PRESENTACIÓ
El Departament d’Experimentals l’integren el Departament de Biologia i Geologia i el de Física i Química.
Aquest departament està integrat per 7 professors/es que imparteixen matèries tant de l’ESO com de Batxillerat.
A més de les nostres matèries estem implicats per fomentar la ciència als estudiants, inmersos en diferents activitats i projectes com l’hort escolar, la motxilla bioclimàtica, la setmana de la ciència, on hi ha diferents tallers i xerrades impartides per científics, sortides a museus com el Museu Blau, el Cosmocaixa, el Museu Tecnològic de Terrassa, etc.
A part d’això, estem implicats a treballar per àmbits, per això amb la didàctica CTM ( Ciència, Tecnologia i Matemàtica) fem de les nostres matèries un caire interdisciplinar gràcies al treball conjunt del nostre departament amb el departament de Tecnologia i Matemàtiques.
Les matèries que s’imparteixen són de caire experimental, això implica que es treballa al laboratori per complementar la part teòrica de les matèries.
MATÈRIES DEL DEPARTAMENT D’EXPERIMENTALS
NIVELLS | MATÈRIES QUE IMPARTIM |
1r ESO | Biologia i Geologia |
2n ESO | Física i Química |
3r ESO | Biologia i Geologia (2h)
Física i Química (2h) |
4t ESO | Matèries optatives de 3h
Biologia i Geologia Física i Química |
1r BATXILLERAT | Comuna a tots els itineraris:
– Cultura científica Modalitat Ciències de la Salut i tecnològic: – Química I – Física I – Biologia I -Ciències de la Terra i del medi ambient I |
2n BATXILLERAT | Modalitat Ciències de la Salut i tecnològic
– Química II – Física II – Biologia II -Ciències de la Terra i del medi ambient II |
Disposem de dos laboratoris al centre: el de Ciències Naturals i del de Física i Química.
CRITERIS D’AVALUACIÓ A L’ESO
BLOCS/ ASPECTES DEL DOMINI COMPETENCIAL | ||
CURRÍCULUM 1ER I 2N ESO | ||
TIPUS D’ACTIVITATS | ||
Explicar fenòmens naturals utilitzant coneixements científics | Exercicis avaluables senzills de descripció, enumeració, explicació… | 40% |
Dissenyar experiments al laboratori i petites investigacions | Laboratori i llibreta de pràctiques( plantejar preguntes, hipòtesis, observar i classificar les dades obtingudes) | |
Treball trimestral( petites investigacions) | 30% | |
Interpretar informació de caràcter científic proporcionada en forma de dades i proves | Lectures científiques
Conclusions finals de pràctiques (seleccionar la conclusió més adient als resultats obtinguts) ( Saber llegir i interpretar dades presentades en forma de taules, gràfics, esquemes, textos, imatges, etc.) |
15% |
Àmbit digital | Entrega puntual de treballs digitals
( presentacions individuals i en grup, consulta de vídeos, utilitzar documents compartits per treballar en grup, formularis, aplicacions, simulacions de pràctiques…) |
5% |
Àmbit personal i social | Actitud personal: portar el material necessari, implicar-se en el seguiment diari, anotar a l’agenda les informacions..( Implicar-se en el procés de creixement personal i posar en pràctica estratègies i hàbits d’aprenentatge) | 10% |
Actitud social: Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable |
BLOCS/ ASPECTES DEL DOMINI COMPETENCIAL | ||
CURRÍCULUM 3ER ESO | ||
TIPUS D’ACTIVITATS | ||
Explicar fenòmens naturals utilitzant coneixements científics | Exercicis avaluables senzills de descripció, enumeració, explicació… | 30% |
Dissenyar experiments al laboratori i petites investigacions | Laboratori i llibreta de pràctiques( plantejar preguntes, hipòtesis, observar i classificar les dades obtingudes) | |
Treball trimestral( petites investigacions) | 30% | |
Interpretar informació de caràcter científic proporcionada en forma de dades i proves | Lectures científiques
Conclusions finals de pràctiques (seleccionar la conclusió més adient als resultats obtinguts) ( Saber llegir i interpretar dades presentades en forma de taules, gràfics, esquemes, textos, imatges, etc.) |
25% |
Àmbit digital | Entrega puntual de treballs digitals
( presentacions individuals i en grup, consulta de vídeos, utilitzar documents compartits per treballar en grup, formularis, aplicacions, simulacions de pràctiques…) |
5% |
Àmbit personal i social | Actitud personal: portar el material necessari, implicar-se en el seguiment diari, anotar a l’agenda les informacions..( Implicar-se en el procés de creixement personal i posar en pràctica estratègies i hàbits d’aprenentatge) | 10% |
Actitud social: Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable |
BLOCS/ ASPECTES DEL DOMINI COMPETENCIAL | ||
CURRÍCULUM 4RT ESO | ||
TIPUS D’ACTIVITATS | ||
Explicar fenòmens naturals utilitzant coneixements científics | Exercicis avaluables senzills de descripció, enumeració, explicació… | 35% |
Dissenyar experiments al laboratori i petites investigacions | Laboratori i llibreta de pràctiques( plantejar preguntes, hipòtesis, observar i classificar les dades obtingudes) | |
Treball trimestral( petites investigacions) | 25% | |
Interpretar informació de caràcter científic proporcionada en forma de dades i proves | Lectures científiques
Conclusions finals de pràctiques (seleccionar la conclusió més adient als resultats obtinguts) ( Saber llegir i interpretar dades presentades en forma de taules, gràfics, esquemes, textos, imatges, etc.) |
30% |
Àmbit digital | Entrega puntual de treballs digitals
( presentacions individuals i en grup, consulta de vídeos, utilitzar documents compartits per treballar en grup, formularis, aplicacions, simulacions de pràctiques…) |
5% |
Àmbit personal i social | Actitud personal: portar el material necessari, implicar-se en el seguiment diari, anotar a l’agenda les informacions..( Implicar-se en el procés de creixement personal i posar en pràctica estratègies i hàbits d’aprenentatge) | 5% |
Actitud social: Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable |
CRITERIS D’AVALUACIÓ A BATXILLERAT
Correspon a les matèries de Biologia i Geologia 1, Ciències de la Terra 1, Física 1 i Química 1
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Activitats de síntesi | Proves avaluables | 80% |
Activitats de desenvolupament | Laboratori i informes de pràctiques | 15% |
Treball trimestral( deures, exposició de treballs, lectures científiques) | ||
Actitud | Interés i participació | 5% |
Faltes d’assistència( cada 6 faltes d’assistència injustificades per trimestre es descomptarà 0,25 punts de la nota final) |
Criteris i procediments generals d’avaluació del curs:
Per aprovar la matèria:
Caldrà aprovar totes les avaluacions. La nota final de la matèria serà la nota mitjana dels dos cursos.
