L’Escola Agrària de l’Empordà participa en la 2ª reunió del Comitè Estratègic del projecte QUALIFY

L’Escola Agrària de l’Empordà forma part del Comitè Estratègic del projecte QUALIFY, cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg Europe. Aquesta iniciativa es va posar en marxa el mes d’agost de 2019 i té com a objectiu impulsar la competitivitat de les petites i mitjanes empreses (pimes) del sector agroalimentari a través de la millora dels seus processos de qualitat, la prevenció del frau alimentari i la promoció de l’autenticitat dels seus productes.

El passat 26 de novembre es va realitzar la 2ª reunió del Comitè Estratègic, un òrgan consultiu, participatiu i viu, que serà actiu durant tot el projecte que durarà 3 anys i mig. Actualment hi formen part més de 80 experts procedents de diferents àmbits (administració, indústria, recerca i societat civil), entre els quals es localitza l’Escola Agrària de l’Empordà. Les funcions d’aquest òrgan són les d’identificar les necessitats de les pimes agroalimentàries de Catalunya i definir les actuacions clau que permetin impulsar la seva competitivitat a través de la millora en matèria d’autocontrol de qualitat alimentària, autenticitat i lluita contra el frau.

La missió del projecte QUALIFY

La iniciativa està liderada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP) de la Generalitat de Catalunya i hi participen 5 altres socis: la Cambra d’Agricultura de la regió de la Vienne (França), el Govern Regional de Tessàlia (Grècia) i les cambres nacionals de Comerç i Indústria de Bulgària, Eslovènia i Estònia.

Per assolir la missió del projecte, es duen a terme una sèrie d’activitats destinades a l’intercanvi de bones pràctiques i metodologies entre els socis integrants a fi d’identificar millores que es puguin implementar en els instruments que té el Govern de Catalunya per ajudar a les pimes.

D’aquesta manera, es treballa en 4 línies bàsiques:

• Prevenció del frau en els aspectes directament relacionats amb els factors clau de la diferenciació dels productes de les pimes com ara l’autenticitat, els mètodes d’elaboració tradicionals, la proximitat, etc.
  • La millora de l’autocontrol de la qualitat de les pimes per augmentar-ne la competitivitat i la internacionalització
  • La difusió a la societat del valor afegit diferencial que aporten aquests productes i les seves garanties d’autenticitat
  • La creació d’estructures de governança que permetin la col·laboració publico-privada en aquest àmbit

El projecte QUALIFY compta amb un pressupost d’1,31 milions d’euros, dels quals 1,06 milions d’euros seran finançats amb fons FEDER. Al finalitzar, s’elaborarà un Pla d’Acció on es plantejaran actuacions en els àmbits específics del programa que podrien ser finançades amb fons europeus destinats a la recuperació econòmica.