TREBALL D’INVESTIGACIÓ: Perquè hi ha dies i nits?

Enguany estem acabant el Treball d’Investigació amb la pregunta inicial que ens ha guiat durant tot aquest temps, que és la següent: “Perquè hi ha dies i nits?”. Aquest treball d’investigació ens ha permès experimentar i aprendre moltíssim sobre la llum, les ombres i el moviment de rotació del planeta Terra, entre altres coneixements. Podem dir que els i les alumnes de 1r ens hem tornat uns experts en el tema!

Com a objectius generals, en destaquem el fet de plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, utilitzant estratègies de cerca, de comparació, contrast d’informació, entre altres. També, ser capaç de comunicar els resultats de les seves conclusions oralment i gràficament.

Com anteriorment he comentat, s’inicia l’activitat científica a partir de la pregunta “PERQUÈ HI HA DIES I NITS?” per tal que explorin aspectes de l’entorn. Aquesta pregunta fa que els nens i nenes es qüestionin la seva interpretació del món i s’engeguin a fer-ne una representació amb materials molt simples. La dificultat de poder observar directament els fets que donen resposta a la pregunta, fa que el diàleg tingui un paper molt rellevant: acceptació de diferents punts de vista, comprensió de fenòmens de l’univers, simulació de processos… L’alumnat continua elaborant la seva carpeta d’aprenentatge (format amb el qual es recull tot el procés) de manera guiada.

Pel que fa a l’avaluació, hi ha tres moments clau: el pla d’acció inicial, intermedi i final. On hi ha una exposició de què passa, perquè passa i com cal seguir després de cada exposició, han estat els mateixos alumnes els que s’han coavaluat. Aquesta coavaluació ha posat en evidència que encara quedaven dubtes i idees oposades que calia verificar.

A continuació us deixo algunes fotografies preparant materials i/o realitzant l’exposició dels coneixements apresos als companys/es!