Nom de la matèria | Curs i etapa | |
Ciències Socials | 4 ESO | |
Avaluació | Continguts per avaluació | |
1 Avaluació | o El liberalisme i les revolucions burgeses dels segles XVIII i XIX. Els nacionalismes. El catalanisme polític. La Il·lustració (idees, art i ciència). Art i ciència en el segle XVIII i XIX.
o La transició del feudalisme al liberalisme a l’Europa occidental. La Guerra de Successió espanyola i les seves conseqüències. La Catalunya del segle XVIII. o Canvis econòmics, socials i demogràfics en l’origen de la Revolució Industrial a Anglaterra i la seva extensió a la resta d’Europa, valorant el seu èxit o fracàs a Espanya i les seves conseqüències socials.
|
|
2 Avaluació | La segona revolució industrial. Naixement i evolució del moviment obrer. El socialisme i
l’anarquisme. L’imperialisme. o Causes, desenvolupament i conseqüències de la Primera Guerra Mundial. La Revolució Russa. La Restauració a Espanya i la Dictadura de Primo de Rivera. Evolució del catalanisme polític i la Mancomunitat de Catalunya. Ciència i art al segle XIX i primer terç del segle XX. o Evolució econòmica del període d’entreguerres (1918-1939). Democràcia i dictadures. El feixisme i el nazisme. Evolució de l’URSS. Causes, desenvolupament i conseqüències de la Segona Guerra Mundial. L’extermini de jueus i la persecució d’altres col·lectius.
|
|
3 Avaluació | La II República. Evolució política, social i econòmica durant la Catalunya Autònoma (1931-1936). La Guerra Civil espanyola.
o La Guerra Freda i la descolonització. La dictadura de Franco. Evolució econòmica fins a la crisi del petroli. o Evolució del capitalisme, la fi de la Guerra Freda, la reunificació d’Alemanya i la dissolució de l’URSS. La transició política a Espanya (1975-1982). La recuperació de la Generalitat. La Unió Europea i les seves institucions.
Globalització i localització dels nous centres de poder. Sistema econòmic actual i sostenibilitat. o Focus de conflicte en el món actual. Els conflictes bèl·lics i les seves causes i conseqüències polítiques i econòmiques. o Resolució de conflictes. Funció de la memòria històrica.
|
|
Avaluació | Dimensions i competències que es treballen
(cal utilitzar la taula de l’annex) |
|
1 Avaluació | Dimensió històrica
COMPETÈNCIA 1: Analitzar el canvis i la continuïtat del fets o fenòmens històrics per a comprendre la causalitat històrica. COMPETÈNCIA 2: Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de les fonts, per interpretar el passat COMPETÈNCIA 4: Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació. Dimensió cultural i artística COMPETÈNCIA 8: Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
|
|
2 Avaluació
|
Dimensió històrica
Competència 1: Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. Competència 2: Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Dimensió cultural i artística Competència 8: Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat. Dimensió ciutadana Competència 11: Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
|
|
3 Avaluació | Dimensió històrica
Competència 1: Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. Competència 3: Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. Dimensió cultural i artística Competència 10: Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers. Dimensió ciutadana Competència 11: Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. Competència 13: Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
|
Criteris d’avaluació i recuperació | ||
Es farà una recuperació del primer trimestre després de Nadal, i una del segon trimestre després de les vacances de Setmana Santa i una recuperació del tercer trimestre que serà al mes de juny.
|
||
Accés la classroom (amb el correu de l’alumne/a) | ||
|
||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||
– Llibre de text de l’Barcanova; Socials 4
– Fotocòpies, presentacions, vídeos i dossiers inclosos també al classrrom de 4t d’ESO, on es poden trobar tot tipus de recursos. – En funció de les necessitats poden projectar-se també films com: Marie Antoinette, Temps moderns, Libertarias, The imitation game, Land of mine, 13 rosas. – També documentals com: Catalunya: la fàbrica d’Espanya, Women at War 1914-1918, Camp d’Argelers, El comboi dels 927, …
|
||
Programació detallada (optatiu) | ||
Enllaços d’interès | ||
Lectures recomanades | ||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||
Annex
L’avaluació >
Àmbits, matèries, dimensions i competències
Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:
Àmbit lingüístic ● Llengua catalana i literatura i ● Llengua castellana i literatura o Dimensió comprensió lectora ▪ Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls. ▪ Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l. ▪ Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement. o Dimensió expressió escrita ▪ Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització. ▪ Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. ▪ Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. o Dimensió comunicació oral ▪ Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals. ▪ Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. ▪ Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. o Dimensió literària ▪ Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal. ▪ Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos. ▪ Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments. o Dimensió actitudinal i plurilingüe ▪ Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres. ▪ Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta. ▪ Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu. ● Llengua estrangera (anglès) o Dimensió comunicació oral ▪ Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic. ▪ Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa. ▪ Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. o Dimensió comprensió lectora ▪ Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic. ▪ Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l. ▪ Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement. o Dimensió expressió escrita ▪ Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa. ▪ Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització. ▪ Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports. o Dimensió literària ▪ Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics. ▪ Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics. o Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe
Àmbit matemàtic
● Matemàtiques o Dimensió resolució de problemes ▪ Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats. ▪ Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes. ▪ Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses. ▪ Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes. o Dimensió raonament i prova ▪ Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques. ▪ Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics. o Dimensió connexions ▪ Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar. ▪ Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes. o Dimensió comunicació i representació ▪ Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic. ▪ Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres. ▪ Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques. ▪ Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.
Àmbit cientificotecnològic
● Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química. ● Tecnologia o Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana. ▪ Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. ▪ Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. ▪ Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat. ▪ Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals. ▪ Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic. ▪ Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic. o Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana ▪ Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental. ▪ Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient. ▪ Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat. o Dimensió medi ambient ▪ Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals. ▪ Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana. o Dimensió salut ▪ Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà. ▪ Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives. ▪ Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades. ▪ Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.
Àmbit social
● Ciències Socials: geografia i història o Dimensió històrica ▪ Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. ▪ Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. ▪ Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. ▪ Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. o Dimensió geogràfica ▪ Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat. ▪ Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions. ▪ Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació. o Dimensió cultural i artística ▪ Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat. ▪ Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn. ▪ Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers. o Dimensió ciutadana ▪ Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. ▪ Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica. ▪ Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
Àmbit artístic
● Música ● Educació visual i plàstica o Dimensió percepció i escolta ▪ Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques. ▪ Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural. ▪ Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques. ▪ Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment. ▪ Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit. ▪ Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics. ▪ Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius. o Dimensió societat i cultura ▪ Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions. ▪ Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social. ▪ Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.
Àmbit d’educació física
● Educació física o Dimensió activitat física saludable ▪ Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut. ▪ Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física. o Dimensió esport ▪ Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports. ▪ Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició. o Dimensió activitat física i temps de lleure ▪ Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural. ▪ Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure. o Dimensió expressió i comunicació corporal ▪ Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres. ▪ Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.
Àmbit d’educació en valors
● Religió ● Cultura i valors ● Tastets |