Projecte Llocs de la Memòria

bunchewald-2

Estada a Buchenwald 2016

El nostre projecte Llocs de la Memòria vol apropar el nostre alumnat a aquests espais del passat recent que ens ajuden a entendre la transcendència de l’aposta pels drets i per les llibertats democràtiques que inspiren la nostra societat. Llocs propers com el Born, o més llunyans com el camp de concentració de Mauthausen o de Buchenwald, o rutes com la dels republicans en acabar la Guerra Civil constitueixen un testimoni permanent de la lluita per aquests drets i llibertats i ens permeten donar veu i rostre a les víctimes oblidades de l’exili i de l’horror del món concentracionari.

image280image282

Com possiblement ja sabeu, el centre va iniciar aquest projecte a l’abril del 2013 amb l’Exposició sobre Mauthausen i amb una trobada amb dos membres d’Amical que ens van parlar sobre les activitats d’aquesta organització i de les seves experiències personals. Posteriorment, vàrem participar ens els actes de commemoració del final de la Segona Guerra Mundial que van tenir lloc al Parlament de Catalunya. Després de llegir la obra K-L Reich de Joaquim Amat Piniella, viatjàrem al camp de concentració, on ens vàrem fer càrrec d’alguns dels actes d’homenatge que cada any realitza Amical. Sobre el que va suposar el desenvolupament de totes aquestes activitats trobareu molta informació al bloc: http://viatge-mauthausen-del-ramon-berenguer.blogspot.com.es/, confeccionat precisament amb la intenció de donar difusió a aquesta experiència i contribuir a mantenir viva la memòria històrica del passat recent.

image286image288

Des del curs 2012-13, els alumnes de 2n i 4t d’ESO visiten cada any l’exposició de l’Amical de Mauthausen que aquesta organització instal·la molt amablement al nostre centre durant una setmana. Aquesta exposició sempre precedida per una xerrada a càrrec de membres de l’Amical.

Els alumnes de 4t d’ESO a més participen sovint en actes participen en actes relacionats amb l’exili, la deportació i l’Holocaust, com el que reflecteix la fotografia que va tenir lloc a Port Bou al 2014 per commemorar el 75è aniversari de La Retirada dels republicans espanyols cap a l’exili l’any 1939.

Els alumnes de 2n de Batxillerat cada curs i abans de Setmana Santa fan la ruta dels camins de l’exili. Primer visiten el Museu Memorial de l’Exili (MUME) a la Jonquera; desprès la Mina Canta (on Negrín va protegir les obres del museu del Prado dels desastres de la guerra) i desprès fan a peu el camí fins a Coll de Llí, la ruta que va seguir el gran gruix de republicans que varen exiliar-se, d’entre ells Azaña, Companys i Aguirre. Del cantó francès, els alumnes visiten la Maternitat d’Elna i el camp de concentració d’Argelers.

Camí de Coll de Llí

image300Maternitat d’Elna

Els alumnes de 1r de Batxillerat, juntament amb alumnes d’altres centres de Santa Coloma de Gramenet, i una professora d’aquest centre, van participar al projecte Buchenwald al curs 2014-15 organitzat per l’Amical de Mauthausen i altres camps i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.

image278El grup amb el mural que va lliurar al KZ Buchenwald

Visita dels nostres alumnes al camp de con-centració nazi de Buchenwald (Alemanya), junt a d’altres joves de la nostra ciutat amb motiu de la commemoració dels 70 anys de l’alliberament, acompanyat per la professora de Història del nostre centre Núria Hoyo. El viatge l’organitza l’Amical de Mauthausen i, any rere any, l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet hi col·labora promovent que un grup de persones –en especial, joves- hi formi part. S’estima que unes 56.000 persones van morir en aquest camp, un dels més gran en territori alemany. L’Amical de Mauthausen va col·locar una placa en memòria dels republicans de l’Estat espanyol que hi va ser deportats a aquest lloc. Va ser un acte molt emotiu en el bloc 45 on hi van assistir persones que van ser deportades.

Els alumnes van participar als actes organitzats, en memòria d’aquests fets, pel govern de la Generalitat, al Parlament de Catalunya. Després van preparar treballs i lectures per assistir a la commemoració del 70è aniversari de l’alliberament dels camps KZ Dora i KZ Buchenwald, on van fer un petit homenatge davant la placa en memòria dels republicans espanyols que es va inaugurar aprofitant el 70è aniversari de l’alliberament del camp de Buchenwald.

També van visitar la fàbrica de forns crematoris «Topf», on es dissenyaven i fabricaven els forns destinats als camps de concentració i extermini i la casa de la coferència de Wansee, lloc on la cúpula nazi va aprovar «la sol•lució final» l’extermini massiu dels jueus.

El grup als túnels del KZ Dora

Fàbrica de frons crematoris “topf and söhne”

Aquest curs el nostre centre ha participat ja en una estada  al camp de concentració de Buchenwald i aviat es donarà difusió a aquest experiència a nivell de centre i de ciutat com es va fer al curs anterior. Aquesta és la crònica que d’aquesta impactant experiència ha fet la nostra alumna Alba Guerrero:

buch2 buch3

El passat 8 de octubre vaig participar en el projecte del memorial de Buchenwald, al camp de concentració nazi que està situat a prop de  Weimar (Alemanya).

L’ estada va durar set dies, els dos primers vam estar a la ciutat de Weimar (la ciutat on estava el camp) i vam veure dos museus que tenien relació amb el tema nazi, un era el museu Bauhaus i l’altre era la casa de Shiva. Els quatre dies següents ja vam estar allotjats en el camp de concentració, on antigament dormien els S.S. Quan et diuen que dormiràs allà et dona molta impressió.

Varem fer una visita guiada per el camp, i ens vam distribuir tots els que hi érem per fer distints tallers d’investigació i vam visitar també el camp de concentració de Dora, que era diferent al de Buchenwald perquè un era al aire lliure, i en l’altre els presoners treballaven sota túnels.

Els últims dies allà vam tornar a allotjar-nos a Weimar i ens vam anar a la ciutat del costat (Erfurt) a passar un dia per visitar-la i veure-hi la fabrica dels forns crematoris que utilitzaven la majoria dels camps. En aquest període de temps acabes sent un altre persona. Quan em vaig veure dintre del camp, vaig pensar en quantes persones no havien pogut tornar a sortir d’aquell infern  mai més.