De patrons circulars a la representació de superfícies reglades

Els alumnes de 4t d’ESO (grups A, B i C) de La Romànica, després d’aprofundir i fer recerca en la funció i sentit de les formes de la naturalesa en les que es va basar l’arquitecte Antoni Gaudí, han estat dibuixant i dissenyant patrons basats en la circumferència. Aquests patrons, la llavor de la vida, la flor de la vida, el fruit de la vida i el cub de Metatron, s’han trobat a totes les cultures ancestrals d’arreu del món i constitueixen geometries lligades a la vida i la creació de la matèria.

Veure més imatges a la Galeria del Projecte (Bloc de Visual i Plàtica).

A continuació, veiem com Gaudí va utilitzar les formes orgàniques i l’esfera, amb diferents transformacions, divisions, rotacions… Si en 2 dimensions descobrim corbes, arcs com la catenària, espirals i seccions còniques (corbes còniques), en 3 dimensions ens endinsem de ple en les superfícies reglades. Va ser el primer arquitecte que va aplicar de forma massiva aquesta geometria en l’obra construïda, fet que va ser possible per la seva pràctica experimental on investigava generant nombroses maquetes i per al seu gran desig d’aprendre i crear noves formes connectades a la natura.

Així, Introduïm la pràctica completa del dibuix tècnic (mesures, escales i proporcions, regles: escaire i cartabó, transportador d’angles…) per a dissenyar en 2 dimensions diferents tipus de superfícies reglades: helicoides, conoides, paraboloides, hiperboloides… També introduïm la geometria fractal com a estratègia de creació, tal com podem veure a les naus de la Sagrada Família.

Veure més imatges a la Galeria del Projecte (Bloc de Visual i Plàtica).

Visita el projecte al nostre web.

Amb els dibuixos dels alumnes hem realitzat una exposició a la segona plata de l’edifici: