ERASMUS+ Meeting i European Week a Kerava, Finlàndia

From Diversity to Employability

Meeting i European Week a Kerava, Finlàndia

24 a 30 d’abril, 2019

La setmana del 24 al 30 del passat mes abril va tenir lloc a l’escola Keravanjoen koulu de la ciutat finlandesa de Kerava un dels meetings del projecte Erasmus+ “From Diversity to Employability”, en el qual participa el nostre Institut Poeta Maragall. La trobada va tenir un caire especial, ja que va coincidir amb l’European Week en la qual van participar alumnes de tots els instituts adherits al projecte.

El Meeting

El professorat dels diversos països va exposar les dues metodologies que s’havien acordat en la reunió anterior a Estocolm: el Picture Project i Dixiexam. A la reunió, cada institut ha explicat la seva experiència amb aquestes dues metodologies.

En el nostre institut, la metodologia Picture Project  ha estat provada pel nostre company Aram López, del Departament de Matemàtiques. Consisteix bàsicament en mostrar una imatge —en el nostre cas una figura geomètrica, un triangle—, i fer que els alumnes, per si sols, busquin informació a Internet sobre aquesta imatge. No es dona cap indicació sobre què han de buscar. Posteriorment es fa una presentació dels resultats i un debat sobre la manera com els alumnes han aconseguit la informació. Finalment el professor fa una explicació sobre el desenvolupament del procés.

Pel que fa al Dixiexam, es tracta d’un sistema d’avaluació de coneixements i habilitats fent servir un determinat programari informàtic. S’ha presentat un resum de l’experiència de la nostra companya Montserrat Sigalés, del Departament de Tecnologia, que ha utilitzat el programa GIMP, el servei Google Drive i el programari Moodle per incrementar les competències en l’àmbit digital de l‘alumnat i, alhora, estimular i posar a prova un procés d’autoavaluació entre els alumnes.

D’altra banda, el professorat finlandès ens va mostrar la metodologia del Phenomenal learning, que es pot traduir per Treball per projectes. Els alumnes estan implicats, com a mínim, en un projecte per semestre. Els temes a treballar són triats a l’inici de cada curs pel professorat juntament amb els alumnes i els pares. Cal remarcar que els professors disposen de dues hores de coordinació setmanals per preparar els projectes, i de molts mitjans econòmics.

També ens van mostrar la metodologia Schools in the move, que forma part d’un programa del Ministeri d’Educació finlandès i està implementada a les escoles del país escandinau des de l’any 2010, amb una important inversió de recursos materials, humans i econòmics.

El denominador comú d’aquestes activitats és que fan servir mètodes d’aprenentatge on s’afavoreix que els alumnes es moguin físicament, a l’aire lliure o bé dins les aules mateixes. El rerefons teòric de Schools in the move és que l’alumne no ha d’estar assegut a la cadira durant les 6  (o més) hores lectives. Es parteix de la base que no és bo per la seva salut.

L’European Week

A l’European Week hi van assistir cinc alumnes de 1r de batxillerat del nostre institut, que van superar un procés de selecció exigent, on tots els candidats van merèixer ser escollits, però on es van haver de triar els cinc amb les aptituds més idònies per a l’intercanvi. Tots els alumne seleccionats es van allotjar amb famílies d’acollida.

Els nostres alumnes han format part d’una experiència portada a terme amb l’esmentada metodologia de Schools in the move.

Tots els alumnes convidats, dels instituts de Barcelona, Mantova, Almada, Gdansk, Viena i Estocolm, van participar en 24 workshops de temàtiques diverses molt interessants. Els alumnes havien tingut l’oportunitat de seleccionar els tallers  amb anterioritat.

Els nostres alumnes van tenir una experiència molt enriquidora des del punt de vista educatiu, i a nivell personal la relació amb els companys i  les famílies d’acollida va ser excel·lent.