És veritat que abans hi havia una piscina al pati de l’escola?

La colla de tercer hem estat molt entretinguts investigant si abans hi havia una piscina al pati de l’escola.

Per iniciar la nostra investigació ens vam passejar per l’escola i vam trobar una placa que ja responia alguna de les preguntes. Però ens vam fixar que hi posa Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya. També vam buscat al google maps on era la nostra escola i vam descobert els districtes de Barcelona i els barris de l’Eixample. Cada infant va situar casa seva damunt del plànol.

Per altra banda, alguns infants van preguntar al coordinador d’extraescolars si sabia què era la pedra del pati que posa “promoció 2009”  i van descobrir que l’escola no sempre havia estat allà mateix. En aquest punt ens vam adonar que podíem obtenir informació de la vivència de les persones (fonts orals) i en llibres o per internet (fonts escrites). I vam decidir entrevistar persones de l’escola que fa molt temps que hi treballen. Cada equip va exposar les seves troballes i en grup vam analitzar les respostes. Vam descobrir que l’escola no sempre havia estat a l’edifici actual i que hi havia informacions contradictòries entre les persones entrevistades. Això ens va donar peu a parlar sobre la fiabilitat de la informació i de les fake news. És per això que vam decidir contrastar aquesta informació oral amb documents escrits i esbrinar si abans hi havia una piscina al pati de l’escola, ja que totes les persones entrevistades han dit que no, però cap sabia què hi havia abans que s’hi construís l’escola Carlit.

A la pàgina weg de l’escola vam descobrir la història de l’escola i com és que té aquest nom! Alguns infants van anar a fotografiar-se al bloc de pisos on havia estat l’inici de la nostra escola.

Seguidament vam buscar informació al web de l’Arxiu Històric del Fort Pienc.  Vam buscar què era un arxiu i ens vam escriure correus electrònics amb les persones encarregades de la pàgina de l’Arxiu històric Fort Pienc, la Gisela i l’Albert. Els hi vam preguntar d’on havien tret la informació de la història de l’illa del Carlit, què és un arxiu i quina feina feien, com guardaven la informació… i fins i tot alguns infants van quedar per anar a visitar l’arxiu i ens van mostrar fotos de com és l’arxiu i com es guarden els documents.

Visita a l’Arxiu Històric del Fort Pienc

En un d’aquests correus ens van explicar que buscaven informació del passat i preparaven exposicions perquè altres persones també el coneguessin. Va ser en aquest punt que vam decidir preparar una exposició al passadís de l’escola per tal que tots els infants del Carlit coneguessin la història de l’escola tot seguint els seus consells.

Paral·lelament, vam continuar la recerca de fonts orals, de persones que recordessin què hi havia abans en el pati de l’escola. Preguntant pel barri alguns infants van trobar en Jaume de la Ferreteria Llanza que els hi va explicar un munt de coses que recordava del barri de quan ell era petit. Va ser ell qui ens va explicar que abans hi havia hagut una fàbrica. A la classe, i amb ajuda de famílies, vam fer recerca per trobar fonts escrites de la fàbrica i vam trobar a l’Arxiu Municipal de Barcelona (digital) uns documents on es constata que allà hi havia una fàbrica, hem pogut saber de qui era i hem vist els plànols antics de la fàbrica.

Finalment ho hem plasmat tot en una exposició i hem anat a les classes per convidar-los a visitar-la i explicar la nostra recerca: Al pati de l’escola abans no hi havia una piscina, hi havia un fàbrica, però quan aquest terreny va quedar buit els veïns el van reivindicar per fer-hi l’escola (que estava en un pis a la Gran Via), un poliesportiu, un casal d’avis, un parc i una piscina!

Al llarg d’aquest projecte hem descobert el plaer de descobrir el coneixement sobre el nostre passat.