MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1er trimestre |
1- So i imatge en les bandes sonores
|
· Analisi de la relació del so amb la imatge.
· Relació de la funció dels audiovisuals pel que fa al so relacionat amb la imatge. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Edició digital de productes audiovisuals. | Dimensió expressió, interpretació i creació | Competència
7 |
||
· La importància dels mitjans audiovisuals per a la transmissió de la informació i per a l’entreteniment.
· Les tecnologies dels inicis dels mitjans audiovisuals. · Els inicis del cinema documental i de ficció. · El paper de la imatge i del so en el cinema mut. · L’esperit emprenedor dels tecnòlegs que van aconseguir evolucionar la imatge i la música en el cinema sonor. · Identificar les diferents funcions de cada secció de la cinta de cel·luloide. · Valorar els diferents orígens de la música en un audiovisual: música original i música preexistent. · Conèixer els grans compositors de música de cinema. · Identificar la presència en diferents programes en els quals la música és present en la televisió. · Valorar l’eficàcia de la música en la publicitat segons el producte i el client. · Considerar els avenços de la tecnologia relacionats amb el tractament de la imatge i del so. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 i 9 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1er trimestre |
2. Música antiga: Edat Mitjana i Renaixement |
· Analitzar la presència de la música en la societat medieval.
· Analitzar els elements de la música presents en una obra de música medieval i renaixentista. · Reconèixer les diferents textures com a font d’informació de l’època de composició de les obres i com a enriquiment de la música. |
Dimensió percepció i escolta | Competències 1 2 |
· Practicar una peça del renaixement i una de l’edat mitjana. | Dimensió expressió, interpretació i creació | Competències
3 5 i 7 |
||
· Recordar les característiques de la societat medieval i de la seva música, i aprofundir-hi.
· Reconèixer diferents instruments musicals medievals per la seva forma i so. · Explicar la importància del conjunt de temes recollits en les Cantigas de Santa María. · Valorar els cançoners medievals com a forma de documentació visual i per la presència de partitures. · Reconèixer el paper de la música en les tradicions musicals religioses de l’Edat Mitjana. · Recordar les característiques de la societat renaixentista i de la seva música, i aprofundir-hi. · Analitzar la presència de la música en la societat renaixentista. · Reconèixer la música dels compositors renaixentistes i situar-los en la història de la música. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 9 i 10 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1r/2n trimestre |
3-El Barroc i el Classicisme musical
|
· Analitzar els elements de la música presents en una obra del barroc i en una obra de música clàssica. | Dimensió percepció i escolta | Competències 1 i 2 |
· Interpretar una peça del barroc i una de música clàssica | Expressió, interpretació i creació
|
Competència
3 |
||
· Explicar la figura dels mecenes en la música renaixentista.
· Recordar les característiques de la societat del Barroc i de la seva música, i aprofundir-hi. · Analitzar la presència de la música en la societat del Barroc. · Conèixer els avenços de la música en relació amb l’estil compositiu per contrastos del Barroc, l’inici de l’orquestra i la funció de música de circumstància. · Conèixer les aportacions dels compositors del Barroc més emblemàtics. · Recordar les característiques de la societat del Classicisme, i aprofundir-hi. · Analitzar la presència de la música en la societat del Classicisme. · Reconèixer la importància de l’orquestra simfònica com a instrument. · Explicar la importància de les formes simfonia i concert per a solista en la música occidental. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 9 i 10 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
2n trimestre |
4-El Romanticisme musical
|
· Analitzar els elements de la música presents en una obra del barroc i en una obra de música romàntica. | Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Reconèixer el paper del pas definitiu de la música als concerts públics.
· Recordar les característiques de la societat del període musical del Romanticisme, i aprofundir-hi. · Analitzar la presència de la música en la societat burgesa del segle XIX. · Reconèixer la música dels compositors romàntics i situar-los en la història de la música. · Explicar la figura de l’artista romàntic en relació amb el servent de l’època anterior. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 i 9
|
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
2n trimestre |
5-La música contemporània del S. XX |
· Anàlisi d’audicions de música contemporània
· Anàlisi d’una audició dodecafònica. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Composició d’una peça amb sorolls
· Creació d’una peça contemporania fent servir el llenguatge “Soundpainting” |
Expressió, interpretació i creació
|
Competència
3 |
||
· Exposicioons de diferents peces i obres dels principals compositors del s.XX.
· Participació en tertúlies dialògiques sobre la contaminació acústica, les seves causes i solucions. · Reflexió sobre els efectes i sensacions que produeixen les diferents tècniques compositives utilitzades. |
Dimensió societat i cultura |
Competències 8 9 i 10 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
2n trimestre |
6-El plaer de l’òpera
|
· Analisi dels elements de la música presents en una òpera barroca, clàssica i romàntica.
