2n ESO Música

Nom de la matèria Curs i etapa
 

MÚSICA (professora María Miravalles)

 

                     

1r d’ESO

Període avalua tiu Unitats didàcti

ques 

Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 LES QUALITATS DEL SO – so/soroll

– Fonaments d’acústica

– Altura

– Durada

– Timbre

– Intensitat

– Contaminació acústica

●       Percepció i escolta

 

●       Societat i cultura

●       Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

 

●       Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

LA MELODIA – Les notes musicals

– Escales i intervals

– Edició de partitures digitals

●       Expressió interpretació i creació ■        Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques
2 EL RITME – Ritme, pulsació tempo, escritura

– Percussió corporal

– Basket Beat

●       Expressió interpretació i creació ■        Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics
ELS INSTRUMENTS – Timbre característic

– Classificació

– Reconeixement auditiu

●        Percepció i escolta ■        Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.
3 EL FANTASMA DE L’ÒPERA – L’òpera

– Classificació de les veus

– La música escènica

●       Percepció i escolta

 

●       Societat i cultura

■        Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

■        Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

DANSES DEL MÓN – Estudi de diferents danses del món

 

– Expressió a través del moviment

●       Expressió interpretació i creació

●       Societat i cultura

■        Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

■        Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

   Criteris d’avaluació i recuperació
 

  1. Identificar auditivament i representar gràficament les qualitats físiques del so, argumentant les raons per les quals el material sonor passa a considerar-se música.
  2. Comparar i establir les diferències entre les diverses maneres de percebre la música.
  3. Reconèixer auditivament i expressar oralment i per escrit, amb grafies convencionals i/o alternatives, els elements i els patrons musicals bàsics que organitzen la música (ritme, melodia, textura, timbre, estructura i dinàmica).
  4. Comunicar els atributs que defineixen els estils musicals que tenen més presència en l’entorn social.
  5. Utilitzar els criteris de classificació dels instruments musicals i de les veus humanes per al seu reconeixement, creació o identificació.
  6.  Identificar auditivament el timbre dels instruments més representatius i les tessitures vocals.
  7. Utilitzar les eines tecnològiques de suport a l’escolta, la interpretació, la creació i la recerca de coneixement.
  8. Interpretar el repertori treballat a l’aula (amb instruments, veu o el cos) fent servir les tècniques adequades, amb sincronia, expressivitat, euritmia i participació activa.
  9. Compondre i improvisar peces o fragments senzills seguint les pautes establertes i també de forma oberta.
  10. Reflexionar i debatre amb respecte i empatia sobre les experiències d’aprenentatge musical a l’aula, tot aportant exemples i experiències pròpies de l’ús dels coneixements musicals en la vida quotidiana.
  11. Establir les vinculacions de la música amb d’altres arts i usos socials. 12. Generar dinàmiques de treball col·laboratiu i d’ajuda entre iguals en els procediments de pràctica musical.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

 

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Enllaços d’interès
https://www.mariajesusmusica.com/1001-blogs-musicales.html

http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/revista

http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/curriculo-musical/item/384-alumnos-con-discapacidad-auditiva-y-problemas-en-el-lenguaje-educaci%C3%B3n-musical-y-accesibilidad

 

Lectures recomanades
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
El fantasma de la Ópera

Los chicos del coro

Step Up

Dando la nota

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
https://www.teoria.com
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
https://www.teoria.com/ca/exercicis/