A GES1 enrajolem!

Amb l’alumnat de GES 1 hem realitzat un projecte matemàtic inspirat en les rajoles i els mosaics. Partim de la rajola catalana.

Analitzem les diverses posicions de la rajola i els girs, translacions i simetries que ens donen lloc a diferents patrons per dissenyar enrajolats.

 

Finalment observem que la rajola catalana té la meitat del quadrat d’un color i l’altra meitat d’un altre.

 

Dissenyem rajoles amb la propietat que la meitat del quadrat sigui d’un color i l’altra meitat d’un altre (dividint amb un segment, amb dos segments, tres segments i lliurement) i reflexionem sobre la manera de comprovar que realment hi ha mitja rajola de cada color.

 

Finalment cadascú fa el seu propi disseny i proposa 3 enrajolats diferents 4×4 utilitzant 16 rajoles iguals. Per cada enrajolat ha d’escriure unes instruccions que permetin, a una persona que no veu el mosaic, reconstruir-lo (a mode de manual d’instruccions).

 

 

Imprimim 16 rajoles de cada alumne/a i les instruccions per construir el mosaic. S’intercanvien el material i comproven si les instruccions estan ben redactades i aconsegueixen reconstruir els enrajolats.

 

 

Finalment cada alumne/a escull un dels 3 mosaics i fa un mural amb l’enrajolat i l’explicació de com construir-lo. Aquests murals els exposem al passadís de l’escola.

 

Amb aquesta activitat hem visualitzat el concepte de fracció, hem treballat els moviments en el pla i sobretot hem posat molt d’èmfasi en la dimensió de comunicació i representació de l’àmbit matemàtic.

 

Aquesta activitat és una adaptació de l’activitat “Enrajolem” del Jordi Font i el Roger Grau de l’Ins Baixamar, desenvolupada també pel Sergi Muria de l’institut 22@.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>