Xerrada del voluntariat a l’alumnat de 1r curs de cicles formatius

Els alumnes del 1r curs de grau mitjà dels cicles formatius de gestió administrativa, manteniment electromecànic i instal·lació i moblament han participat aquest divendres en una xerrada sobre el voluntariat i el teixit associatiu del Pla de l’Estany. La sessió la va portar a terme en Jordi Serradell, tècnic de joventut de l’Espai Jove Cal Drac.
Mitjançant una sessió molt dinàmica, van tenir l’ocasió de conèixer els aspectes més importants del voluntariat i del que es porta a terme a la nostra comarca més concretament. Els alumnes van conèixer dades molt interessants d’aquest món, entre elles que el Pla de l’Estany ocupa el 3r lloc pel que fa a entitats associatives i de voluntariat, en relació al nombre d’habitants. També que el voluntariat és un mitjà per adquirir experiència i fer currículum per tal d’accedir en un futur a un lloc de treball.
Una activitat molt interessant i transversal programada des de la guia de recursos educatius municipals..

El PIP es posa mans a l’obra al pati de Canaleta

Els alumnes del PFI-PIP “Auxiliar de vivers i jardins” de l’INS Josep Brugulat participen en el projecte “Pati Canaleta”, que té com a objectiu adequar l’espai exterior del casal del barri per tal de guanyar un espai per als veïns i veïnes i per a la resta de la ciutat.
El projecte forma part d’un conjunt d’accions de treball comunitari que es duen a terme a diferents barris de Banyoles, dins el projecte marc de la xarxa de Casals de Barri. Hi participen alumnes de l’institut, la responsable de la xarxa de Casals de Barri (Anna Pujolar), el socioeducatiu del Casal de Canaleta i el grup de dones de Canaleta.
Els alumnes han construït un hivernacle i uns parterres de plantació i també seran els encarregats de la construcció d’una pèrgola. El projecte també preveu la instal·lació de mobiliari urbà (papereres, bancs, caixons per seure….).
Es tracta d’un projecte obert i viu, que ha d’anar agafant forma i creixent en base a les demandes dels mateixos usuaris.

3r lloc a la Copa Cangur de matemàtiques

Hi ha qui pensa que les matemàtiques no serveixen per a res; però això no és cert, ja que ens ajuden a organitzar-nos, a estalviar, a comprar, a programar màquines, a dissenyar objectes… També serveixen per resoldre problemes treballant en grup, tal com van fer alguns alumnes de 2n i 3r d’ESO aquest dijous 24 de gener participant a la sisena edició de la Copa Cangur de matemàtiques.
Aquest concurs consisteix en la trobada de 15 equips que han d’aconseguir resoldre correctament el màxim nombre de problemes, d’un total de 12, durant una hora, per així aconseguir el màxim nombre de punts possibles. Durant aquells 60 minuts cada alumne ha de deixar els nervis enrere per poder-se concentrar totalment en els problemes.
El nostre institut va estar representat per dos equips, un dels quals va quedar en 3r lloc. Ha estat una experiència molt emocionant per a tots!
Mireia Juanola i Ametller (3r ESO A),
En nom dels alumnes participants: Aleix Codina, Mar Coll, Sara Coll, Bernard Figueras, Laura Llandrich i Berta Ventura de 2n d’ESO; Andreu Ballarín, Paula Bosch, Núria Garcia, Mireia Juanola, Meritxell Masdevall, Laura Pagès, Ferran Plana i Laura Subirana de 3r d’ESO.

L’alumnat de 3r d’ESO visita les instal·lacions de TV3

Els dies 23 i 25 de gener els alumnes de 3r d’ESO van visitar les instal·lacions de TV3 on van poder veure els diferents platós, els espais de caracterització, els controls de realització, les unitats mòbils… També van tenir l’oportunitat de gaudir durant uns minuts de la gravació del programa Cuines.
Acompanyats d’un guía, que primer va recordar la història de TV3 i dels diferents canals, així com les seves característiques (3/24, Esport 3 i el 33). Va comentar que alguns programes, com el Polònia, no els graven allà per falta d’espai.
Els alumnes van gravar amb una càmera que els van deixar i van fer fotos que posteriorment enviaran. L’alumnat ha pogut veure de primera mà com és la televisió des de dins i van poder veure tots els aspectes tècnics que des de la pantalla no es poden palpar. Una experiència molt interessant!

