Segona posició al campionat Spainskills de Madrid 2022

Durant els passats dies 22 al 25 de març dos exalumnes de l’Escola Agrària del Solsonès van viatjar a Madrid, juntament amb tot l’equip català de formació professional per prendre part de les Olimpíades d’FP, a la competició estatal Spainskills 2022. La delegació catalana estava formada per 40 alumnes guanyadors de la Medalla d’or de la competició catalana Catskills, els seus tutors/entrenadors i coordinadors i representants del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

El nostre equip estava format per l’Albert Casas Pelegrina (Solsona) i l’Albert Prat Sirvent (Bellver de Cerdanya) i van competir en la modalitat de Jardineria Paisatgística (el que es coneix com l’skill 37), i competien contra equips de 12 Comunitats Autònomes més.

En aquest skill (o habilitat que seria la traducció al català) es valora que els alumnes participants dominin la instal·lació i el manteniment de jardins, disseny i gestió de projectes. Sàpiguen utilitzant per a aquesta finalitat diferents plantes i materials com la pedra, maons, graves, escorces, pans d’herba… I a més a més inclou la realització d’instal·lacions elèctriques i de fontaneria simple i la col·locació d’elements prefabricats com a mobiliari urbà o petits estanys.

En l’Spainskills poden competir els primers classificats de la competició a nivell autonòmic, i hi tenen representació les 17 comunitats autònomes d’Espanya i les dues ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. Pel que fa a l’skill de Jardineria Paisatgística, els dos alumnes es varen classificar el febrer de 2020 en la darrera competició oficial celebrada a Catalunya. En aquesta edició han competit contra les comunitats autònomes de: Madrid, Astúries, Aragó, Navarra, Andalusia, Illes Balears, València, Galicia, Cantabria, Castella la Manxa, Castella i Lleó i Múrcia.

La competició es va realitzar durant 4 jornades, al llarg d’aquestes 4 dies els alumnes havien de posar en pràctica els coneixements adquirits a l’escola en l’àmbit de jardineria, durant els seus dos any de formació, i no hi podia intervenir en cap moment el seu tutor.

La primera jornada dimarts 22 de març: un cop feta la cerimònia inaugural, a primera hora de la tarda els alumnes va fer una primera presa de contacte amb el que seria la seva zona de treball pels pròxims tres dies, van poder veure materials, la planta i les dimensions de les estacions de treball, que eren el doble que les que s’utilitzen en la competició catalana.
També és van presentar els plànols als competidors, en cap dels dies de la competició els tutors van poder veure els plànols. A primera hora del matí se’ls entregava el plànol i se’ls recollien els telèfons mòbils i a darrera hora del dia, abans d’abandonar la zona de treball, se’ls recollien els plànols i se’ls tornaven els telèfons mòbils.
Durant aquesta primera jornada també es va fer control de les eines i el sorteig de les zones de treball, les eines és una aspecte molt important a la competició, dies abans se’ls dona un llistat d’eines i no en poden portar cap que no estigui inclosa en aquesta llista.

Les tres jornades de treball 23, 24 i 25 de març

Al llarg dels següents tres dies, la competició es va centrar en la part constructiva del jardí. Cada dia es reunien els participants a les 9 del matí a la zona de treball, és feia un petita reunió entre els competidors i els jutges (que estaven presents en tot moment a la zona de competició) ja que no només s’avalua el treball final, sinó també el procediment de treball al llarg de les tres jornades: ús de les eines, epi…

Un cop feta la reunió es feia un escalfament conjunt de tots els participants i a les 10 es donava el tret de sortida a la competició, fins a les 18:30, amb una parada d’una hora per dinar.

Final de la competició

Finament el dissabte 26 de març es van donar els resultats de les competicions de les diferents modalitats. La delegació Catalana va obtenir 6 medalles d’or i 7 medalles d’Argent, el palmarès més alt de totes les comunitats autònomes. L’acte de reconeixement de medalles es va fer al pavelló municipal d’IFEMA.

Pel que fa als nostres alumnes, després d’un frec a frec molt ajustat durant els dies de la competició, van obtenir la medalla d’argent, darrera la Comunitat de Madrid i el podi el va completar Aragó amb la tercera posició.

Ha estat una gran experiència per tots plegats, com a escola, pels alumnes i també pels professors que n’hem pres part. Als alumnes els ajuda a adquirir competències en l’àmbit tècnic, també ho fan en aspectes com treball en equip, cooperació i superació personal. Els dos alumnes es deien: és que només ens miràvem i cadascú ja sabia el que havia de fer.
La coordinació ha estat perfecta al llarg dels tres dies, això i el seu bon saber fer, han estat les claus que els han portat a pujar al podi dels Spainskills 2022.

Com a escola i professors ens ha aportat nous punts de vista de la resta de tutors de les Comunitats Autònomes i altres maneres de fer i treballar, que segur que en traurem bon profit per a les nostres classes i la resta de competicions ens les que prenguem part.