Itziar Velasco, alumna del Serra de Miramar, premiada pel seu TDR

Valls, 27 de juny de 2024 – La jove espluguina Itziar Velasco Martínez, de 18 anys, ha aconseguit reconeixements importants durant el seu darrer curs de Batxillerat a l’Institut Serra de Miramar de Valls. Amb un curs intens i ple de reptes, Itziar ha demostrat la seva passió per la ciència i la innovació, culminant amb un excel·lent resultat en el Treball de Recerca (TDR) i diversos premis.

El seu treball, titulat “ Llum contra el càncer; Un prototip basat en la bioluminescència per a la detecció de tumors cerebrals”, ha estat guardonat amb el 4t premi del II Certamen TDR en Oncologia, organitzat per la Lliga Contra el Càncer de Tarragona i Terres de l’Ebre, així com el primer premi del 48è Certamen Literari de l’Espluga de Francolí en la Categoria de Treballs de Recerca de Batxillerat i Cicles Formatius.

El treball investiga tot el procés de creació del prototip mèdic innovador des de l’extracció de la proteïna bioluminescent de la medusa Aquarea Victoria, la introducció al cos humà, la creació d’un prototip de detecció sense radioactivitat i l’estudi de l’arribada al públic amb diferents dinàmiques de consciència per a totes les edats. Velasco ha comptat amb l’ajuda de la biotecnòloga Anna Hernàndez Aguilera, que ha sigut clau per entendre el treball que s’hauria de fer al laboratori.

La Itziar ha explicat que el seu interès per aquest tema té una motivació personal, ja que ha crescut envoltada de casos propers de càncer cerebral. La seva creativitat i dedicació l’han portat a desenvolupar tot el procés, des de la creació del prototip fins a la seva aplicació pràctica, incloent-hi un sistema de detecció que evita la necessitat de fer-se un TAC en moltes ocasions. A més, ha inclòs en el seu treball contes infantils amb il·lustracions per explicar de manera pedagògica el seu projecte, mostrant la seva versatilitat i passió per la divulgació.

L’alumna ha volgut agrair especialment la implicació dels tutors Núria Juncosa i Sergi Cuenca, que han estat claus en l’èxit del seu projecte. La seva nota final en el Treball de Recerca ha estat un 10, una qualificació que reflecteix el seu esforç i talent.

Actualment, Itziar està preparant-se per a les proves de les PAU i ha descobert que la biotecnologia és la seva gran passió, amb la qual vol encaminar el seu futur professional. La seva història és un exemple de com la passió, la perseverança i la creativitat poden portar a assolir grans metes.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>