1r ESO Religió

Nom de la matèria Curs i etapa
 

RELIGIÓ: PROJECTE COL.LABORA

 

1r.         ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 Projecte Col·labora Veure i viure el voluntariat:

–          Residència d’avis de Santa Coloma

–          Caritas

 

·         Dimensió Personal

Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes

 

·         Dimensió interpersonal

Competència 5. Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences

 

·          Dimensió sociocultural

Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques

 

 

 

·          Competències de l’àmbit digital:

Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals

 

 

Competència 9. Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual

 

·           Competències de l’àmbit personal i social:

 

Competència 4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable

 

 

1. Els rituals: Accions que signifiquen

 

 

 

 

-Identificació del sentit dels ritus.

-Identificació i classificació de diferents tipus de ritus: ritus de pas o transició i ritus estacionals.

-Reconeixement del sentit festiu dels ritus.

 

2 Projecte Col·labora Veure i viure el voluntariat:

–          Residència d’avis de Santa Coloma

–          Caritas

 

 

Dimensions

 

·         Competències de l’àmbit digital:

 

Competència 3. Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de documents digitals

 

·         Competències de l’àmbit personal i social:

 

Competència 3. Desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la vida

 

Competència 4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable

 

 

 

 

2. Festes, calendaris i temps: Fent memòria

 

-Reconeixement del sentit festiu dels ritus.

-La celebració de les festes : festes religioses, civils o agràries

-El calendari: càlcul de les festes mòbils del calendari

– les festes cristianes, musulmanes, jueves i hindús

 

 

·         Dimensió personal

 

Competència 2. Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans

 

·         Dimensió interpersonal

 

Competència 6. Aplicar el diàleg i exercitar totes les habilitats que comporta, especialment per a la solució de conflictes interpersonals i per propiciar la cultura de la pau

Competència 8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu

 

 

·         Dimensió sociocultural

 

Competència 9.Analitzar críticament l’entorn (natural, cientificotecnològic, social, polític, cultural) des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva

 

3  

Projecte Col·labora

 

 

Veure i viure el voluntariat:

–          Residència d’avis de Santa Coloma

–          Caritas

 

·         Dimensió Personal

 

Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i per consolidar el pensament propi

 

Competència 4. Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores

 

·         Dimensió interpersonal

 

Competència 5

Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences

• Competència 6. Aplicar el diàleg i exercitar totes les habilitats que comporta, especialment per a la solució de conflictes interpersonals i per propiciar la cultura de la pau

 

·         Dimensió sociocultural

 

• Competència 7. Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat

 

• Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques

 

 

 

 

 

·         Competències de l’àmbit digital:

 

Competència 9. Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual

 

Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals

 

 

·           Competències de l’àmbit personal i social:

 

Competència 4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable

 

 

3.Els símbols cristians: significats amagats

 

-Anàlisi semàntic del simbolisme en diferents mites bíblics.

-Diferenciació entre senyal i símbol

– Els símbols en la festa i rituals cristians.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Criteris d’avaluació i recuperació
A l’hora d’avaluar els alumnes se seguiran els criteris següents:

●        Un 90% de la nota correspon a la valoració que la professora faci de les activitats, treballs  en equip, , l´interès i participació, capacitat d’iniciativa i compromís personal. L’actitud, el comportament a classe, el respecte als altres, així com en les tasques assignades del Projecte Col·labora on s’espera que l’alumnat mostri el seu grau d’aprofundiment dels continguts treballats.

 

·         Es reserva un pes de la nota trimestral del 10% per activitats extraordinàries, col·laboracions especials i intervencions orals.

 

La professora farà una valoració global. Al tractar-se d’una avaluació continuada, l’alumne té l’opció de recuperar cadascun dels 3 trimestres durant el trimestre posterior no superat.

 

 

 

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

La matèria té un classroom per cada grup-classe, on es comparteixen materials i tasques en cas de confinament.

 

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
–          fotocòpies, presentacions power point i dossiers . També es compartirà material a través del classroom.

–          També documentals com: Taula d’entitats de Persones amb discapacitats de Santa Coloma

–          Material de Caritas de voluntariat

 

Programació detallada (optatiu)
 
Enllaços d’interès
 
Lectures recomanades
 
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
 
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
 
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa