Sortides

Les sortides com a  proposta educativa,  són recursos de gran valor pels equips docents dels centres escolars, ja que poden enriquir els seus projectes amb inputs d’alt valor pedagògic i innovador. Així doncs, podem afirmar que aporten beneficis indiscutibles a l’alumnat d’infantil i de primària. 

A continuació citem cinc beneficis que aporten les sortides als infants!

1- Milloren les seves habilitats personals i interpersonals 

És quan experimentem noves situacions i sensacions que les persones podem arribar a descobrir habilitats personals noves. Oferir més varietat d’experiències en entorns diversos, per tant, ens ajuda a descobrir habilitats personals i a potenciar-les.  No tots els alumnes tenen les mateixes aptituds; n’hi ha que tenen grans habilitats socials, habilitats científiques, lògiques, artístiques… Cada un té un talent dins seu, i és important donar recursos per a descobrir en què som bons i què és el que gaudim més fent. D’aquesta manera, l’alumne creurà en ell i destacarà a la seva manera, aprenent que només col·laborant es poden dur a terme grans projectes. Generar activitats que continguin processos col·laboratius aporta un gran component social i facilita les habilitats en el treball en equip, la inclusivitat i la cohesió del grup.

2- Adquireixen referents reals i aprenentatge competencial

Quan s’acabi l’escola i s’enfrontin al món real es trobaran sovint amb espais jerarquitzats a partir de connexions horitzontals on és important ser fort, esforçar-se i trobar referents. Les activitats extraordinàries ajuden a ser i fer més enllà de l’escola, de manera que s’amplien els àmbits rutinaris i es pren contacte amb entorns i persones noves. 

3- Creen el seu propi coneixement a partir de l’experiència

La tecnologia està canviant l’educació i acostant el món a l’aula, però cal reservar moments per allunyar als alumnes de la virtualitat i donar-los la possibilitat de crear el seu propi coneixement a partir de l’experiència i la indagació: és el famós “learning by doing”. Amb aquestes activitats complementem l’aprenentatge rebut a l’aula o preparem als alumnes per adquirir-lo posteriorment, alhora que generem espais on el context pren importància per ell mateix i pot arribar a ser el mateix aprenentatge. 

4- Aprenen a ser objectius i crítics

Evidenciar les contradiccions i incoherències del món fomenta el pensament crític. Com assegura Francesc Torralba, la contrarietat és educativa. En les sortides ens trobem en una situació on existeix una sensació de llibertat molt superior a la que tenim dins l’aula. Això genera que puguin sorgir situacions en què els mateixos alumnes generin una crítica, una opinió personal o expressin més obertament el que pensen. 

5- Creen records perdurables

Si l’infant sent mentre aprèn, l’aprenentatge és infinitament més potent. En el procés de coneixement, les emocions juguen un paper important. Els aprenentatges adquirits en aquestes activitats perduren en la memòria dels infants molt més que no pas les activitats ordinàries d’aula: si les activitats estan carregades de sensacions, aquestes són molt més difícils d’oblidar. “Sense emoció no hi ha curiositat, no hi ha atenció, no hi ha aprenentatge.”

A Catalunya hi ha centenars de propostes educatives de gran valor. Actualment, al portal d’Activitats Escolars de Catalunya activitum.cat podeu trobar un recull de més de 2700 activitats, i aquestes van creixent dia rere dia. N’hi ha per tot el territori classificades per tipus, per àmbit i per nivell educatiu. 

Les sortides obren encara més els ulls dels infants i expandeixen els límits de l’aula a un món més global, obert i interconnectat. 

Així doncs, què: Anem d’excursió?

www.diarieducació.cat