals o escrites i en realitzacions gràfiques i plàstiques.

2. Aprofitar els mecanismes de la percepció aplicats a la memòria visual i la retentiva per distingir en la realitat observada els trets essencials dels superflus i enriquir el bagatge imaginatiu personal capaç d’impulsar la creativitat.

3. Descriure gràficament formes naturals i artificials, a partir de l’observació directa dels referents, tot atenent al seu aspecte visual, geometria i estructura d’acord amb la intencionalitat representativa pretesa.

4. Representar en el pla formes tridimensionals, reals o imaginàries, concretant-ne la posició en l’espai, les proporcions relatives i els efectes lumínics.

5. Conèixer els fonaments fenomenològics i físics del color i adequar la seva aplicació plàstica a la intencionalitat compositiva i expressiva de les representacions.

6. Compondre imatges amb mitjans gràfics i plàstics bidimensionals per obtenir resultats estètics creatius que permetin transmetre continguts mentals, sensacions o emocions provinents de la realitat exterior o de l’imaginari personal.

7. Desenvolupar habilitat i destresa expressiva en l’ús dels mitjans gràfics i plàstics, com a resultat de la recerca i l’experimentació constants, de manera que possibilitin la millora de la sensibilitat i facilitin el desenvolupament de la pròpia personalitat.

8. Saber identificar i explicar els elements formals i els valors semàntics presents en obres del patrimoni artístic, atenent al context social i cultural, per tal que esdevingui recurs propedèutic per a les pròpies creacions.

9. Mantenir una conducta respectuosa i una disposició participativa en el desenvolupament de les activitats d’aprenentatge que possibiliti l’intercanvi d’experiències creatives i promogui les diverses sensibilitats.

Metodologia (breument)
El recorregut pedagògic que s’ha volgut donar en aquesta exemplificació és el de descobrir, conèixer, treballar i assumir uns coneixements bàsics en el dibuix artístic i a posteriori debatre’ls i rebatre’ls. Aprendre a aprendre en la flexibilitat permetrà en el futur professional dels alumnes ser més lliures i creatius.
Criteris d’avaluació i recuperació
1. Descriure els elements del llenguatge visual i plàstic com a aplicació pràctica dels procediments, materials i estris, fent un ús correcte de la terminologia i el vocabulari de la matèria.

2. Abstreure en la percepció visual els trets definidors de les formes observades i retenir-les en la memòria per descriure-les posteriorment amb el llenguatge visual i plàstic.

3. Descriure gràficament, i també oralment o per escrit, les formes naturals orgàniques i inorgàniques, atenent als seus elements estructurals interns i externs.

4. Representar amb caràcter descriptiu objectes senzills de l’entorn pròxim, determinar per mitjà de la línia la seva forma visual i l’estructura i distingir-ne les parts vistes de les ocultes.

5. Configurar representacions en el pla de formes volumètriques de l’entorn amb interpretació dels efectes de llum i ombra amb gradacions de valor.

6. Representar en el pla gràfic o plàstic espais reals interiors i exteriors amb l’ús de la perspectiva i dels indicadors de profunditat.

7. Aplicar els principis de la teoria del color en la representació d’objectes senzills i en l’elaboració de composicions amb diferents finalitats expressives.

8. Analitzar verbalment i/o per escrit, missatges visuals amb interpretació dels valors expressius transmesos pels elements formals i determinació dels significats d’acord amb el context artístic, social i cultural en què són produïts.

9. Mantenir una actitud oberta i respectuosa envers els resultats plàstics propers i els de les diferents tendències artístiques i manifestar interès per la conservació del patrimoni artístic català i el de caràcter universal.

10. Lliurar les activitats dintre dels terminis acordats amb un grau d’elaboració suficient que posi de manifest l’interès per l’experimentació graficoplàstica i la curiositat en la recerca creativa pròpies de la matèria.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

2BAT A: b5obuso

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Material editat al classroom

Recull d’ exàmens de selectivitat

Material fotocopiat d’ altres editorials

Material de recerca en xarxa

 

Programació detallada (optatiu)
 
Enllaços d’interès
Els indicats al classroom
Lectures recomanades
Les indicades al classroom
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Les indicades al classroom
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Activitats complementàries i experiències d’innovació
 
Sortides
Caixa Forum

MNAC

Macba exposicions