Fem recerca científica sobre els nutrients dels productes ecològics

La setmana passada va ser la Setmana de l’Agricultura Ecològica i una de les activitats va ser feta pels alumnes de Programació de 1r de Batxillerat i Informàtica de 4t d’ESO amb l’objectiu de crear una web d’alumne basada en l’entorn de treball bootstrap 5 i realitzar en ella un mapa d’imatge interactiu. Els alumnes han emprat el quadre del pintor Giuseppe Arcimboldo anomenat “Estiu” (1563) que conté 30 fruites i verdures, on han marcat les coordenades del contorn de cadascun d’aquests aliments emprant el plugin mapa d’imatge de GIMP. Un cop marcades les coordenades de cada fruita i verdura han fet que aquesta es canviï de color i indiqui el seu nom amb la biblioteca javascript mapper.js de forma que quan cliquem en una àrea de la imatge corresponent a un aliment concret vagi a un apartat de la seva web on han analitzat aquesta fruita o verdura.

L’objectiu final és buscar si existeix alguna diferència estadísticament significativa en la composició química de cada fruita o verdura cultivada ecològicament o convencionalment, buscant només articles científics amb recerca original en Google Acadèmic. Per tant, en aquest projecte interactuen diferents camps de coneixement: art, programació, biologia, química, matemàtiques i mètode científic.

En internet es parla molt dels beneficis dels productes ecològics com per exemple que contenen més nutrients que els de cultiu convencional. Per aquest motiu els nostres alumnes han analitzat dades concretes publicades en articles científics per augmentar el seu esperit crític i científic i evitar ser víctimes de greenwashing. En el nostre cas els alumnes no només troben l’article científic sinó que l’analitzen de forma crítica, realitzant tests estadístics per comprovar les conclusions científiques dels autors. Greenwashing ho podríem traduir com a “blanqueig ecològic”. En 2021 un estudi de la Comissió Europea indicava que les autoritats nacionals de protecció dels consumidors tenien motius per creure que, en el 42 % dels casos, les afirmacions ecològiques corresponents eren exagerades, falses o enganyoses, i podien considerar pràctiques comercials deslleials d’acord amb les normes de la UE.

Els alumnes han descobert que alguns casos els aliments ecològics tenen una major proporció d’alguns nutrients en comparació als aliments de cultiu convencional. En altres casos són els aliments convencionals els que tenen una major proporció de nutrients concrets. Sembla molt important les varietats concretes i les condicions de l’estudi. Per això han consultat articles originals dels investigadors i  els han analitzat de forma crítica. A vegades aquestes diferències són estadísticament significatives per a un o un altre nutrient, i moltes vegades no existeixen diferències estadísticament significatives o no s’ha trobat estudis científics en alguns casos. Els alumnes també han après que les diferències estadísticament significatives no signifiquen necessàriament que existeixin diferències rellevants des d’un punt de vista nutricional.

A manera d’exemple es presenta un vídeo on un alumne explica el que han fet: en aquest cas l’estudiant ha analitzat la pastanaga i l’avellana. Els investigadors van trobar que els nivells de beta-carotè que donen color i propietats saludables a les pastanagues són inferiors en el cultiu ecològic si ho comparem amb el cultiu convencional.  Pel que fa als nivells de minerals en les avellanes a vegades són superiors en els cultius ecològics i altres vegades en els cultius convencionals i a vegades no hi ha diferències. En el cas de les pastanagues els autors no donaven prou dades per fer una anàlisi estadística per part de l’alumne i en el cas de les avellanes l’alumne ha tingut prou dades per repetir l’anàlisi estadística dels autors de l’article científic original i treure les seves conclusions científiques.