Nom de la matèria : DIBUIX ARTÍSTIC 2 | Curs 2020-2021 | |||
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/
En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries
Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020 https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf |
1r Batxillerat ▢
2n Batxillerat X Marqueu amb una x el nivell de la matèria |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Tipologia d’activitats | Competències de la matèria que es treballen |
1 | – LES DUES DIMENSIONS: La línia, el buit, el ritme i la memòria . | – Representació gràfica i plàstica de la realitat i de les idees.
– Ús eficient de la terminologia, els materials, les eines i els procediments propis de la matèria. – Aproximació als conceptes fonamentals de la teoria de l’art i a les obres rellevants del patrimoni artístic i cultural: diferents moviments, estils i autors. – Valoració de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni com a herència cultural dels grups humans. – Recerca, experimentació i valoració de solucions creatives en les concrecions plàstiques. – Valoració reflexiva i crítica envers les realitzacions pròpies i les d’altri, i interiorització de les experiències. |
– Exercicis pràctics per a la representació de les idees i de la fidelitat del model (preferiblement amb tècniques seques)
– Exercicis pràctics per a l’anàlisi cromàtic i semàntic de dibuixos (orientat a la prova de selectivitat)
– Potenciació de l’aprenentatge basat en la metodologia intuïtiva respectant la sensibilitat i necessitats especifiques per que esdevingui un treball propi i personal.
|
a)Competència en la repre-sentació gràfica objectiva.
b) Competència en la sensibilitat estètica. c) Competència en la creativitat artística. d) Competència cultural artística. e) Competència en l’anàlisi de la representació (cromàtica i semàntica).
|
2 | – EL COLOR COM A LLUM DELS OBJETOS | – Estudi del color com a fenomen físic. Experimentació de les seves qualitats i relacions (harmonia i contrast, interacció i color local).
– Elaboració de barreges additives i sostractives mitjançant procediments tradicionals i les noves tecnologies. – Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb finalitats expressives. Anàlisi de l’ús simbòlic del color. |
||
3 | – DIBUIX DESCRIPTIU D’ESPAIS | – Representació de la profunditat en el pla i anàlisi dels seus indicadors gràfics.
– Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica. Interpretació i determinació gràfica d’aquests elements a partir d’una representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva cònica i en la representació de les ombres. – Realització de perspectives intuïtives per a la representació d’espais interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives. |
||
4 | EL PAISATGE OBERT I TANCAT | – El ple i el buit en el paisatge oriental i occidental.
-Paisatge urbà (la bèstia de l’artifici) -Perspectiva cònica intuïtiva aplicada al paisatge. |
||
5 | EL MÓN A TRAVÉS DE L’ULL D’UN PEIX
|
-El paisatge oníric, una altre univers del somni i l’inconscient.
– El frottagge per a generar altres territoris irreals i suggeridors. -Seductora i perversa: altres universos a través de la flora i/o la gastronomia. |
||
6 |
FIGURA HUMANA |
-Estudi anatòmic del cos i del moviment.
-Representació del ritme. -L’ésser i la seva representació en l’espai. -La figura humana i la representació de l’ànima. |
||
7 | RETRAT I AUTORETRAT | -Estudi del rostre.
-Anàlisi de la expressivitat no verbal en la representació del rostre i de la gesticulació de les mans i el bust. -La immortalitat de l’ego. – Narcís, que representa el mite en el dibuix de la figura humana? |
||
Objectius de la matèria | ||||
1. Conèixer la terminologia i el vocabulari específic, els procediments tradicionals i les noves tecnologies, els materials i els estris propis, i saber-los emprar de manera adient en descripcions verbals o escrites i en realitzacions gràfiques i plàstiques.
