1r ESO Música

Nom de la matèria Curs i etapa
MÚSICA
Professora: María Miravalles Tormo 
  1r d’ESO
Trimestre

Unitats
didàctiques 

Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 LES
QUALITATS DEL SO
– so/soroll

– Fonaments d’acústica

– Altura

– Durada

– Timbre

– Intensitat

– Contaminació acústica

● Percepció i escolta

● Societat i cultura

Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

LA
MELODIA
– Les notes musicals

– Escales i intervals

– Edició de partitures digitals

● Expressió
interpretació i creació
Competència 3: interpretar
música  deforma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques
2 EL
RITME
– Ritme, pulsació tempo, escritura

– Percussió corporal

– Basket Beat

● Expressió
interpretació i creació
Competència 6: experimentar i/o
improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics
ELS INSTRUMENTS – Timbre característic

– Classificació

– Reconeixement auditiu

● Percepció i escolta Competència 2: mostrar hàbits depercepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.
3 EL
FANTASMA
DE
L’ÒPERA
– L’òpera

– Classificació de les veus

– La música escènica

● Percepció i escolta

● Societat i cultura

■  Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

■  Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

DANSES
DEL
MÓN
– Estudi de diferents danses del món

 

– Expressió a través del moviment

● Expressió interpretació i creació

● Societat i cultura

Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

   Criteris d’avaluació i recuperació
  1. Identificar auditivament i representar gràficament les qualitats físiques del so, argumentant les raons per les quals el material sonor passa a considerar-se música.
  2. Comparar i establir les diferències entre les diverses maneres de percebre la música.
  3. Reconèixer auditivament i expressar oralment i per escrit, amb grafies convencionals i/o alternatives, els elements i els patrons musicals bàsics que organitzen la música (ritme, melodia, textura, timbre, estructura i dinàmica).
  4. Comunicar els atributs que defineixen els estils musicals que tenen més presència en l’entorn social.
  5. Utilitzar els criteris de classificació dels instruments musicals i de les veus humanes per al seu reconeixement, creació o identificació.
  6.  Identificar auditivament el timbre dels instruments més representatius i les tessitures vocals.
  7. Utilitzar les eines tecnològiques de suport a l’escolta, la interpretació, la creació i la recerca de coneixement.
  8. Interpretar el repertori treballat a l’aula (amb instruments, veu o el cos) fent servir les tècniques adequades, amb sincronia, expressivitat, euritmia i participació activa.
  9. Compondre i improvisar peces o fragments senzills seguint les pautes establertes i també de forma oberta.
  10. Reflexionar i debatre amb respecte i empatia sobre les experiències d’aprenentatge musical a l’aula, tot aportant exemples i experiències pròpies de l’ús dels coneixements musicals en la vida quotidiana.
  11. Establir les vinculacions de la música amb d’altres arts i usos socials. 12. Generar dinàmiques de treball col·laboratiu i d’ajuda entre iguals en els procediments de pràctica musical.
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

 

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Enllaços d’interès
https://www.mariajesusmusica.com/1001-blogs-musicales.html

http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/revista

http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/curriculo-musical/item/384-alumnos-con-discapacidad-auditiva-y-problemas-en-el-lenguaje-educaci%C3%B3n-musical-y-accesibilidad

Lectures recomanades
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
El fantasma de la Ópera

Los chicos del coro

Step Up

Dando la nota

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
https://www.teoria.com
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
https://www.teoria.com/ca/exercicis/