Escola verda

.

L’escola Mercè Rodoreda està dins del programa d’escoles verdes,aquest sorgeix com un compromís per donar suport a tots els centres educatius de Catalunya que volen innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des de l’educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.

I, per tant, es plantegen tres grans objectius:

  • Ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.).
  • Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.
  • Afavorir l’intercanvi entre els centres que comparteixen uns mateixos objectius.

Contextos d’acció

El programa Escoles Verdes té la voluntat de millorar l’escola d’acord amb els nous reptes de l’educació i ho fa a través de l’objectiu de sensibilitzar, dinamitzar i donar suport a la comunitat educativa per tal que incorpori els principis i els valors de la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida escolar.

El programa vol promoure un canvi en la cultura de centre a través de quatre contextos d’acció: el currículum, l’organització i la participació, la gestió sostenible de recursos i materials i la implicació en l’entorn. Així doncs, entén que el procés educatiu que ha de provocar aquest canvi no només es dóna a l’aula, sinó també en tots els moments i espais de la vida escolar.

  1. L’ambientalització curricular: Integrar l’educació per a la sostenibilitat en el projecte educatiu de centre i en totes les àrees que s’imparteixen, potenciant els equips de treball interdisciplinaris i la realització de projectes compartits i contextualitzats.
  2. Una escola participativa i disposada a canviar: Un canvi en l’àmbit de la vida al centre i el clima escolar, que facilita la implicació de tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, famílies, personal no docent, etc.) en la presa de decisions i en l’acció.
  3. Un equipament sostenible: L’ús de recursos i la gestió del centre en general ha de ser coherent amb el projecte educatiu, que el centre mateix sigui un exemple de com s’ha d’actuar per a la sostenibilitat, de corresponsabilitat amb la millora de l’entorn.
  4. Una escola oberta i activa: Un centre integrat en el seu entorn proper, que realitza accions de millora i de dinamització local que impliquen altres agents externs al centre, i que fa de l’entorn immediat un element facilitador d’aprenentatges, de capacitació per a l’acció responsable.