Experiència Erasmus+ KA121 VET

Itàlia: Els vins de la Toscana

El nostre professor d’hoteleria; en Jordi Cristià va realitzar una estada Erasmus+ KA121 per personal del 6 al 10 de juliol de 2023 a Arrezo, Toscana, Itàlia. Us compartim un tast de la seva experiència personal:

La meva mobilitat es dividia en dos objectius principals:

El primer era conèixer in situ diferents cellers, de zones diferents amb l’objectiu de millorar els meus coneixements, aprendre, comparar la cultura del vi de la zona de Toscana amb la nostra a Espanya, posant especial atenció en la viticultura, l’elaboració del vi i les diferents particularitats del tast i servei, segons el tipus de vi, així com possibles o més adequats maridatges.

El segon objectiu era visitar les empreses de la zona on alguns alumnes del centre estaven realitzant pràctiques d’Erasmus i sobretot conèixer millor, aquelles empreses o restaurants relacionades amb els cicles de grau mitjà i superior de restauració, amb la finalitat de poder aconsellar i recomanar millor al futur alumnat  interessat a fer aquest tipus de pràctiques (Erasmus).

Encara que jo ja tenia alguna experiència d’intercanvis a l’estranger de quan jo estudiava o treballava en empresa privada, que bé és cert que no tenen res a veure amb els Erasmus actuals, penso que és molt interessant veure in situ als estudiants i conèixer més de prop els problemes que els puguin sorgir, sensacions, aprenentatge realitzat. Des de la nostra escola, tenim bona informació relacionada, però tenir l’oportunitat de conèixer als empresaris, caps de cuina i/o de sala, millora moltíssim la percepció individual de cada empresa i dels coneixements especialitzats i a nivell personal que poden adquirir els alumnes. D’altra banda, el poder estar en contacte amb altres empreses, en aquest cas d’un país diferent, ajuda a valorar millor el treball que realitzem en el nostre dia a dia, al mateix temps que permet veure altres maneres de fer, o qüestionar si hi ha, la possibilitat de canviar o millorar alguns temes que ensenyem a l’escola.

En tots la cellers visitats el producte principal i base era el vi, però també tenien un producció més o menys extensa d’oli, que com també succeeix en molts cellers de la zona de Catalunya, el clima és també molt apte per a aquest producte, permetent sustentar el negoci amb aquesta diversificació de producció i tasques en el camp o celler en moments diferents.

Conclusió:

El tracte amb els diferents cellers, personal a càrrec, treballadors ha estat sempre excel·lent i molt oberts a explicar o contestar qualsevol pregunta. L’idioma utilitzat a proposta meva ha estat gairebé sempre l’italià. Vull també aprofitar per a agrair a l’equip de professores del meu Centre que s’encarrega de la preparació i contactes amb les diferents empreses de l’ alumnat i professorat per a poder dur a terme aquests Erasmus, per tota l’atenció i ajuda que m’han donat i facilitat.

Com ja he dit anteriorment, en general ha estat una experiència molt interessant i enriquidora a molts i diferents nivells, que recomanaré a tots els meus companys i intentaré repetir en el futur si sorgeix l’altra possibilitat.

Jordi Cristià

Professor d’Hoteleria de l’Institut EHTB