· Els diferents registres i colors de la veu. · Les diferents parts d’una òpera. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Aprendre algunes de les àries més famoses i reconegudes de la història de l’òpera. | Expressió, interpretació i creació
|
Competència
5 i 7 |
||
· Recordar les característiques de l’òpera com a estil vocal dramàtic.
· Comprendre l’evolució de l’òpera associada amb els diferents gustos musicals de cada període. · Discriminar entre diferents tipus de sales de concerts, un auditori i un teatre de l’òpera. · Valorar l’òpera com un art que té molts seguidors arreu del món pel seu poder emocional. · Recordar les característiques de l’òpera com a estil vocal dramàtic. · Distingir les diferents parts d’una òpera. · Analitzar els elements constitutius d’una òpera. · Comprendre l’evolució de l’òpera associada amb els diferents gustos musicals de cada període. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 i 9
|
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
3r trimestre |
7- El jazz i el rock
|
· Els instruments bàsics i el paper de la veu en la música jazz i el rock-and-roll.
· Analisi dels elements de la música presents en una composició de música popular de la primera meitat del segle XX. · Escolta dels diferents tipus de música popular antecedents del rock. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Aprendre a interpretar una peça dels Beatles. | Dimensió expressió, interpretació i creació | Competències
3 i 5 |
||
· Les arrels de la música popular actual.
· Diferències entre de la música clàssica o culta i la música popular · Les circumstàncies politicosocials de cadascun dels estils musicals de música popular. · Els músics més representatius de la música popular fins a la consolidació del rock. · Evolució dels diferents estils musicals derivats del blues, el country i el gospel. · Les diferents cultures als Estats Units, tant l’aportada per desplaçaments forçosos com per migracions voluntàries. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 9 i 10 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
3r trimestre |
8. Expansió del rock, el pop i el boom electrònic |
· Analisi els elements de la música presents en una producció de música electrònica.
· Escolta de diferents tipus de música pop-rock de la segona dècada del segle XX. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· | Dimensió expressió, interpretació i creació | Competències
3 |
||
· El pas de la música comercial dels Estats Units a Anglaterra amb The Beatles i The Rolling Stones.
· Les característiques de la música rock en els seus diferents estils. · La música pop-rock i electrònica com un moviment social, un pensament i una estètica. · Els diversos estils del rock · Les circumstàncies politicosocials de cada estils musical de música pop-rock. · Els cantants i els grups més representatius de l’evolució de la música pop-rock fins a l’aparició de la música electrònica comercial. · Evolució dels diferents estils musicals electrònics associats amb les noves tecnologies del so. · Els instruments bàsics i el paper de la veu en la música rock en els seus diferents estils. · Edició de programes musicals. · El timbre dels instruments electrònics, des del Moog fins al Massive. |
Dimensió societat i cultura | Competències
8 i 9 |
MÚSICA | 4 ESO | |||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
3r trimestre |
9. Músiques del món |
· Escoltar i analitzar músiques de diferents llocs del món.
· Escoltar activament i significativament músiques de cultures diferents de la pròpia. |
Dimensió percepció i escolta | Competències
1 i 2 |
· Pràctica de diferents ritmes i polirítmies pròpies de les regions ètniques estudiades.
· Pràctica de cançons tradicionals |
Dimensió expressió, interpretació i creació | Competències
5 i 6 |
||
· Mostrar respecte i interès per les manifestacions musicals, tant noves com tradicionals, de diver- ses cultures i societats. · Mostrar coneixement de les manifestacions i les entitats de cultura tradicional més properes relacionades amb la música. · Respectar les manifestacions musicals folklòriques de l’entorn. · Valorar la recuperació dels instruments que acompanyen les festes tradicionals. |
Dimensió societat i cultura
|
Competències 8 |
COMPETÈNCIES BÀSIQUES ÀMBIT ARTÍSTIC
DIMENSIÓ PERCEPCIÓ I ESCOLTA
Competència 1. Utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques. |
Competència 2. Mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural. |
DIMENSIÓ EXPRESSIÓ, INTERPRETACIÓ I CREACIÓ
Competència 3. Interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques. |
Competència 5. Compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit. |
Competència 6. Experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics. |
Competència 7. Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius. |
DIMENSIÓ SOCIETAT I CULTURA
Competència 8. Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions. |
