Història

L’any 2003 un grup de pares i mares de diferents escoles van decidir unir-se amb un objectiu comú: aconseguir que el Departament d’Ensenyament revisés el mapa escolar de la comarca i decidís construir un institut d’educació secundària a Vilafant. Així, després d’una campanya molt positiva de recollida de signatures, va aparèixer la “Plataforma Pro-institut de Vilafant” formada per les ampes de les escoles de Navata, Lladó, Vilanant, Cistella, Borrassà, Avinyonet de Puigventós, Ordis, Santa Llogaia i Vilafant. Aquesta demanda es basava sobretot en les previsions de creixement de la població que feia inevitable la prompta massificació dels instituts de Figueres.

L’any 2004 la Plataforma va presentar més de 1.000 signatures al Departament d’Ensenyament. Va tenir una primera trobada amb el Director dels Serveis Territorials, el sr. Quim Bosch, i de bon principi es va apuntar la seva voluntat de crear un CES (Centre d’Educació Secundària) al municipi.

El 2005, amb la modificació de la composició dels membres del Consell Escolar Municipal i del seu reglament, es va establir, entre un dels seus objectius, la voluntat d’equipar Vilafant d’un centre de secundària.

El juny de 2006, es va presentar el Pla d’Actuació Escolar de Vilafant on ja es proposaven dos possibles terrenys per a ser cedits per al futur institut de secundària. Això va fer veure a la Plataforma que era el moment de la represa d’actuacions per a l’empenta final. Hi va haver una trobada dels representants de les ampes dels pobles adherits a la Plataforma, contactes amb els diferents ajuntaments, una reunió informativa a tots els pares i la constitució d’una comissió encarregada de fer el seguiment de les actuacions.

L’any 2007 es va iniciar una altra recollida de signatures per a renovar el suport de les famílies i se’n van aconseguir 3.411. Hi va haver una nova reunió amb el Director de Serveis Territorials, el sr. Andreu Otero, i tot i que no es va aconseguir cap compromís ferm, es va poder comprovar que coneixia bé el nostre cas i les necessitats educatives de la comarca. Al cap de poc, la regidora d’Educació va convocar les ampes per a informar que els havien confirmat que l’IES de Vilafant es posaria en marxa el curs 2008-09 a la zona de Poliesports. Però no tot eren bones notícies, poc després l’alcaldessa, la sra. Pepi Comalada, confirmava que l’institut seria només de dues línies i únicament per als alumnes de Vilafant. Immediatament els representants de la Plataforma van mostrar el seu malestar i desacord, ja que això significava l’exclusió dels pobles de l’àrea d’influència que estaven adherits a la Plataforma i que feia anys que treballaven per aconseguir aquest centre. Llavors l’alcaldessa va comprometre’s a continuar treballant per aconseguir l’ampliació de línies i la modificació de l’àrea d’influència de l’IES.

A principis de 2008, totes les famílies amb fills del municipi rebien un full informatiu, a través de l’escola, on s’anunciava l’inici del funcionament del nou IES de Vilafant per al següent curs. Serien dues línies de 1r d’ESO en mòduls pre-fabricats situats en un terreny d’equipaments al costat de l’Escola d’Educació Especial Mare de Déu del Mont, a Les Forques, mentre s’acabava la redacció del projecte i construcció de l’edifici que aniria situat al conjunt Poliesports. També s’hi anunciava la xerrada informativa del nou equip directiu, encapçalat pel sr. Jordi Montero, adreçada a tots els pares i mares dels nens i nenes que llavors cursaven 6è als CEIPs Sol i Vent i Les Mèlies. A la reunió s’informaria de les dates de preinscripció, es resoldrien possibles dubtes de les famílies, es parlaria de la formació de l’Ampa de l’institut, etc. Així, doncs, l’institut era ja una realitat !!

El curs 2008-09 van començar les classes amb 2 línies de 1r ESO, 7 professors i 2 PAS (1 conserge i 1 administrativa).

El curs 2009-10 eren 11 professors i 2 grups de 1r ESO i 2 grups de 2n ESO.

El curs 2010-11 eren 17 professors i 6 grups (2 de 1r ESO, 2 de 2n ESO i 2 de 3r ESO).

El curs 2011-12 eren 24 professors i 9 grups (3 línies de 1r ESO, 2 de 2n ESO, 2 de 3r ESO i 2 de 4t ESO). Sortiria la 1a promoció de 4t ESO de l’Institut !!

El curs 2012-13 eren 25 professors i 10 grups (3 línies de 1r ESO, 3 de 2n ESO, 2 de 3r ESO i 2 de 4t ESO). Hi havien 270 alumnes.

El curs 2013-14 eren 27 professors i 11 grups (3 línies de 1r ESO, 3 de 2n ESO, 3 de 3r ESO i 2 de 4t ESO). Es comença l’Aula Oberta amb alumnes de 3r i 4t ESO. Hi havia 300 alumnes.

El curs 2014-15 eren 29 professors i 12 grups (3 línies en tota l’ESO). Hi havia 322 alumnes. Llavors ja es reivindicava tenir estudis postobligatoris i sempre s’havia dit que havíem de tenir 3 línies a 4t ESO per poder fer el Batxillerat i així va ser.

El curs 2015-16 eren 34 professors, 14 grups i un total de 380 alumnes. Va començar un grup de 1r de Batxillerat i un grup de 1r CFGM d’Activitats Comercials. Va venir una 2a conserge. Es comença el Club de lectura.

El curs 2016-17 eren 39 professors, 17 grups (3 línies ESO, 2 grups 1r BAT, 1 grup 2n BAT, 1 grup 1r CF i 1 grup 2n CF) i un total de 430 alumnes. Es comença el 1r programa Erasmus+. Va sortir la 1a promoció de 2n Batxillerat i de 2n CFGM !!

El curs 2017-18 eren 44 professors, 18 grups (2 línies BAT i 1 línia CF) i un total de 435 alumnes.

El curs 2018-19 eren 44 professors, 18 grups i un total de 450 alumnes. Celebrem el Xè aniversari de l’institut i fem un acte reivindicatiu de posar la 1a pedra per reivindicar l’edifici d’obra !!

El curs 2019-20 som 44 professors, 18 grups i un total de 497 alumnes !!