Projecte Lingüístic

Entenem que el domini de la competència comunicativa i lingüística és un requisit bàsic per a garantir una educació de qualitat. Per això la situem al centre de l’aprenentatge.

És un instrument fonamental per al desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de tots els alumnes, i com a garantia d’equitat i de cohesió social.

La llengua vehicular de l’aprenentatge i d’ús habitual a l’escola és el català. Les nenes i els nens aprenen català, castellà i anglès al llarg de l’etapa i han d’haver adquirit la competència lingüística requerida en cada una de les llengües en acabar aquesta.

Donem molta importància a l’expressió oral en cada una de les llengües i creem situacions comunicatives en les quals l’alumnat pugui expressar-se amb diferents objectius: per compartir vivències, emocions o aprenentatges, per consolidar un aprenentatge, per ordenar idees, per argumentar, per reflexionar…

Enfoquem l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura de manera funcional, partint de l’ús real de la llengua escrita.Es provoquen diverses situacions d’aprenentatge per llegir i escriure textos diferents, per a finalitats diverses. El llenguatge escrit és un instrument cultural que apareix en totes les àrees i àmbits de coneixement, per tant es treballa en qualsevol activitat escolar al llarg de tota la jornada. Així tot el professorat intervé com a mestre/a de llengua, amb uns criteris clars.

Tenint sempre present que cada infant té el seu propi procés personal. No tots els nens i nenes han d’aprendre de la mateixa manera i en el mateix moment. Per tant és necessari respectar el procés individual de cadascun i el seu propi ritme, partint de les diferents etapes de desenvolupament de la lectoescritura, a on l’aspecte emocional és molt important.

La llengua anglesa s’introdueix a I4 i al llarg de l’educació infantil es treballa de manera natural i amb sentit. A cicle inicial es presenta de manera oral, tenint com a element de partida una història per trimestre, que es representen a la classe entre tots. Al final de cada història l’alumnat l’explicarà a casa per tal d’apropar a les famílies allò que es fa a l’aula. En aquest cicle es dona molta importància a la llengua oral, així i tot, en aquest cicle s’inicia la llengua escrita amb relació a aquell vocabulari que ja és familiar i conegut pels infants.A partir de cicle mitjà es comença a incorporar la part més estructural de la llengua ja que els infants ja estan preparats per iniciar aquest procés. A partir de quart de primària es treballa per espais d’aprenentatge, el que en diem “SELF LEARNING ENGLISH”. En aquests espais l’alumnat hi treballa les diferents capacitats (listening, reading, writing, speaking), jocs i vocabulari. Aquesta metodologia permet garantir el ritme personal de cada infant, i treballar i potenciar l’autonomia a l’hora de treballar.