Si la nota mitjana global és superior al quatre, es valorarà individualment.
- Recuperacions:
-
- Els alumnes que no hagin superat alguna de les avaluacions, podran recuperar-les en una prova que farà el Departament de Ciències Experimentals, abans d’acabar el curs (Juny)
- En cas de que en les proves de Juny quedi la matèria pendent, a 1r. de Batxillerat la podran recuperar mitjançant una prova que proposarà el departament a l’ inici del mes de Setembre. Per els alumnes de 2n. de Batxillerat la recuperació es farà el mes de Juny.
- Els alumnes que promocionin a 2n. de Batxillerat amb la matèria d’alguna matèria d’experimentals suspesa, podran recuperar-la amb una prova proposada pel departament durant el curs següent amb les convocatòries proposades pel Centre.
Aspectes a tenir en compte
No es farà cap prova fora del dia i hora fixats sinó es presenta un justificant oficial.
El dia de lliurament de notes, l’alumnat podrà consultar i fer les reclamacions que cregui oportunes.
Correspon a les matèries de Biologia i Geologia 2, Física 2 i Química 2
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Activitats de síntesi | Proves avaluables | 90% |
Activitats de desenvolupament | Laboratori i informes de pràctiques | 5% |
Treball trimestral( deures, exposició de treballs, lectures científiques) | ||
Actitud | Interès i participació | 5% |
Faltes d’assistència( cada 6 faltes d’assistència injustificades per trimestre es descomptarà 0,25 punts de la nota final fins arribar a descomptar 1 punt) |
Criteris i procediments generals d’avaluació del curs:
Per aprovar la matèria:
Caldrà aprovar totes les avaluacions. La nota final de la matèria serà la nota mitjana dels dos cursos.
Si la nota mitjana global és superior al quatre, es valorarà individualment.
- Recuperacions:
-
- Els alumnes que no hagin superat alguna de les avaluacions, podran recuperar-les en una prova que farà el Departament de Ciències Experimentals, abans d’acabar el curs (Juny)
- En cas de que en les proves de Juny quedi la matèria pendent, a 1r. de Batxillerat la podran recuperar mitjançant una prova que proposarà el departament a l’ inici del mes de Setembre. Per els alumnes de 2n. de Batxillerat la recuperació es farà el mes de Juny.
- Els alumnes que promocionin a 2n. de Batxillerat amb la matèria d’alguna matèria d’experimentals suspesa, podran recuperar-la amb una prova proposada pel departament durant el curs següent amb les convocatòries proposades pel Centre.
Aspectes a tenir en compte: No es farà cap prova fora del dia i hora fixats sinó es presenta un justificant oficial. El dia de lliurament de notes, l’alumnat podrà consultar i fer les reclamacions que cregui oportunes.
ACTIVITATS QUE ORGANITZA EL DEPARTAMENT:
SETMANA DE LA CIÈNCIA: Activitats amb la participació de tots els nivells de l’institut amb la finalitat de divulgar la ciència i motivar l’esperit científic de l’alumnat. Cada any s’organitzen activitats diferents: xerrades, conferències, tallers, projectes de grup…
ANY 2017:
- 1r ESO: Vídeos d’experiments, I congrés científic MAC, Maquetes de les capes internes de la Terra, Biografies de científics.
- 2n ESO: Visita al Taller fotogràfic del centre cívic Sant Ildefons.
- 3r ESO: Conferències: Marató de TV3, Malalties infeccioses”, Pòster diferents cèl·lules del cos humà.
- 4t ESO: Publicació d’un bloc de divulgació de Biologia i Geologia on es publiquen articles sobre les pràctiques que fem, petites investigacions.. tot al voltant del mètode científic.
https://biologiaalmac.blogspot.com.es/
Sessió Jocs de ciència: L’alumnat ha posat en pràctica el mètode científic formulant hipòtesis i comprovant la seva veracitat mitjançant el joc de cartes “Eleusis” . A la mateixa sessió, amb el joc “Mujeres en ciència“ han pogut conèixer dones científiques i la seva aportació al món de la ciència.
Amb el suport de: