El 2 d’abril es celebra el Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, una data instaurada per les Nacions Unides per visibilitzar a les persones amb trastorn de l’espectre de l’autisme (TEA) i contribuir a promoure l’exercici efectiu dels seus drets.
Cada any, el moviment associatiu de l’autisme a Espanya promou una campanya de sensibilització amb l’objectiu que la ciutadania conegui millor l’especificitat de l’autisme, empatitzi amb les persones amb l’espectre i les seves famílies, i contribueixi així a millorar la seva qualitat de vida i a participar en la societat en igualtat de condicions.
Aquesta setmana amb els nens i nenes d’Educació Infantil hem vist aquest curt animat: https://youtu.be/u5651tdwyXo
A partir d’aquí hem pogut parlar sobre la diferència. Ens hem adonat de característiques diferents que tenim cadascú de nosaltres que ens fan únics:
- Nen o nena
- El color de la pell
- Xerraire
- No parla (tímid/a)
- Gros/sa o prim/a
- Alt/a o baix/a
- …
Aquestes són característiques que veiem a simple vista però n’hem trobat d’altres que implicaven conèixer-nos millor:
- Parla diferent: Urdú, xinès, rus, ucranià, “és un castellà diferent”, anglès, francès, àrab…
- Simpàtic/a
- Amable
- Pacient
- Mogut
- …
Hem conegut que a vegades hi ha persones que tenen el que els grans anomenen “trastorn”.
Les persones amb trastorns o diversitat funcional s’han d’adaptar al món d’una forma diferent, amb algunes o moltes ajudes. Per això hem après algunes paraules noves:
- Dislèctic/a
- Dèficit visual
- Miop
- Dèficit auditiu
- Autisme
- TDA i TDA-H
- …
Hem volgut fer la nostra aportació a aquest dia i hem confeccionat un mural entre tots, sota el lema/títol:
“TOTS SOM ESPECIALS, TOTS SOM ESCOLA“
Per parelles o en petit grup hem pintat les siluetes d’uns nens i nenes sense faccions. Els hem pintat només amb quatre colors, el vermell el blau clar, el blau fosc i el groc, i també hem retallat unes peces de trencaclosques amb els mateixos colors.
La peça de trencaclosques simbolitza el TEA, ja que aquesta representa la complexitat de l’espectre autista, i els colors representen la diversitat de persones i famílies que viuen dia a dia amb aquest trastorn.
Aquest ha estat el resultat:
(cliqueu sobre la imatge per veure el video)