L’alumnat de segon de Batxillerat que cursa Física i Biologia va assistir el passat 18 de desembre a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO). La visita es va dividir en quatre parts, segons ha explicat el Departament de Ciències a la web de l’INS Montbui.
Per arrencar, “ens van fer una breu explicació sobre el centre -què s’estudia i amb quina finalitat- mostrant-nos així la importància de centres d’estudi en un dels majors recursos”.
La segona part, relaten, va consistir en “una breu dinàmica de grup en la que van proposar quatre situacions per poder comprendre situacions quotidianes en les quals aquesta ciència ajuda a les persones, així com els sensors de llum, la concentració de làsers per cirurgies que requereixen precisió mi·limètrica”.
Tot seguit, precisen, “ens vam dividir en tres grups per anar als laboratoris del tema que més els cridés l’atenció dels tres que ens havien proposat: un era el laboratori en el qual s’estudia la fotònica quàntica, en l’altre es realitzava un estudi exhaustiu del gas CO2 per a crear energies renovables a través de reaccions d’aquest gas. En l’últim s’estudiava la manera de poder conèixer l’oxigen del cor i la velocitat de moviment de la sang en les persones amb un petit xip.
Per últim, expliquen, “vam posar en comú els coneixements apresos en cada laboratori perquè tothom pogués entendre què havien realitzat els seus companys de diferent grup”. I a continuació, “vam tornar a fer una altra dinàmica de grup en la que ens van fer decidir si com a investigadors destinaríem els diners d’una recerca a la cerca d’informació i la ciberseguretat, la salut, la cura del medi ambient o poder fraccionar aquest pressupost en tres diferents grups”.
Referència europea
L’ICFO és un centre de recerca referent a nivell europeu. Compta amb més de 650 treballadors de 60 nacionalitats diferents i amb 26 grups de recerca en diferents àmbits com els processos d’informació, estudi de partícules, òptica quàntica, però sempre tot relacionat amb la fotònica.

