L’Escola Agrària del Solsonès acull la 8a trobada d’Escoles Forestals del Servei de Formació Agrària

Com és habitual, les escoles forestals del Servei de Formació Agrària del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural tenen una cita anual. Es tracta de la jornada ludicoformativa dedicada a la convivència entre Escoles Agràries de formació forestal. Enguany, s’ha celebrat aquest dimecres, dia 20 de març, a l’Escola Agrària del Solsonès, que en capitaneja l’organització.

La programació, que ha inclòs visites tècniques, proves de destresa forestal, entrega de premis i un àpat de colofó de convivència, s’ha prolongat en el transcurs del matí. Les escoles participants han estat convocades entre les 9:30 i les 10 h a l’Escola Agrària del Solsonès, a Olius, on han pres part, en primer lloc, en un esmorzar de benvinguda elaborat per l’Escola Agrària del Pirineu. A continuació, s’han donat conèixer, d’una banda, la plantació d’alzines tofoneres de l’EA Solsonès i, d’altra, el Hub Forestal de Catalunya, el nou centre d’innovació i tecnologia d’última generació del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya que vol accelerar l’ús i, alhora, fomentar i valoritzar la fusta local i altres productes forestals no fusters. Tot seguit, s’ha convidat l’alumnat a participar en una sèrie d’habilitats forestals associades amb el cicle formatiu de Gestió Forestal i del Medi Natural, com ara la identificació d’espècies o un itinerari dasomètric, entre altres. En acabar, s’han atorgat guardons als tres millors equips per a reconèixer-ne la destresa i el talent. La jornada ha culminat amb una barbacoa col·lectiva.

Isabel Rovira, directora de l’Escola Agrària de Solsonès, subratlla la importància de celebrar jornades d’aquesta tipologia que permeten fer xarxa i cooperar entre escoles. De fet, no és la primera vegada que el centre d’Olius acull la trobada, atès que va ser-ne també l’amfitriona en la primera edició, el 2015, i també el 2019 en el marc de la cinquena entrega.

Isabel Rovira, directora de l’EA Solsonès: “Celebrar jornades d’aquesta tipologia és cabdal perquè ens permeten fer xarxa i cooperar entre escoles

L’accent en la formació forestal no acaba aquí, atès que a finals de febrer es va celebrar el I Campionat Forestal d’Estudiants al Centre Públic Integrat de Formació Professional de Montearagón (Osca). Hi van competir els alumnes Axel Torrent, Sergi Martínez i Eloi Jiménez, del CFGS de Gestió Forestal, acompanyats per Dani Tarrés, professor de l’Escola. A banda del CPIFP de Montearagón, el certamen va tenir la participació de l’EA Pirineu, l’EA de Santa Coloma de Farners, el CPIFP Movera i l’IES Gonzalo de Berceo Alfaro.

Aquesta iniciativa és una competició nacional per a estudiants de Gestió Forestal que emula el campionat europeu, enguany previst a Romania, on per primera vegada intervindrà un equip espanyol. Pel que fa a les futures edicions, la intenció de l’organització és aconseguir que des de l’Associació Europea Espanya s’ofereixin ajudes en el marc del programa Erasmus+ per tal que els membres de l’equip guanyador puguin assistir anualment al certamen europeu.

Tanmateix, i en matèria forestal, cal destacar el rol de centre formador i examinador de l’Escola Agrària del Solsonès quant al carnet europeu ECC1-2 de serra mecànica. En aquest sentit, hi ha programats al llarg del 2024 tres cursos de formació contínua per a l’obtenció d’aquesta certificació, el pròxim dels quals ja ha exhaurit el nombre de preinscripcions.