Clipflag participarà al Projecte Toni

 

Clipflag ha preparat una presentació per participar en el Projecte Toni. Aquest projecte s’emmarca en el treball sobre els alumnes d’emprenedoria de tots els instituts del Pla de l’Estany. En aquest projecte es pretén que els nois i noies, partint de l’observació de la ciutat o de les necessitats detectades per diferents agents, facin propostes de millora. Els alumnes de la cooperativa vam crear una enquesta i la vam portar a totes les classes del centre. Gràcies a aquesta enquesta hem pogut conèixer totes les aportacions dels alumnes i ens seran d’utilitat per presentar a la primera reunió del Projecte Toni que se celebrarà el proper 7 de març a la sala d’actes de Banyoles. ClipFlag segueix treballant!

Taller de química a la UdG

Aquest divendres, 18 de gener, els alumnes de 1r de batxillerat A, que fan la matèria de química, van assistir a uns tallers que realitzava l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona. Fou una jornada molt interessant ja que els alumnes van poder constatar de primera mà, les diferències que hi ha entre el treball d’un enginyer químic i el treball d’un científic químic. Els alumnes també van gaudir d’unes pràctiques molt entretingudes i, a la vegada, molt innovadores: síntesi d’escuma de poliuretà, fabricació d’un desodorant, etc.

Visita al sincrotró ALBA

Aquest dijous 17 de gener, els alumnes de física de 1r i 2n de BTX van visitar el sincrotró Alba, a Cerdanyola del Vallès. El sincrotró és un aparell on s’acceleren electrons en un anell de 268 metres a velocitats properes a la de la llum. Quan duen a terme aquest moviment, els electrons emeten una llum molt particular, la llum del sincrotró. Amb aquesta llum es pot estudiar la matèria a escales atòmiques i moleculars.
D’aquesta manera es pot conèixer com es desenvolupen les malalties, com crear nous materials per ampliar les memòries dels nostres aparells digitals, datar i analitzar obres d’art com pintures i vitralls, o entendre amb detall les reaccions químiques.
Una visita interessantíssima d’una instal·lació única a l’estat.

Participació al XII concurs Olitele

Com ja és habitual des de fa uns quants anys, aquesta tardor pasada es va celebrar la dotzena edició del concurs Olitele de la SCM. El nostre institut hi ha participat amb molt bons resultats per part de l’Arnau Padrés i d’en Gabriel Badia, com es pot veure en aquest enllaç.
El concurs està adreçat a alumnes de batxillerat i, excepcionalment, de 4t d’ESO, amb l’objectiu de preparar-los per l’Olimpíada Matemàtica de Catalunya i donar-los noves nocions matemàtiques. Prop d’un centenar d’estudiants de tots els Països Catalans s’han volgut sumar a aquesta cita. Per això, han hagut de resoldre 12 problemes en menys de dos mesos, dos problemes per setmana en un termini de quinze dies.

Un any més…Fotoperiodisme i Crítica Social al Brugulat

Dijous 10 de gener en Marc Bofill de l’Associació de Fotoperiodistes de Barcelona va tornar a visitar el nostre centre. Alumnes i professors hem pogut assistir a dues xerrades: la primera, a 3r d’ESO sobre les faveles del Brasil i els nens del carrer i, la segona, a 4t d’ESO, en relació a com els mitjans de comunicació expliquen les guerres.
En Marc ha aconseguit atraure l’atenció, amb paraules clares i punyents i amb imatges molt enriquidores, sobre les desigualtats econòmiques i socials del món del segle XXI. Des del departament de socials del Brugulat volem col·laborar a construir l’esperit crític del nostre alumnat.

L’alumnat de 3r d’ESO reflexiona sobre els prejudicis racials amb el projecte “Un cop aquí…,què?”

Aquesta setmana els alumnes de 3r d’ESO han estat treballant en el projecte “ I un cop aquí…, què?” Els objectius principals del projecte són reflexionar sobre el tipus de racisme que hi ha a la nostra societat i sobre els prejudicis que tenim, per tal que els nostres alumnes esdevinguin uns agents actius contra el racisme, les desigualtats i les discriminacions.
Per altra banda, els alumnes han de redactar un relat de vida sobre una persona que hagi passat per un procés migratori a partir de les experiències personals, les emocions i les dificultats viscudes en aquest procés.
El treball s’ha completat amb activitats com xerrades diverses, un taller sobre estereotips i l’efecte pigmalió, on s’ha tractat el poder de les expectatives creades i la imatge que tenim de nosaltres mateixos. El projecte ha estat una bona manera de tractar un tema real, proper i present a la nostra societat d’una manera reflexiva.