Descobrim formes a l’entorn

Ens trobem envoltats de formes… Els nens i les nenes de primer conversen sobre la forma que tenen alguns objectes quotidians. Exposen allò que saben quan els descriuen: “és com un cercle però té un forat”, “sembla un dònut” (CD); “és un cilindre”, “té forma de tub” (capsa de patates Pringles); “té molts costats” (capsa octogonal); “sembla una piràmide però no té forma de triangle” (un ou gegant de plàstic), “semblen boles, una a sobre de l’altra”, “té corbes”, “sembla un cilindre però li falten trossets” (una ampolla d’aigua de superheroi)… Una manera de descobrir les propietats dels objectes és intentar apilar-los i elaborar construccions: els que rodolen, els que són fàcilment apilables, els que no… Per què passa això?

A partir d’aquí, convidem als infants a portar més objectes de casa per muntar un racó de construcció amb objectes quotidians, i iniciem el treball per racons a l’aula: mosaics, tangrams, geoplans, jocs de construcció amb volums, etc.

Una altra activitat clau ha estat fer una sortida al carrer per buscar formes geomètriques en el nostre entorn. Observàvem amb atenció els edificis més importants del municipi i reconeixíem formes geomètriques en la seva façana.

A la tornada a la classe, els infants van marcar el recorregut sobre un plànol de Badia, intentant situar l’escola i els edificis de referència (CAP, poliesportiu, Ajuntament, biblioteca, etc.), fent un esforç de lectura de plànols i situació espaial.

Les fotografies que vam fer durant la sortida també ens han servit per investigar i compartir les formes que observem en el nostre entorn, identificant figures geomètriques en les diferents imatges. Descobrim formes planes en els objectes tridimensionals!

Volem agrair la col·laboració de les mares i pares que han dedicat part del seu temps a preparar aquest material per tal que els nens i les nenes en puguin gaudir a l’aula.

La geometria acaba sent una excusa per introduir l’estadística. Els nostres nens i nenes valoren els racons a final de trimestre. Allò que diuen ens ajuda a millorar el procés d’aprenentatge. És el moment de compartir els racons que més ens han agradat, allò que ens ha sorprès, les dificultats que ens hem trobat en el camí, les solucions que hem trobat plegats… Prenem consciència d’allò que hem après.

Vegeu el procés seguit…

 

 

 

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>