1r ESO Ciències Socials

 

Nom de la matèria . Curs i etapa
Ciències Socials: història i geografia . PROJECTES. 1r ESO
Avaluació Continguts per avaluació
PROJECTE 1: Com es vivia a la prehistòria?

 

 

 

– El medi físic de Catalunya, Espanya, Europa i el món. Els paisatges naturals: principals zones bioclimàtiques de Catalunya, Espanya, Europa i el món.

– Procés d’hominització. Formes de vida dels pobles prehistòrics: paleolític i neolític (organització social, economia, creences i manifestacions artístiques).

PROJECTE 2: Tots els camins porten a Roma? – Factors que van permetre el desenvolupament de les primeres civilitzacions urbanes: Mesopotàmia i Egipte. Societat, economia, cultura i art.

-L’organització social, política i econòmica, la cultura i l’art de la Grècia clàssica i hel·lenística.

– L’intercanvi econòmic i cultural entre els pobles colonitzadors de la Mediterrània i les poblacions autòctones de la península Ibèrica. La Hispània romana.

– Roma: monarquia, república i imperi. Organització política, social, cultural i artística. La romanització.

– Nocions històriques de canvi, continuïtat i simultaneïtat en alguns exemples del món tardoantic; origen i expansió del cristianisme.

Avaluació Dimensions i competències que es treballen

(cal utilitzar la taula de l’annex)

PROJECTE 1: Com es vivia a la prehistòria?

 

 

 

Dimensió històrica

–          Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

 

Dimensió geogràfica

–          Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.

 

Dimensió cultural i artística

–          Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

 

Competències de l’àmbit digital: CD4: Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

 

Competències de l’àmbit personal i social: CPS2: Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.

 

 

 

 

PROJECTE 2: Tots els camins porten a Roma? Dimensió històrica:

–          Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

 

Dimensió artística:

–          Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

 

Competències de l’àmbit digital: CD8: Realitzar activitats en grup tot utilitzan tienes i entrons virtuals de treball col.laboratiu.

 

Competències de l’àmbit personal i social: CPS4:  Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable

Criteris d’avaluació i recuperació

 

TOTS DOS PROJECTES . CRITERIS COMUNS DE L’ETAPA:

 

1. Distingir els períodes convencionals de la història i representar-los gràficament (comú als cursos de 1r i 2n).

2. Identificar i interpretar diverses fonts d’informació escrites, materials i iconogràfiques i comunicar la informació obtinguda de diverses formes, incloses les multimèdia (comú als cursos 1r i 2n).

3. Usar correctament el vocabulari històric específic.

 

PROJECTE 1

Criteris d’avaluació del PROJECTE: Com es vivia a la prehistòria?

CA5. Identificar i analitzar els trets bàsics de la prehistòria, i descriure les característiques del paleolític.

CA6. Analitzar la transcendència de la revolució neolítica i la seva difusió.

CA7. Descriure i analitzar els trets bàsics de l’organització social, econòmica i política de les primeres societats urbanes i les seves aportacions culturals i artístiques. Comú també pel projecte 2.

 

PROJECTE 2

Criteris d’avaluació del PROJECTE: Tots els camins porten a Roma?

CA8. Descriure i analitzar l’organització de les polis gregues i la seva expansió per la Mediterrània.

CA9. Exposar críticament les diferències fonamentals entre l’organització d’Atenes i el període hel·lenístic.

CA10. Identificar i analitzar les principals institucions de govern de Roma.

CA11. Identificar i analitzar les divinitats principals del panteó grecoromà.

CA13. Descriure i explicar què va significar la romanització a la Hispània romana i reconèixer algunes de les manifestacions artístiques més rellevants que es conserven.

CA15. Identificar i analitzar algunes obres d’art significatives del període clàssic.

 

 

 

Recuperacions

–       La 1a avaluació es recuperarà durant la 1a quinzena de gener.