Competència 9. Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social. |
Competència 10. Fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial. |
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||||||||||||||||||||||
Ø Quan s´avaluarà i com? Durant tot el procés i al finalitzar-lo o A l´inici de les unitats didàctiques, s’avaluarà amb una avaluació inicial o diagnòstica per identificar les diverses necessitats educatives de cada alumne/a o possibles dificultats, i conèixer el seu nivell inicial d´aprenentatge i poder ajustar la nostra actuació. o Al llarg del curs, en cada unitat didàctica s´aniran fent activitats d´avaluacions contínues, formatives, formadores i qualificadores que ens serviran per a determinar el nivell i grau de desenvolupament assolit i per conèixer com l´alumne es va adaptant al procés d´ensenyament i aprenentatge i anar veient les possibles dificultats per a poder adoptar mesures de reforços d’ampliació. En aquestes avaluacions serà molt important la informació i comunicació constant entre el professor i els/les alumnes en relació al coneixement dels resultats (feedback), per a possibilitar la millora conscient de l´alumne i possibilitar, que ell mateix, vagi ajustant o corregint els seus aprenentatges. Aquest esquema es seguirà tant a nivell de les diferents unitats didàctiques com a nivell de les avaluacions dels trimestres i del curs, on es farà una valoració global del procés d’aprenentatge de l´alumne. o No només es farà una avaluació dels resultats, sinó també del procés, la qual cosa ens possibilita un ensenyament més individualitzat i adequat als ritmes de cada alumne/a. Només comportarà alguna prova global al final de trimestre o curs per part d´algun alumne en concret si el professor ho considera convenient. Es farà un anàlisi global i una presa de decisions en quan a la qualificació final (posar una nota), en funció de tota la informació recollida al llarg del trimestre o curs, en relació als criteris d´avaluació. o Es tindrà en compte la autovaloració de l´alumne tant del seu propi procés com de l´actuació del professor.
Ø La recuperació de la matèria de Música o El Departament de Música considera òptim que l’alumnat tingui aprovats el 1r, el 2n i el 3r trimestre de l’assignatura de Música de forma independent. No obstant, si algun alumne/a acaba el curs amb el primer o el segon trimestre pendent de recuperació, haurà de fer un dossier de recuperació específic d’aquell trimestre, amb el seu apartat pràctic. o Per tal que l’alumne/a pugui reforçar i repassar els continguts explicats a classe, se li donarà material extra (fitxes, dossier, etc.), que haurà de lliurar dintre d’un termini estipulat pel professor.
RECUPERACIÓ DE LA MATÈRIA SI S’ARROSSEGA SUSPESA DURANT EL CURS SEGÜENT
Ø Els criteris de recuperació: la prova extraordinària o L’alumne/a que no hagi aconseguit superar el 2n curs podrà realitzar una prova extraordinària durant el següent curs, que li permetrà valorar de nou la part de coneixements. Cal tenir present que, com que les altres tres parts de la nota final (l’actitud a classe, els procediments i l’assoliment d’objectius i competències) difícilment es poden valorar en un examen, la nota definitiva de l’alumne/a s’obtindrà amb la nova nota de coneixements però amb les tres notes obtingudes d’actitud a classe, procediments i assoliment d’objectius del curs actual.
|
||||||||||||||||||||||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) |
||||||||||||||||||||||||
Els materials que farem servir durant el curs estan extrets en la seva majoria del llibre digital de música editorial Teide. Altres són de creació pròpia. Tots ells estaran disponibles al classroom a mesura que els anem treballant. | ||||||||||||||||||||||||
Enllaços d’interès | ||||||||||||||||||||||||
– Maria Jesús Camino Rentería (web clase de música 2.0)
https://www.mariajesusmusica.com/curriacuteculum-y-agenda.html
|
||||||||||||||||||||||||
Lectures recomanades | ||||||||||||||||||||||||
– El sindrome Mozart. Autor: Gonzalo Moure
– El enigma Vivaldi. Autor: Peter Harris – El joven Lennon. Autor: Jordi Sierra I Fabra – Comic musical de Infinitoo Studios – Sonata de amor. Autora: Blanca Álvarez
|
||||||||||||||||||||||||
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||||||||||||||||||||||
o Pel·lícules musicals:
o Canals de youtube: – Jaime Altozano https://www.youtube.com/channel/UCa3DVlGH2_QhvwuWlPa6MDQ – Santi Serratosa https://www.youtube.com/channel/UCSCEhutPyMBMuPkuVMHFEAA – Sant Andreu jazz band https://www.youtube.com/channel/UC6F8-vls44Eh0dsmJu8Xl_A – Wynton Marsalis https://www.youtube.com/user/wyntonmarsalis – BBC radio 1 https://www.youtube.com/user/bbcradio1
o Aplicacions: – Educaplay – Kahoots musicals – …
|
||||||||||||||||||||||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||||||||||||||||||||||
Estaran disponibles al classroom. | ||||||||||||||||||||||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||||||||||||||||||||||
Estaran disponibles al classroom. |