Higiene

Entenem per higiene tot allò que és necessari per millorar i conservar un bon estat de salut.

És imprescindible que des de ben petits els nostres fills aprenguin a valorar i a mantenir unes rutines i hàbits d’higiene adaptats a la seva edat. Cal que comprenguin que amb una higiene adequada estan menys exposats a patir infeccions i malalties. Aquests hàbits de netedat s’han de treballar a casa amb tots els membres de la família, però també els reforçarem des de l’escola.

També cal que entenguin que mantenir una correcta higiene té una gran importància en les relacions interpersonals. Com a membres d’una societat en què ens relacionem i interactuem, cal tenir cura de la higiene. Mantenir un aspecte acurat i net fa sentir-nos més bé i més segurs en les relacions, alhora que transmetem millors sensacions als qui estan al nostre voltant.

En general, per ajudar a transmetre l’hàbit d’higiene als vostres fills, convé que:

  • Sigueu el seu exemple i mostreu bons hàbits d’higiene;
  • Afavoriu que des de petits siguin autònoms en aquells hàbits d’higiene que poden fer per si sols: rentar-se les mans i les dents, no endur-se objectes bruts a la boca, fer servir el tovalló, …
  • Doneu-los instruccions clares i concises perquè puguin assumir més tasques d’higiene de manera autònoma: eixugar-se després d’anar al lavabo, dutxar-se, rentar-se el cap, pentinar-se,…
  • Oferiu-los i ensenyeu-los a fer servir els productes d’higiene personal apropiats a l’edat i necessitats: desodorant, cremes, colònia,…
  • Feu-los veure que hi ha roba que cal canviar cada dia (roba interior) i d’altra que es pot fer servir més d’un cop si no s’ha embrutat (pantalons, jaquetes, etc.);
  • Si teniu mascotes, convé que els demaneu que se’n responsabilitzin de la cura i higiene;
  • Feu que participin en la bugada: dur la roba bruta al cistell, endreçar la roba neta al calaix, etc.;
  • Potencieu que, dintre de les seves capacitats, col·laborin en les tasques de neteja de la casa: endreçar, escombrar, passar l’aspiradora, treure la pols, ventilar, etc.

DE 3 a 6 ANYS:

Durant l’etapa dels 3 als 6 anys, els nens i nenes, amb la supervisió dels adults, ja poden començar a practicar, de manera autònoma i sense ajut, aquelles habilitats que s’han treballat durant la primera infància.

És un bon moment perquè es rentin sols les mans, s’eixuguin després d’anar al lavabo, es moquin sols, agafin l’habilitat manual de rentar-se les dents, assistits i supervisats pels pares, … També poden començar a prendre consciència de la necessitat de mantenir els espais de la casa nets i endreçats: portar la roba bruta per rentar, ajudar en petites tasques de neteja de la llar o col·laborar en la neteja de les mascotes, en són alguns exemples.

Els infants d’aquestes edats, a més de reforçar i fer les rutines que els permetran tenir una higiene saludable, han de saber per què ho fan i en quin moment ho han de fer. Així, per exemple, l’ordre d’anar a rentar-se les mans pot anar acompanyada d’una justificació: “ara dinarem”, “has anat al lavabo”, “has estat jugant al carrer…”. D’aquesta manera, facilitarem que comencin a observar el propi cos i prenguin la iniciativa o s’adonin que necessiten rentar-se.

DE 6 a 12 ANYS:

Entre els 6 i els 12 anys els nens i les nenes experimenten un gran canvi físic. Sovint també augmenta la quantitat d’activitats físiques que fan, tant dins com fora l’escola. Les relacions dels fills dins dels seus grups d’amics fan que el manteniment d’uns hàbits d’higiene sigui molt important. Ja poden ser més autònoms per dur a terme unes rutines higièniques adequades a cada situació i activitat. Per això, cal haver-ho treballat prèviament.

Des de l’escola també es potencien els hàbits higiènics; en el menjador escolar nens i nenes es renten les mans abans i després de dinar; a l’activitat de piscina els ajudarà a guanyar autonomia a l’hora de dutxar-se, a tenir cura de la roba o la tovallola, a eixugar-se bé, a canviar-se la roba interior, …

Cap al final d’aquesta etapa, amb l’inici de la pubertat i els canvis hormonals, els fills comencen a tenir una sudoració més activa. Per aquest motiu, és bo començar a treballar l’ús adequat dels diversos productes d’higiene personal: desodorant, cremes, aigua de colònia, etc. Si els fills pateixen trastorns específics que els provoquen una sudoració excessiva, com la hiperhidrosi i la bromohidrosi infantils, caldrà una supervisió mèdica

Higiene a l’hora d’educació física

Els i les alumnes de 1r a 6è, han de portar una bossa de roba marcada amb el nom, amb una samarreta per poder-se canviar tot just acaba l’estona d’educació física.

És important marcar-ho amb el nom, ja que sovint ens trobem que no saben reconèixer els seu propis objectes.