Escola inclusiva

ESCOLA INCLUSIVA: UNA ESCOLA PER A TOTHOM

En el nostre centre partim de la premissa de que cada alumne té les seves pròpies característiques i les seves pròpies necessitats. Els nostres alumnes són diversos, i la diversitat és un fet natural. Per tal de donar una resposta adequada a aquesta diversitat de l’alumnat, els centres educatius hem de planificar les mesures i els suports educatius adequats a les necessitats dels alumnes per tal de donar a cadascú el nivell de suport que necessita per millorar el seu nivell competencial.

Entenem per mesures per a l’atenció educativa totes les accions i actuacions organitzades destinades a reduir les barreres de l’entorn educatiu que poden obstaculitzar el progrés de tots els alumnes, a prevenir les dificultats d’aprenentatge i a millorar la convivència i el compromís de tota la comunitat educativa.

Les mesures per a l’atenció educativa que es realitzen en el nostre centre es poden agrupar en tres grans blocs:

MESURES DE SUPORT UNIVERSAL, destinades a tot l’alumnat del centre educatiu

  • Pla d’acció tutorial: mitjançant sessions de tutoria, xerrades, visites i excursions programades es toquen temes d’àmbit acadèmic, social i personal dels alumnes
  • Tutoria individualitzada: A més a més de l’hora de tutoria grupal, els alumnes disposen d’una hora setmanal per parlar amb els tutors i tutores d’una manera més individualitzada.
  • Foment de l’aprenentatge cooperatiu i de la participació de l’alumnat en la vida del centre mitjançant activitats com les Assemblees, la Lliga de debat o la Setmana dels Projectes.
  • Matèries optatives :el centre ofereix diverses matèries optatives per tal que l’alumne pugui decidir en funció dels seus interessos personals i acadèmics.
  • Orientació acadèmica-professional : per tal de facilitar la presa de decisions sobre el futur acadèmic i laboral dels nostres alumnes, es duu a terme un Pla d’Orientació Acadèmica i Professional que consta de diverses xerrades, sortides i sessions especialitzades de tutoria, en les quals podran veure totes les possibilitats que tenen al seu abast i triar aquella que considerin més adient. A més a més, a través del tutor/a, tots aquells alumnes que ho desitgin seran atesos d’una manera més individualitzada pel Departament d’Orientació.
  • Agrupaments: Es realitzen el major nombre de desdoblaments possibles per tal que els grups puguin ser més reduïts i rebre així una atenció més personalitzada. En el primer cicle de l’ESO, les matèries instrumentals Llengua Castellana, Llengua Catalana i Matemàtiques i primer idioma Anglès sempre estan desdoblades (excepte en els grups de diversitat on la ràtio és més reduïda). El desdoblament es fa en dos grups: seguiment per als alumnes que segueixen el ritme habitual de la classe i ampliació per a aquells alumnes que van una mica més avançats.

MESURES DE SUPORT ADDICIONAL, destinades a aproximadament un vint per cent de l’alumnat. Entre les mesures i els suports addicionals es considera:

  • L’aula d’acollida: L’aula d’acollida és una estratègia organitzativa i metodològica per atendre l’alumnat nouvingut quan s’incorpora al sistema educatiu de Catalunya. Té dues finalitats: en primer lloc que l’alumne es senti ben atès i valorat en els aspectes emocional i, en segon lloc, que disposi de les eines bàsiques per inciar el nou context, el més aviat possible i en les millors condicions, el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Grups de reforç: grups que es troben en tots el nivells de l’ESO destinats a aquells alumnes que necessiten més ajuda per arribar a assolir totes les competències de l’ESO. No són grups tancats sinó flexibles. Les tutories d’aquests grups són assolides en 1r, 2n i 3r per les membres del Departament d’Orientació.
  • Seguiment individualitzat: En qualsevol moment de l’etapa educativa, un alumne pot necessitar una atenció més personalitzada i professional. Aquests alumnes seran atesos per les orientadores del centre i, en el cas que es consideri necessari, derivats a la psicòloga de l’EAP.
  • Adaptacions metodològiques: per tal de que tots els alumnes puguin accedir al currículum, l’equip docent realitzarà les adaptacions metodològiques generals pertinents.

MESURES I SUPORTS INTENSIUS: són específics per als alumnes amb necessitats educatives especials, estan adaptats a la seva singularitat i permeten ajustar la resposta educativa de forma extensa, amb una freqüència regular i, normalment, sense límit temporal.

  • Elaboració de PI: L’aplicació de mesures i suports intensius comporta l’elaboració prèvia d’un Pla Individualitzat(PI) en el qual s’han de concretar els objectius, els professionals implicats que s’han de coordinar, les adaptacions metodològiques i el seguiment del progrés que permeti avaluar l’eficàcia i fer-hi els reajustaments necessaris.

    El pla individualitzat és un document que recull les reflexions i la presa de decisions dels equips docents —amb la col·laboració de la família— sobre la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes. S’adreça a aquells alumnes per als quals es considera que les mesures universals són insuficients per assolir les competències bàsiques de l’etapa i els cal qualsevol de les mesures intensives.

  • Atenció Individualitzada grup en els quals els i les alumnes amb més dificultats cursen alguna matèria amb  les orientadores del centre, dintre o fora de l’aula ordinària. Poden quedar exempts de cursar altres matèries i així ha de quedar reflectit en el PI.
  • UEC: Les unitats d’escolarització compartida són programes de diversificació curricular específics per a alumnes amb inadaptació al medi escolar i risc d’exclusió social.

L’objectiu d’aquests programes és afavorir l’assoliment de les competències clau de l’etapa i garantir la continuïtat de la formació, amb una metodologia que motivi els alumnes per retornar-los la confiança en les possibilitats d’èxit personal, reforçar-ne els aprenentatges i evitar-ne l’abandonament escolar.

  • Escolaritat compartida: El nostre centre té alumnes amb necessitats educatives especials que cursen amb la modalitat d’ escolaritat compartida amb un Centre d’Educació Especial.