Tallers de ciències 2019-2020

Degut a la bona experiència dels Tallers de Ciència durant el curs passat, hem pogut ampliar el nombre d’espais i durant aquest any escolar els/les alumnes de Cicle Inicial gaudiran de 6 tallers diferents

Seguim treballant en base al mètode científic i posem enfasi en que els aprenentatges siguin experimentals, vivencials i tant autònoms com sigui possible.

Tal com ja vam fer el curs passat seguirà sent una activitat intercicle on tots els/les alumnes de 1r A, 1r B i 2n es barregen i posteriorment es reparteixen en els 6 espais proposats. D’aquesta manera es crea un clima que facilita la bona convivència i els valors cooperatius, que permeten que sigui el propi alumne el que construeix el seu aprenentatge.

Les 6 propostes d’aquest curs son:

Taller “The Universe”: En aquest taller s’introdueixen coneixements bàsics sobre l’univers i la Terra, s’imparteix en llengua anglesa per tal de promoure l’ús d’aquesta fora de l’hora especifica d’anglès.

A l’aula hi trobaran 4 propostes diferents, en la primera els nens i nenes aprendran algunes característiques sobre els planetes del sistema solar (ordre, nom i color) mitjançant puzzles i cartes de resposta múltiple; en la segona els/les alumnes aprenen sobre el dia i la nit, quan a un lloc es de dia a una altre ciutat és de nit, mitjançant un globus terraqui i una llanterna; a la tercera proposta aprendran sobre el moviment de la lluna,les diferents fases lunars i els seus noms; en la quarta proposta els/les alumnes aprendran sobre les constel·lacions i els seus noms mitjançant plastilina i pals de diferents mides.  

Taller “Enigmes“: El taller dels enigmes i els reptes està plantejat amb dos ambients diferenciats:

El primer treballa la lògica, l’estratègia i la resolució de problemes i desenvolupa la creativitat tridimensional. Es presenten diferents enigmes lògics i matemàtics, reptes per treballar individualment o en grup i un espai amb escuradents de diferents mides i plastilina per crear escultures amb volum de manera lliure i creativa. En un segon taller s’afegiran jocs de lògica i estratègia adequats per l’edat.

El segon ambient utilitza com a material base les safates de Lego de màquines simples per conèixer les diferents màquines no motoritzades que existeixen, comprovar i experimentar la seva utilitat. En un segon taller es proposaran reptes per resoldre escollint i construint algunes d’aquestes màquines.

Taller “els materials”: En aquest taller ens proposem conèixer i experimentar amb diverses propietats d’alguns materials.  La primera sessió de taller comptarà amb una breu explicació sobre el taller en general; què són les propietats i una petita graella amb materials i propietats sobre la que elaboraran hipòtesis que seran comprovades empíricament, a partir de diferents micro-espais, seguint el model científic. La segona sessió del taller conclourà amb la comprovació de les hipòtesis que havien formulat i amb una rúbrica sobre les activitats realitzades i l’estada al taller.

Treballarem el magnetisme, l’elasticitat, la flotabilitat, la duresa, la fragilitat i d’altres propietats tot jugant amb diversos materials.

Taller “The light“: La finalitat d’aquest taller és comprendre diferents propietats de la llum, com per exemple: quins tipus hi ha, com passa a través dels objectes, etc.. S’imparteix en llengua anglesa per promoure l’ús d’aquesta llengua fora de l’àrea d’anglès. Els grups estan formats per alumnes de 1rA i 1rB i 2n.

A l’aula hi trobaran 7 propostes diferents i els alumnes són els responsables d’escollir el mico ambient que volen dur a terme. Durant la primera sessió ens preguntarem com passa la llum a través dels objectes. Per donar resposta a aquesta pregunta es realitzaran 4 espais: cel·lofanes de colors, “brilla a la foscor”, els objectes i la llum i ombres xineses. La combinació a diferents aproximacions sobre la relació entre la llum i els objectes ens permetran, al final de la sessió, donar resposta a la pregunta que ens hem fet. Durant la segona sessió, seguirem investigant sobre la llum i els objectes, però, aquesta vegada anant una mica ‘més enllà’. Per això ens preguntarem si la llum ‘es mou’ i quins tipus de llum poden haver-hi. Per donar resposta a aquestes preguntes farem els espais: el circuit de la llum, llum artificial i llum natural i jocs amb la llum. Al final de la sessió intentarem donar resposta a les preguntes que ens hem plantejat a l’inici. 

Taller “Experimentem amb l’aire”: En aquest taller, verifiquem l’existència de l’aire tot fent diferents experiments. En el de “Curses de papers” observem si arriba abans a terra una fulla sencera o una fulla arrugada. Correm amb una cartolina dura enganxada al cos. Amb l’ajut d’uns ventalls enlairem els papers “Paperets saltadors”; cap on van ? Amb el “Diablet de Descartes”, observem que fan les canyetes dins l’aigua, com pugen i baixen; això té a veure amb els submarins. Aprenem a fer avions de paper i coets de palleta. Coneixem l’anemòmetre, un instrument que medeix la velocitat del vent. També, fem un paracaigudes, casolà és clar,  que podrem emportar-nos a casa per provar-ne el funcionament. L’aire ens envolta, no el veiem ni el sentim, ocupa un espai. Cal estar atents, per entendre els seus moviments !

Taller “Mesurem“: en aquest taller es tracta d’introduir als nostres alumnes en les unitats de mesura (concretament la unitat de volum) des d’un visió científica. A partir de diverses propostes on els alumnes han d’experimentar, manipular i traspassar líquids. Després de fer hipòtesis i formular-se preguntes, els alumnes mesuren, comparen i fan estimacions i acaben utilitzant el Litre tot comparant els resultats.

 

Si feu clic sobre la imatge podreu veure unes quantes fotografies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>