Història

Si volem conèixer l’origen de l’Institut  Vilafant, ens hem de remuntar a l’any 2003 quan un grup de pares i mares de diferents escoles van decidir unir-se amb un objectiu comú: aconseguir que el Departament d’Ensenyament revisés el mapa escolar de la comarca i decidís construir un institut d’educació secundària a Vilafant. Així, després d’una campanya molt positiva de recollida de signatures, va aparèixer la “Plataforma Pro-institut de Vilafant” formada per les ampes de les escoles de Navata, Lladó, Vilanant, Cistella, Borrassà, Avinyonet de Puigventós, Ordis, Santa Llogaia i Vilafant.
Aquesta demanda es basava en diferents raonaments: les previsions de creixement de la població que feia inevitable la prompta massificació dels instituts de Figueres, la millora en la mobilitat urbana reduint-ne el temps i els costos, la descentralització de l’ensenyament per aconseguir un major arrelament dels nens i nenes als respectius municipis, o bé, la millora d’infrastructures i serveis del poble.
L’any següent, el 2004, la Plataforma va presentar les més de 1000 signatures al Departament d’Ensenyament i va tenir una primera trobada amb el Director dels Serveis Territorials, el sr. Quim Bosch. Malgrat la bona acollida del Departament que de seguida va apuntar la seva voluntat de crear un CES (Centre d’Educació Secundària) al municipi, la Plataforma va haver d’esperar tot un any per veure algun altre moviment per part de les institucions.
Amb la modificació, el 2005, de la composició dels membres del Consell Escolar Municipal i del seu reglament, es va establir, entre un dels seus objectius, la voluntat d’equipar Vilafant d’un centre de secundària. Però no seria fins a finals de curs, el juny de 2006, que es presentaria el Pla d’Actuació Escolar de Vilafant on ja es proposaven dos possibles terrenys per a ser cedits per al futur institut de secundària.
Això va fer veure a la Plataforma que era el moment de la represa d’actuacions per a l’empenta final. Hi va haver una trobada dels representants de les ampes dels pobles adherits a la Plataforma, contactes amb els diferents ajuntaments, una reunió informativa a tots els pares i la constitució d’una comissió encarregada de fer el seguiment de les actuacions.
L’engranatge ja estava en marxa i el 2007 va ser un any molt profitós. Es va iniciar una altra recollida de signatures per a renovar el suport de les famílies i se’n van aconseguir 3411. En col·laboració estreta amb la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vilafant es va aconseguir data per a una nova reunió amb el Director de Serveis Territorials, llavors el sr. Andreu Otero. Fou el 4 d’abril. Tot i que els representants de l’Ajuntament i de la Plataforma no van aconseguir cap compromís ferm, es va poder comprovar que coneixia bé el nostre cas i les necessitats educatives de la comarca, i vam sortir amb la impressió que ens havien escoltat i que el projecte seguia endavant.
La Plataforma s’havia compromès amb les famílies a fer el seguiment de les novetats i a demanar una altra trobada amb el Director de Serveis Territorials, Sr. Andreu Otero després de l’estiu, però no hi vam ser a temps perquè la regidora d’educació va convocar les ampes per a informar que ja els havien confirmat que l’IES Vilafant es posaria en marxa el curs 2008-09 a la zona de Poliesports. Però no tot eren bones notícies, poc després l’alcaldessa, la sra. Pepi Comalada, ens confirmava que l’institut seria només de dues línies, únicament per als alumnes de Vilafant. Immediatament els representants de la Plataforma van mostrar el seu malestar i desacord ja que això significava l’exclusió dels pobles de l’àrea d’influència que estaven adherits a la Plataforma i que feia anys que treballaven per aconseguir aquest centre. Llavors l’alcaldessa va comprometre’s a continuar treballant per aconseguir l’ampliació de línies i la modificació de l’àrea d’influència de l’IES.
A principis de 2008, totes les famílies amb fills del municipi rebien un full informatiu, a través de l’escola, on s’anunciava l’inici del funcionament del nou IES de Vilafant per al següent curs. Serien dues línies de 1r d’ESO en mòduls pre-fabricats situats en un terreny d’equipaments al costat de l’Escola d’Educació Especial Mare de Déu del Mont, a Les Forques, mentre s’acabava la redacció del projecte i construcció de l’edifici que aniria situat al conjunt Poliesports. També en aquell full s’anunciava la xerrada informativa del nou equip directiu, encapçalat pel sr. Jordi Montero, adreçada a tots els pares i mares dels nens i nenes que llavors cursaven 6è als CEIPs Sol i vent i Les Mèlies. A la reunió s’informaria de les dates de preinscripció, es resoldrien possibles dubtes de les famílies, es parlaria de la formació de l’Ampa de l’institut, etc. Així, doncs, tot prenia forma. L’institut era ja una realitat.