EscolaTàndem

El Projecte Tàndem és un projecte d’innovació, dissenyat pensant en la sostenibilitat a llarg termini, que té com a principal objectiu dotar al centre d’eines pedagògiques per implementar un model estable d’integració de les arts escèniques en el Projecte Educatiu de Centre, millorant la formació i els resultats acadèmics dels alumnes.

Durant el curs 2020-2021 comencem amb el programa Tàndem, que ens mantindrà estretament units amb el LA FUNDACIÓ CATALUNYA LA PEDRERA i el TEATRE NACIONAL DE CATALUNYA .

Objectius del programa:

  • Singularitzar el centre educatiu en el marc d’un procés d’innovació i contribuir, així, a la prevenció del fracàs escolar, mitjançant una major motivació, implicació i formació del professorat i de l’alumnat. Així, es vol generar en els alumnes un interès que els incentivi a continuar estudiant.
  • Potenciar la interacció i la implicació de la comunitat educativa de les escoles -alumnes, ex-alumnes, docents, directius, pares i entorn-,  per a afavorir la qualitat i la cohesió en els centres.
  • A mig termini es pretén també augmentar el prestigi de les escoles, directament per l’associació a les entitats de referència però, sobretot, per la singularitat del seu projecte educatiu i la millora de l’aprenentatge dels i les alumnes.
  • Els valors que mouen les innovacions d’Escoles Tàndem són: la cooperació, la creativitat, l’autonomia i que estan centrades en l’optimisme que sempre es respira en relació als alumnes.

 

A l’Escola Mercè Rodoreda, en Tàndem amb el Teatre Nacional de Catalunya, es treballaran els eixos d’innovació del programa Escoles Tàndem:

Eix Metodològic

Conjunt de modificacions de programació, currículum i avaluació que acompanyen l’alumnat en un aprenentatge competencial. Propostes flexibles que col·loquen el docent i l’alumnat en un paper nou, en una situació de co-responsabilitat dels processos i els resultats. Novetats en aprenentatge cooperatiu, treball per projectes, cultura de pensament i creativitat, estratègies d’educació emocional, etc. La determinació de proposar una educació competencial.

Eix organitzatiu

Vertebrat per un lideratge que transforma i encomana una nova visió a partir de les seves decisions. Una nova mirada d’organització a nivell d’horari i de recursos que facilita l’encaix i progrés dels altres eixos. Una organització dels equips de treball amb dinàmiques que afavoreixen el compromís professional i el sentiment vocacional. Novetats en la distribució horària, l’agrupació de l’alumnat i docents, la flexibilització de l’ús de recursos, etc. La determinació d’un lideratge transformacional que inclou gestió i pedagogia.

Eix de cultura de centre

Treball de valors compartits per la comunitat educativa. Un esforç per fer emergir i renovar consensos dels valors que sustenten la praxis educativa. Novetats en l’àmbit comunicatiu, en les estratègies de cohesió, en la formació competencial del claustre, etc. La determinació per fer créixer el sentiment de pertinença, compartint el sentit últim de la tasca educativa.

Eix d’espais d’aprenentatge

Centrat en la creació d’entorns d’aprenentatge. La transformació dels espais aula, els espais comuns, els espais de pas i els espais exteriors per posar en valor l’oportunitat educativa àmplia. Espais que faciliten la interacció per construir coneixement i viure experiències d’aprenentatge. Novetats en les distribucions i ús flexible dels espais, en els materials i tecnologies, en l’aprofitament de l’entorn natural i urbà, etc. La determinació per fer dels llocs eines d’aprenentatge.

Amb l’objectiu de singularitzar el centre educatiu en les arts escèniques en el marc d’un procés d’innovació.