2. Aprofitar els mecanismes de la percepció aplicats a la memòria visual i la retentiva per distingir en la realitat observada els trets essencials dels superflus i enriquir el bagatge imaginatiu personal capaç d’impulsar la creativitat. 3. Descriure gràficament formes naturals i artificials, a partir de l’observació directa dels referents, tot atenent al seu aspecte visual, geometria i estructura d’acord amb la intencionalitat representativa pretesa. 4. Representar en el pla formes tridimensionals, reals o imaginàries, concretant-ne la posició en l’espai, les proporcions relatives i els efectes lumínics. 5. Conèixer els fonaments fenomenològics i físics del color i adequar la seva aplicació plàstica a la intencionalitat compositiva i expressiva de les representacions. 6. Compondre imatges amb mitjans gràfics i plàstics bidimensionals per obtenir resultats estètics creatius que permetin transmetre continguts mentals, sensacions o emocions provinents de la realitat exterior o de l’imaginari personal. 7. Desenvolupar habilitat i destresa expressiva en l’ús dels mitjans gràfics i plàstics, com a resultat de la recerca i l’experimentació constants, de manera que possibilitin la millora de la sensibilitat i facilitin el desenvolupament de la pròpia personalitat. 8. Saber identificar i explicar els elements formals i els valors semàntics presents en obres del patrimoni artístic, atenent al context social i cultural, per tal que esdevingui recurs propedèutic per a les pròpies creacions. 9. Mantenir una conducta respectuosa i una disposició participativa en el desenvolupament de les activitats d’aprenentatge que possibiliti l’intercanvi d’experiències creatives i promogui les diverses sensibilitats. |
||||
Metodologia (breument) | ||||
El recorregut pedagògic que s’ha volgut donar en aquesta exemplificació és el de descobrir, conèixer, treballar i assumir uns coneixements bàsics en el dibuix artístic i a posteriori debatre’ls i rebatre’ls. Aprendre a aprendre en la flexibilitat permetrà en el futur professional dels alumnes ser més lliures i creatius. | ||||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
1. Descriure els elements del llenguatge visual i plàstic com a aplicació pràctica dels procediments, materials i estris, fent un ús correcte de la terminologia i el vocabulari de la matèria.
2. Abstreure en la percepció visual els trets definidors de les formes observades i retenir-les en la memòria per descriure-les posteriorment amb el llenguatge visual i plàstic. 3. Descriure gràficament, i també oralment o per escrit, les formes naturals orgàniques i inorgàniques, atenent als seus elements estructurals interns i externs. 4. Representar amb caràcter descriptiu objectes senzills de l’entorn pròxim, determinar per mitjà de la línia la seva forma visual i l’estructura i distingir-ne les parts vistes de les ocultes. 5. Configurar representacions en el pla de formes volumètriques de l’entorn amb interpretació dels efectes de llum i ombra amb gradacions de valor. 6. Representar en el pla gràfic o plàstic espais reals interiors i exteriors amb l’ús de la perspectiva i dels indicadors de profunditat. 7. Aplicar els principis de la teoria del color en la representació d’objectes senzills i en l’elaboració de composicions amb diferents finalitats expressives. 8. Analitzar verbalment i/o per escrit, missatges visuals amb interpretació dels valors expressius transmesos pels elements formals i determinació dels significats d’acord amb el context artístic, social i cultural en què són produïts. 9. Mantenir una actitud oberta i respectuosa envers els resultats plàstics propers i els de les diferents tendències artístiques i manifestar interès per la conservació del patrimoni artístic català i el de caràcter universal. 10. Lliurar les activitats dintre dels terminis acordats amb un grau d’elaboració suficient que posi de manifest l’interès per l’experimentació graficoplàstica i la curiositat en la recerca creativa pròpies de la matèria.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
2BAT A: b5obuso
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Material editat al classroom
Recull d’ exàmens de selectivitat Material fotocopiat d’ altres editorials Material de recerca en xarxa
|
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
Els indicats al classroom | ||||
Lectures recomanades | ||||
Les indicades al classroom | ||||
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Les indicades al classroom | ||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Selecat.cat | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Selecat.cat | ||||
Activitats complementàries i experiències d’innovació | ||||
Sortides | ||||
Caixa Forum
MNAC Macba exposicions |