Equip impulsor per a la millora educativa

A principis del curs 2020/2021 un grup de professors i professores del centre es va proposar impulsar accions per a la millora educativa del centre. Una de les motivacions dels grup va ser l’evidència, després del confinament, de què, en general, l’alumnat mostra mancances en la seva autonomia d’aprenentatge. Per tal de millorar aquesta competència i, més en general, per contribuir a una millora en la cultura pedagògica del centre, el grup va elaborar una sèrie d’accions que aquí us resumim.

Bones pràctiques

Quin és el punt de partida del centre? Quines són les bones pràctiques que ja es duen a terme al centre en relació a l’autonomia d’aprenentatge? La Maria Farelo, en el marc d’aquest grup de treball, va realitzar un anàlisi de quines són aquestes bones pràctiques, i després va entrevistar a alguns dels professors i professores que van participar. Cliqueu en aquest enllaç per saber-ne més.

Lemes educatius

Per tal de contribuir a una cultura de cohesió pedagògica de centre, l’Anna Alegre i l’Elisabet Puñet es van proposar la creació d’un seguit de “lemes” per cada curs, que inclouen l’autonomia d’aprenentatge entre els seus eixos. Cada lema representa el fil conductor i motivador d’activitats que es duen a terme a les tutories, i n’hi ha un per cada curs i estudi. La proposta és treballar aquests lemes encabits en els diferents plans d’acció tutorial. Podeu consultar les guies, els recursos i el recull de dinàmiques per treballar cada lema en aquest web de creació pròpia.

Carpeta d’aprenentatge

Un dels pilars en què es fonamenta l’autonomia és la capacitat d’autoregulació de l’alumnat. La carpeta d’aprenentatge és un instrument magnífic per incidir en aquest aspecte. Permet avaluar de manera formativa l’aprenentatge de l’alumne/a, tot fent-lo partícip de la regulació del seu aprenentatge, de manera que es potencia la seva autonomia. La Pilar Such i l’Emma Miró han elaborat una guia pràctica per a introduir aquest recurs a les programacions didàctiques de les matèries, amb un exemple del departament de ciències i una plantilla per a la seva utilització.

Autonomy and talent & Escape room

Una de les formes d’impulsar l’autonomia de l’alumnat són les competicions educatives. En aquesta línia, l’Oscar Cucarella, el Xavier Esplugas i el Pere Joan Aragonès han elaborat dues competicions pel divendres 11 de juny. “Autonomy and talent” és un concurs virtual amb preguntes educatives de tots els àmbits, i “Escape room” una proposta de creació pròpia basada en reptes de diferents dificultats. La proposta implica a tot l’alumnat de l’ESO durant un dia lectiu.

Biblioteca virtual

Per tal d’orientar i enriquir l’experiència autònoma de l’aprenentatge de l’alumnat, hem considerat oportú ampliar els “dominis” de la nostra biblioteca i convertir-ne una part en virtual. La Patricia Orts i l’Ariadna Prats han elaborat un blog per accedir-hi. Podeu visitar-lo clicant en aquest enllaç. Tal com elles mateixes ens diuen: “el plaer per la lectura és un plaer que cal compartir, és oferir un món de sensacions, de percepcions, de viatges i de màgies, de llums i de foscors. És un plaer que cal compartir per fer-lo més poderós, per buscar els nexes i les connexions entre tots nosaltres i els nostres autors. És una porta de fugida que ens fa ser més oberts, més tolerants, més savis, i també, alhora és la porta d’entrada a totes aquelles històries que podríem o voldríem viure. És admirar els universals, és gaudir de les petites estones de soledat o de compartir amb tothom els grans moments èpics. És enamorar-se, atemorir-se, entendrir-se, riure i plorar. És col·laborar i ser empàtic, és compartir les il·lusions i les tristeses. La lectura és un plaer que hauria ser un dret. No totes les lectures estan a l’abast de tothom, però tothom té a l’abast una lectura. El repte que us proposem és trobar-la. Ja sabreu quina serà?”

Biblioteca de recursos

Podem donar als alumnes recursos suficients com per ser autònoms? Els podem facilitar recursos per dur a terme aprenentatges autònoms, paral·lels als de l’aula ordinària? Mitjançant una consulta als diferents departaments, el Jesús Gutiérrez i la Maria Teresa Velasco han creat una biblioteca de recursos. La idea és que, a poc a poc, cada departament tingui accés a una graella pròpia amb explicacions dels enllaços i sobre la informació que s’hi pot trobar. La idea de funcionament és que cada grup moodle tingui l’enllaç al full del departament, i es promocioni la seva consulta per les tasques del curs. Les programacions didàctiques de cada curs poden incloure la possibilitat que l’alumnat proposi enllaços nous d’interès, de manera que l’ampliació de la biblioteca de recursos sigui premiada. Aquesta biblioteca, de moment, encara està en construcció.

Gamificació de la lectura

Els incentius són il·lusions amb reconeixement. En aquest sentit, la gamificació pot ser una bona manera d’impulsar el gust per la lectura. Amb aquest objectiu, l’Antonio Martínez ha ideat un sistema de punts, pins, llaços i medalles, on, els alumnes, a partir d’uns minuts diaris de lectura, obtenen bonificacions a mesura que dediquen temps a la lectura. La idea d’aquesta proposta és desenvolupar-la a través d’una aplicació i tindria un aspecte similar a aquest.

Visites pedagògiques

Com els podem dir als nostres alumnes que aprenguin els uns dels altres, si nosaltres com a docents no ho fem? El David Nadal ha establert una dinàmica de visites pedagògiques, com a manera de cultivar una cultura pedagògica de centre a través de l’observació entre iguals. Més d’una desena de professors del claustre han efectuat visites a companys del mateix o altres departaments, i posteriorment se n’han compartit els feedbacks corresponents. En aquesta carpeta podeu consultar alguns dels documents que ho mostren.