Els exalumnes Albert Prat i Albert Casas competeixen a Polònia als EuroSkills 2023

Albert Prat Sirvent (Bellver de Cerdanya) i Albert Casas Pelegrina (Solsona) van viatjar fins a Polònia per prendre part dels EuroSkills, el campionat de formació professional de referència a escala europea. Des del dimarts, dia 5, fins al divendres 8 de setembre, ambdós concursants van competir conjuntament en l’especialitat de Jardineria Paisatgística, que correspon amb l’skill 51 —habilitat en català. Enguany, la ciutat de Gdańsk ha acollit la cita en qüestió, en la qual han participat prop de 600 joves menors de 25 anys de 32 països. Les 42 modalitats de competició es van dur a terme tant a l’interior com a l’exterior de l’AmberExpo, un centre d’exhibicions i convencions de grans dimensions.

En el transcurs de tres jornades, Prat i Casas van posar en pràctica els coneixements adquirits en l’àmbit de la jardineria al llarg de dos anys de formació a l’Escola Agrària del Solsonès a través del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) de Paisatgisme i Medi Rural. Així doncs, no és estrany que s’exigeixi als participants gran destresa en l’ús d’eines i materials que intervenen en els treballs de construcció i la conservació de jardins, així com la capacitat de visualitzar els dissenys a la realitat. La de Jardineria Paisatgística és una de les categories de competició que integra més aptituds, atès que no només demana coneixements de jardineria, sinó també de fusteria, fontaneria, electricitat i obres de paleta.

Pel que fa a l’execució del projecte, els exalumnes de Paisatgisme van realitzar fins al darrer detall un espai enjardinat de forma simultània i amb les mateixes condicions que els seus adversaris. El muntatge, de 30 m2, requeria des d’un concepte original i disseny fins a la construcció, el paisatgisme i la plantació. La instal·lació final incorporava una passarel·la de fusta, un pont i un estany, així com diverses jardineres embellides amb plantes silvestres, entre d’altres.

Els concursants treballant en el projecte de jardineria

L’èxit als campionats regional i estatal

La recta final va ser d’allò més trepidant, gràcies, en part, a l’elevat nombre d’espectadors que van fer cap al certamen. A banda de la mera competició, l’esdeveniment va començar el dia 4 i va culminar dissabte 9 en el marc d’una cerimònia inaugural i una altra de clausura, ambdues de gran format, l’escenari de les quals va ser l’estadi de la secció polonesa de futbol Polsat Plus Arena Gdańsk. Malgrat no atènyer una posició destacable en el rànquing, els aspirants catalans estan convençuts de la feina feta i consideren que és un privilegi haver format part d’un campionat d’aquesta envergadura. “És un orgull molt gran tenir alumnat capaç d’aconseguir fites d’aquest nivell i des de l’Escola estem molt satisfets d’haver-los pogut acompanyar en tot el procés“, expressa Dani Tarrés, professor de l’Escola Agrària del Solsonès i entrenador i acompanyant d’ambdós concursants. “Han complert amb escreix els objectius que marcava diàriament la competició; el seu talent i la seva entrega són inqüestionables i més que meritòries”, assevera Tarrés.

Aquesta no era la primera cita en què la parella d’exestudiants de l’Escola Agrària competia colze a colze en un concurs dedicat a les habilitats professionals. De fet, l’arribada als EuroSkills ve precedida pel triomf a les convocatòries regional i nacional. Casas i Prat van assolir la primera posició a l’edició 2020 del CatSkills, celebrada a Sant Boi de Llobregat, victòria que els va catapultar l’any 2022 a l’SpainSkills. En aquest cas, els representants del centre solsonenc van fer-se mereixedors de la medalla d’argent. Amb tot, l’Escola Agrària del Solsonès ha rebut el suport de les empreses comarcals Comercial Forestal del Solsonès i ADN Interlaboral

Dani Tarrés, professor de l’EA Solsonès: “Els nostres representants han complert amb escreix els objectius que marcava diàriament la competició; el seu talent i la seva entrega són inqüestionables”.

Els EuroSkills Gdańsk 2023 conformen la vuitena entrega dels Euroskills Competition, el major esdeveniment biennal de formació professional i excel·lència en habilitats a Europa. Hi participen joves professionals dels més de trenta països membres de WorldSkills Europe, la branca europea de l’organització Worldskills. Així mateix, també hi assisteixen representants experts de la indústria i del sector educatiu dels estats participants. Col·laboren en l’organització del certamen la Poland’s Foundation For The Development Of The Education System (FRSE), WorldSkills Poland, WorldSkills Europe, la ciutat de Gdańsk i AmberExpo.