Experiment amb pa a 6è

A la situació d’aprenentatge dels animals, l’alumnat de 6è va descobrir que en els aliments, a vegades, habiten éssers vius. Aquest és el cas dels fongs. Van llegir una comprensió lectora sobre el formatge roquefort com a exemple d’aliment que, tot i tenir fongs, ens el mengem. En canvi, van comentar altres aliments que l’alumnat havia vist que havien florit, com els entrepans o el pa, però que en cap cas ens ho hauriem de menjar. Arrel d’això, vam pensar en fer el nostre propi experiment per veure com acabava florint el pa i vam hipotitzar en quines condicions ambientals podria florir abans. Per això, en petits grups van decidir quin seria el seu pa a observar: a temperatura ambient, amb oli, refrigerat, pa sense llum, pa sense renovació d’aire, amb humitat. Vam determinar diferents dies de la setmana per fer el registre d’observació i anar escrivint els canvis que anaven observant.

Cada setmana l’alumnat estava molt engrescat en anar a veure el seu pa i compartir amb la resta de companys i companyes els canvis. Després d’un mes, cap pa s’havia florit, una oportunitat per parlar de per què. Vam analitzar l’etiqueta de l’envàs i ens vam adonar que tenia molts conservants i colorants. Dies després, un company va portar un pa que s’havia florit a casa seva. Primerament, vam analitzar l’etiqueta de l’envàs que no tenia ni conservants ni colorants i seguidament, vam observar en el microscopi els fongs.

Si voleu veure les fotografies de tot el procés, feu clic aquí