ABANS DEL 2008 … GESTACIÓ DE L’INSTITUT

L’any 2003 un grup de pares i mares de diferents escoles van decidir unir-se per aconseguir que el Departament revisés el mapa escolar de la comarca i decidís construir un institut a Vilafant. Després d’una campanya de recollida de signatures, va aparèixer la “Plataforma Pro-institut de Vilafant” formada per les Ampes de les escoles de Navata, Lladó, Vilanant, Cistella, Borrassà, Avinyonet de Puigventós, Ordis i Vilafant. L’any 2004 la Plataforma va presentar més de 1.000 signatures al Departament d’Ensenyament. Va tenir una primera trobada amb el Director dels SSTT i de bon principi es va apuntar la seva voluntat de crear un CES (Centre d’Educació Secundària) al municipi.

El 2005, amb la modificació de la composició dels membres del Consell Escolar Municipal i del seu reglament, es va establir, entre un dels seus objectius, la voluntat d’equipar Vilafant d’un centre de secundària. El juny de 2006, es va presentar el Pla d’Actuació Escolar de Vilafant on ja es proposaven dos possibles terrenys per a ser cedits per al futur institut. Això va fer veure a la Plataforma que era el moment de la represa d’actuacions per a l’empenta final. Hi va haver una trobada dels representants de les Ampes dels pobles adherits a la Plataforma, contactes amb els diferents Ajuntaments, una reunió informativa a totes les famílies i la constitució d’una comissió encarregada de fer el seguiment de les actuacions.

L’any 2007 es va iniciar una altra recollida de signatures per a renovar el suport de les famílies i se’n van aconseguir 3.411. Hi va haver una nova reunió amb el Director dels SSTT. Al cap de poc, la regidora d’Educació va convocar les Ampes per a informar que els havien confirmat que l’IES de Vilafant es posaria en marxa el curs 08/09 a la zona de Poliesports, però l’institut seria només de dues línies i únicament per als alumnes de Vilafant. Els representants de la Plataforma van mostrar el seu malestar i desacord, ja que això significava l’exclusió dels pobles de l’àrea d’influència que estaven adherits a la Plataforma i que feia anys que treballaven per aconseguir aquest centre. A principis de 2008, totes les famílies amb fills del municipi rebien un full informatiu on s’anunciava l’inici del funcionament del nou IES de Vilafant per al següent curs. També es comunicava la xerrada informativa adreçada a les famílies amb fills que cursaven 6è als CEIPs Sol i Vent i Les Mèlies. L’institut era ja una realitat !!

PERÍODE 08/09 – 11/12 … PRIMERA PROMOCIÓ ESO

Equip directiu: direcció Jordi Montero, cap d’estudis Mireia Dosil, coordinació pedagògica Lídia Canet, secretaria Concepció Escapa (08/10) – Toni Puig (10/11) – Marcos Orozco (11/12).

El curs 08/09 van començar les classes amb 2 línies de 1r ESO, 7 professors/es i 2 PAS (1 conserge i 1 administrativa), finalment però en mòduls pre-fabricats situats en un terreny d’equipaments al costat de l’Escola d’Educació Especial Mare de Déu del Mont, a Les Forques. Cada any es va anar ampliant a un nou curs de l’ESO (2 grups per curs), i el centre va anar augmentant d’alumnes (escoles adscrites Sol i Vent, Les Mèlies i Borrassà) i de professors/es. El curs 11/12 ja eren 24 professors/es, 9 grups (3 línies de 1r ESO, 2 de 2n ESO, 2 de 3r ESO i 2 de 4t ESO) i cap a 250 alumnes. Sortiria la 1a promoció de 4t ESO de l’Institut.

PERÍODE 12/13 – 15/16 … ESTUDIS POSTOBLIGATORIS

Equip directiu: direcció Jordi Montero, cap d’estudis Mireia Dosil (12/13) – Gerard Sardeña (13/16), coordinació pedagògica Lídia Canet, secretaria Adriana Sala.

En aquest període es passen de 2 línies a 3 línies en tota l’ESO i quan arriben les 3 línies a 4t ESO es reivindica tenir estudis postobligatoris. El curs 13/14 es comença l’Aula Oberta amb alumnes de 3r i 4t ESO. El curs 14/15 es comença el projecte English Time a 2n ESO i es fa el primer Intercanvi en anglès a 3r ESO amb una escola d’Holanda. El curs 15/16 hi havia 34 professors/es, 15 grups i un total de 380 alumnes. Es comencen els estudis postobligatoris amb un grup de 1r BAT i un grup de 1r CFGM d’Activitats Comercials. Es comença també el Club de lectura.

PERÍODE 16/17 – 19/20 … PRIMERA PROMOCIÓ BAT I CF

Equip directiu: direcció Jordi Montero, cap d’estudis Cristina Mallol, coordinació pedagògica Lídia Canet, secretaria Adriana Sala.

El curs 16/17 surt la 1a promoció de 2n BAT i de 2n CFGM. Es comença el 1r programa Erasmus+. El curs 17/18 ja eren 2 línies a BAT. El curs 18/19 celebrem el Xè aniversari de l’institut i es fa un acte reivindicatiu de posar la 1a pedra per demanar la construcció de l’edifici d’obra. El curs 19/20 hi havia 44 professors/es, 20 grups i prop de 500 alumnes. El 3r trimestre (a partir del 13 de març) hi ha el confinament per la COVID-19 i es tanca el centre, però no les classes i el contacte amb l’alumnat i les famílies (es fan les classes online) i al juny s’obre el centre per fer les classes de repàs de les proves PAU pels alumnes de 2n BAT.

PERÍODE 20/21 – 22/23 … RELLEU EN LA DIRECCIÓ

Equip directiu: direcció Jordi Montero (20/22) – Cristina Mallol (22/23), cap d’estudis Cristina Mallol (20/22) – Pere Marí (22/23), coordinació pedagògica Lídia Canet, secretaria Adriana Sala.

El curs 20/21 eren 48 professors/es (amb reforç COVID), 23 grups (grups bombolla) i un total de 525 alumnes. Es comença el curs aplicant les mesures Covid (distància, mans, mascareta i ventilació). El curs 21/22 les mesures Covid es van anar relaxant al llarg del curs. A final de curs el director Jordi Montero es jubila després de 14 anys com a director de l’INS de VilafantEl curs 22/23 agafa el relleu provisional de la direcció la Cristina Mallol, es comença a treballar amb el nou currículum a ESO (àmbits i projectes) i a BAT (noves optatives).

PERÍODE 23/24 – 26/27 … NOUS REPTES

Equip directiu: direcció Cristina Mallol, cap d’estudis Pere Marí, coordinació pedagògica Lídia Canet, secretaria Adriana Sala.