–       La 2a avaluació es recuperarà durant la 1a quinzena a la tornada de vacances de Setmana Santa.

–       La 3a avaluació i la final estarà pautada a la setmana de juny de recuperació.

Com es recupera? Entregant la tasca acordada amb la professora. La tasca es donarà per escrit el dia d’entregues de notes de cada avaluació.

Avaluació de final de curs

Si no es supera durant tot el curs, s’haurà de recuperar al juny segons el calendari establert.

Si no es supera la matèria, restarà pendent pel curs següent.

 

Accés al classroom (amb el correu de l’alumne/a)
 

Arran del correu coorporatiu del centre, poden accedir a les classes virtuals del Classroom on poden consultar i penjar els seus deures. També és la via per fer la seva carpeta d’aprenentatge de cada projecte.

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
–          Carpeta d’aprenentatge a través del Classroom.

–          Material al Classroom de l’assignatura.

–          Moodle del centre i l’assignatura per consultar.

–          Socials 1. Editorial Barcanova. 1r ESO.

Programació detallada (optatiu)
Enllaços d’interès
Lectures recomanades
Piqueras Fisk, Daniel. (2017) Homo: cuándo el fuego lo cambió todo. Editorial Narval. Madrid.

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
–  Classroom del centre i matèria (prioritari).

–  Per reforçar la material si cal, podem consultar al Moodle on hi ha material extra.

Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
–          Pàgines especialitzades de prehistòria i Grècia i Roma si l’alumnat es troba motivat per ampliar la seva curiositat.

 

 

Annex

 

L’avaluació‎ > ‎

Àmbits, matèries, dimensions i competències

Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:

 

Àmbit lingüístic

●        Llengua catalana i literatura i

●        Llengua castellana i literatura

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

▪          Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

▪          Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

▪          Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

▪          Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

▪          Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

▪          Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

▪          Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

▪          Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

o    Dimensió actitudinal i plurilingüe

▪          Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

▪          Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

●        Llengua estrangera (anglès)

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

▪          Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l.

▪          Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa.

▪          Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització.

▪          Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics.

▪          Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics.

o    Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe

 

Àmbit matemàtic

 

●        Matemàtiques

o    Dimensió resolució de problemes

▪          Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.

▪          Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.

▪          Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses.

▪          Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes.

o    Dimensió raonament i prova

▪          Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques.

▪          Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics.

o    Dimensió connexions

▪          Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar.

▪          Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.

o    Dimensió comunicació i representació

▪          Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic.

▪          Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres.

▪          Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.

▪          Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.

 

Àmbit cientificotecnològic

 

●        Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química.

●        Tecnologia

o    Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.

▪          Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

▪          Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.

▪          Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

▪          Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.

o    Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

▪          Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.

▪          Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.

▪          Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

o    Dimensió medi ambient

▪          Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals.

▪          Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

o    Dimensió salut

▪          Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.

▪          Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives.

▪          Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.

▪          Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.

 

Àmbit social

 

●        Ciències Socials: geografia i història

o    Dimensió històrica

▪          Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

▪          Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

▪          Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

▪          Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.

o    Dimensió geogràfica

▪          Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.

▪          Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.

▪          Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació.

o    Dimensió cultural i artística

▪          Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

▪          Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

▪          Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers.

o    Dimensió ciutadana

▪          Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

▪          Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.

▪          Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

 

Àmbit artístic

 

●        Música

●        Educació visual i plàstica

o    Dimensió percepció i escolta

▪          Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

▪          Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

▪          Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

▪          Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

▪          Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

▪          Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.

▪          Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

o    Dimensió societat i cultura

▪          Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

▪          Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

▪          Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

Àmbit d’educació física

 

●        Educació física

o    Dimensió activitat física saludable

▪          Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut.

▪          Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física.

o    Dimensió esport

▪          Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports.

▪          Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició.

o    Dimensió activitat física i temps de lleure

▪          Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.

▪          Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure.

o    Dimensió expressió i comunicació corporal

▪          Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.

 

Àmbit d’educació en valors

 

●        Religió 

●        Cultura i valors

●        Tastets