INVESTIGUEM SOBRE EL FOC AMB EL JORDI SAUMELL I LA MARIA TORRELLES

Els alumnes de Cicle Inicial van realitzar el dimarts 18 de febrer la visita dinamitzada a l´Exposició del Museu de la Vida Rural “Jugar amb foc”.

A partir dels relats, preguntes i explicacions de les monitores i de l´observació dels diferents espais van poder ampliar els seus coneixements sobre el foc. Com va ser la descoberta del foc en temps prehistòrics, els aspectes positius que el foc aporta a les persones, que hi ha d´haver per poder produir-se un foc i les causes dels incendis forestals que cada cop són més devastadors. També van poder observar i expressar que els suggerien les obres de Joan Miró, Josep Guinovart i Marta Pruna que acompanyen l´exposició. I finalment, van realitzar una manualitat de caràcter abstracte amb materials com terra, flors, herbes, cendra, paper i com no podia ser d´altra manera, també amb foc.

L´experiència va ser molt positiva ja que el foc és per als nens i nenes un element pel qual senten molta atracció i interès.

El dimarts dia 26 de febrer el Jordi i la Maria, dos químics molt entusiastes de l´experimentació, van venir a fer uns experiments amb els alumnes de cicle inicial per tal de fer-los entendre la naturalesa del foc.

Les activitats van girar al voltant dels tres elements que es necessiten per a fer foc i que els alumnes ja havien treballat en la visita al museu: l´oxigen, el combustible i la calor. Hi pot haver foc dins l´aigua? De què depèn el diferent color de la flama del foc? El foc, es sòlid, líquid, gasós? I el fum, de què està fet? Quantes maneres hi ha d´apagar un foc? Per què bufant puc apagar una espelma i en canvi el vent fa que un incendi es propagui més de pressa? Aquestes i moltes d´altres preguntes van anar sorgint i alhora trobant la seva explicació científica.

Per acabar entre tots van realitzar un mural col·lectiu amb plastilina i paraules relacionades amb el que han après sobre el foc.