Mediació escolar

D’on sorgeix la necessitat de tenir un projecte de mediació?

Actualment vivim en una societat complexa i diversa, una societat dinàmica, amb canvis constants, on tots i totes tenim cabuda. Una societat plural, amb diferents cultures, nacionalitats i religions i on la tolerància, l’empatia i l’harmonia tenen més sentit que mai.

Per aconseguir la fita de conviure amb harmonia és de vital importància la tasca que desenvolupem des dels centres educatius on formem d’una manera integral als nostres alumnes per tal d’aconseguir que siguin persones amb esperit crític, respectuoses i solidàries , amb uns valors basats en la igualtat, la inclusió social, la participació democràtica, el respecte, la resolució positiva de conflictes i la cultura de la pau.

Val a dir que el conflicte forma part de la vida, de fet, és natural i bo que hi hagi conflicte, és una oportunitat d’aprendre a ser i a viure junts, de créixer i d’obrir la ment amb un mateix i l’entorn que l’envolta. Pot ser una palanca per a la transformació social. Ara bé, aquest conflicte ha de ser productiu, i no pot deixar-se a l’atzar.

És per això que des del nostre centre educatiu i situat dins del Projecte de Convivència, anem a posar en marxa un Projecte de Mediació amb el principal objectiu d’aprendre a afrontar i resoldre els conflictes de manera positiva i no violenta.

Què entenem per mediació escolar?

La Mediació Escolar és una trobada en què la persona o persones mediadores actuen per a què els protagonistes del conflicte pugin buscar conjuntament una solució. El concepte de mediació ens situa en un moment en que dos alumnes o grup d’alumnes experimenten una situació conflictiva i decideixen seure a parlar d’ella en presència d’un altra persona (que no emetrà cap judici de valor ni decidirà per ells), creant un escenari únic que els ofereix l’oportunitat d’afrontar els conflictes per un mateix i de buscar en comú vies de reparació i reconciliació.

Qui forma part del projecte de mediació?

Aquest curs 2020-2021 en el que iniciarem la mediació escolar al nostre centre, formaran part del projecte les professores del departament d’orientació i tres professores del centre que han rebut la formació. El proper curs 2021-2022 ens agradaria ampliar el nombre de professors/es mediadors/es i incloure també un reduït grup d’alumnes voluntaris que , un cop hagin rebut la formació pertinent, puguin entrar a formar part del projecte de mediació.