1r ESO Ciències de la Naturalesa

Nom de la matèria Curs i etapa 
 

CIÈNCIES DE LA NATURALESA: BIOLOGIA I GEOLOGIA

 

                     

                                    1r   ESO

PROJECTE  Àrea Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
COMUNICACIÓ

EXTRATERRESTRE

CIÈNCIES NATURALS Etapa 1 On som en l’univers?

 

Investigació I experimentació (CC15)

 

–       Cerca de dades en diferents fonts i anàlisi crítica de la informació trobada.

 

L’univers i el sistema solar  (CC4 i CC16):

 

–       Observació del cel nocturn i diürn. Diferenciació entre galàxies, estrelles i planetes.

–       Sistema solar

 

Etapa 2 Moviments de la terra

 

L’univers i el sistema solar  (CC4 i CC16):

 

–       Dia i nit, estacions, fases lunars i eclipsis

Etapa 3 Cicles de l’aigua

 

La terra i els seus embolcalls (CC13, CC26 i CC27)

–       Variables que condiciones el temps atmosfèric. Instruments i registres meteorològics. Interpretació de fenòmens meteorològics.

–       El cicle de l’aigua a la natura i en zones urbanes, recursos hídrics, aigües superficials i subterrànies. Mètodes de depuració de l’aigua.

 

Etapa 4 Les capes de la terra

 

La terra i els seus embolcalls (CC13, CC26 i CC27)

 

–       Estructura interna de la geosfera. Materials de l’escorça: roques i minerals.

–       La Terra com a sistema que conté els subsistemes geosfera, atmosfera, hidrosfera i biosfera, els quals interactuen.

–       Components de l’atmosfera i la seva variació amb l’altura. Importància per a la vida a la Terra, pel fet de fer possible les combustions, la fotosíntesi i la regulació de la temperatura.

 

Els processos geològics (CC13, CC26 i CC27)

 

–       Canvis a la superfície de la Terra relacionats amb els agents geològics interns. Tectònica de plaques, serralades, distribució del vulcanisme i la sismicitat.

 

 

 

Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

 

C2

C3

C4

 

CIÈNCIES SOCIALS Etapa 1 On som en l’univers?

 

El paisatge com a resultat de la interacció́ entre la humanitat i el medi (CC1, CC10, CC17, CC18)

–       La Terra, un planeta del sistema solar.

Etapa 3 El cicle de l’aigua

El paisatge com a resultat de la interacció́ entre la humanitat i el medi (CC1, CC10, CC17, CC18)

–       L’atmosfera i la meteorologia. Elements i factors del clima.

Etapa 4 Les capes de la Terra

 

El paisatge com a resultat de la interacció́ entre la humanitat i el medi (CC1, CC10, CC17, CC18)

–       Les formes del relleu.

 

 

TECNOLOGIA El procés tecnològic (contingut comú́ a tots els blocs) (CC17, CC24, CC25)

–       Presentació i anàlisi del problema a resoldre (producte final)

–       Recerca d’informació per poder resoldre el problema mitjançant eines digitals (producte final)

 

Aprendre a fer servir el Drive (document google, full de càlcul, presentació google, edició d’imatge (producte final)

o Realització de la memòria del projecte mitjançant el document google. Realització d’una presentació google.

 

Disseny i desenvolupament d’idees per a la resolució de la situació problema. El projecte i la memòria.

–       Execució del projecte.

–       Avaluació del projecte.

–        Comunicació del projecte i del procés mitjançant aplicacions digitals.

 

Desenvolupament dels projectes tecnològics. L’organització́ del treball (CC17, CC24,CC25)

–        El treball compartit en equip.

 

Criteris d’avaluació i recuperació
 

1. Plantejar preguntes que possibilitin la descripció d’un fenomen o d’un ésser viu, a partir de l’observació sistemàtica i la identificació de variables.

2. Elaborar informes sobre el treball realitzat, fent servir amb precisió el vocabulari pertinent.

3. Posicionar el Sol, la Terra i la Lluna per explicar el dia i la nit, les estacions, la durada del dia al llarg de l’any, les fases lunars, els eclipsis i la longitud de les ombres.

4. Reconèixer les característiques de l’atmosfera i les propietats de l’aire.

5. Explicar amb idees científiques senzilles alguns fenòmens meteorològics a partir de registres de dades meteorològiques.

6. Argumentar amb criteris fonamentats científicament la necessitat de fer un ús sostenible de l’aigua, del sòl i de tot tipus de materials tant per al consum personal com en la indústria i l’agricultura.

7. Identificar i descriure els principals tipus de roques, en particular les de l’entorn proper, i proposar hipòtesis sobre el seu origen i els canvis soferts al llarg del temps.

8. Interpretar les característiques del relleu o de les roques a partir de la interacció entre els processos geodinàmics interns i externs.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de    l’alumne/a)
 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE5MDIyMjY0

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE5MDIyMjY0

 

Programació detallada (optatiu)
Enllaços d’interès
 

https://www.instagram.com/dones_i_ciencia_rb4/?hl=es

 

Lectures recomanades
 

¿Cuánto calor es 1 grado más?

 

Pel·lícules, series, canals de Youtube, jocs i aplicacions recomanades.
 

https://www.youtube.com/channel/UCQX_MZRCaluNKxkywkLEgfA

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE5MDIyMjY0

 

Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MzE5MDIyMjY0