Projectes d’indagació a l’aula

A l’escola, aquest curs 2019-2020, hem iniciat una manera de treballar tant el Medi Natural com el Medi Social a través de diferents projectes, i d’aquesta manera no fer servir llibres en aquesta àrea. La veritat que és una metodologia molt diferent on l’alumnat és el protagonista en tot moment, ja que han d’investigar sobre el tema a tractar, buscar en tot moment la informació, contrastar-la amb altres companys, fer-se preguntes i buscar qualsevol tipus d’informació que necessitin. Finalment realitzen en alguns casos fent una exposició davant de la classe o fins i tot anar a explicar-ho a altres classe dels diferents cicles.

Un exemple és el treball que s’està realitzant a Cicle Superior, on l’alumnat ha iniciat un projecte amb la investigació dels factors que influeixen en què un paracaigudes baixi tan lent com sigui possible. Els alumnes que estan realitzant aquest projecte d’indagació hauran de construir un paracaigudes que descendeixi tan lent com sigui possible. Per aconseguir-ho, hauran de fer diverses proves i registrar quines condicions obtenen millors resultats en la construcció del paracaigudes.

Aquest projecte s’ha transversalitzat amb les àrees de Matemàtiques, cobrint objectius d’introducció a l’estadística, i de Llengua en tot el tractament i la presentació de resultats del projecte.

La pregunta clau d’aquest projecte és la següent QUÈ INFLUEIX EN LA VELOCITAT DE DESCENS D’UN PARACAIGUDES? És per això que a més dels objectius generals, es treballen els objectius específics següents, relacionats amb la tecnologia, objectes i màquines:

• Construir estructures senzilles per conèixer com actua la resistència de l’aire combinada amb la gravetat.
  • Observar, identificar, descriure i classificar alguns materials per les seves propietats.
  • Planificar i realitzar projectes d’investigació senzills.
  • Argumentar idees i comunicar-les amb fonament.
  • Sorprendre’s davant la realitat i estimular la pròpia curiositat.
  • Organitzar el treball en equip.